Afilisinden bir 'LOGO' yap bize!

Kayıt
15 Kasım 2008
Mesaj
321
Tepki
10


Afilisinden bir 'LOGO' yap bize!
Sevim Şentürk - 05.03.2011

Logo tasarlamak, ona kurumsal kimlik kazandırıp hedef kitleye kabul ettirmek zor iş. Yıllar sonra değiştirmeye kalkmak ise bir o kadar cesaret istiyor. Bu nedenle firmalar logo değişikliğini reklam kampanyalarıyla duyuruyor. Yakın zamanda Samanyolu TV ve Digiturk yenilik yaptı. Profesyonel logolar, Truva atı gibi zihinlere giriyor, rengi ve şekliyle markanın olumlu özelliklerini çağırıyor.

Bir insanı anlatmak için çoğu zaman giydiği kıyafete bakmak yeterlidir. Logolar da, markalar için öyledir. Firmanın anlatmak istediğini bir çırpıda haykırır. Misyonunun, vizyonunun, kurumsal kimliğinin kıyafetidir. Grafik tasarımcılara göre ise az şeyle çok şey anlatmak, insanların zihinde markanın yer edinebilmesini sağlamaktır. Zira, ilaçtan giyim sektörüne dünyaca ünlü pek çok firmada haklarında yazılanlardan çok, logolarıyla yer etmiştir zihinlerde. Michelin, Nike, Mercedes-Benz, Aspirin, Audı, Apple gibi...
Bu yüzden, görselliğin büyük önem kazandığı çağımızda, markaların kendilerini en iyi anlatan bir logoyu bulma konusunda çabaları da haliyle arttı son yıllarda. Birçok firma logolarını değiştiriyor ve modernize ediyor. Yakın geçmişte Hilton, Mazda, Fiat, Ford, Canon ve Xerox gibi global markalar bu harekete katılanlar arasında.

Türk markaları da geri kalmadı bu durumdan. Mesela Arçelik. 8 yıl önce 40 yıllık logosunu; Mobil, Xerox, PanAm, NBC gibi dünyanın en ünlü markaların logolarını tasarlayan Ivan Chermayeff'in çizdiği bugünkü haliyle değiştirmişti. Bunun için de takriben 1,5 milyon lira para harcadığı konuşulmuştu o dönemlerde. Onun yanında Lassa, Eczacıbaşı, Yapı Kredi gibi markalar da logosuna el atan firmalar arasına girdi. Albaraka, Piyale, Tüpraş, Vestel ve Şeker Piliç de global sürece ayak uydurdu ve logolarını güncelledi. Ama en çarpıcı açıklama, iki yıl önce, gıda sektöründe ciddi büyüme elde eden Şeker Piliç Genel Müdür yardımcısı Emre Bor'dan geldi. Bor, her geçen yıl cirolarının arttığını ve buna mukabil markaya yatırım adına logolarını yenilediklerini söyledi. Ayrıca, logo değişiminin 2 milyon liraya mal olduğunu ifade etti.

Seyircisinin karşısına yeni yüzüyle çıkan Samanyolu TV ile ekranlarda sık sık reklamlarına rastladığımız Digiturk değişikliği logolarına yansıtan en son markalar oldu. Yeni yayın dönemine yarışmalar, belgeseller, diziler, programlarla sıkı bir giriş yapan Samanyolu TV, bu yenilenmeyi logosuyla da gösterdi seyircisine. Programlar Koordinatörü Murat Keskin durumu, "Samanyolu Televizyonu zaten büyük bir değişim ve gelişime girmişti. Logosunu yenilemesi de bunun bir parçası. Böylece daha dinamik bir yapıya kavuşacağımıza inanıyoruz. Hedef kitlemizi de artırmak istiyoruz." sözleriyle ifade ediyor. Digiturk de müşterilerine sundukları hizmet kalitesini görünür kılmak amacıyla yeni logoya geçildiği yönünde bir açıklama yaptı.

Bu aşamadan sonra asıl merak edilen ise firmaların markalaşma yolunda attığı bu adımın arka planı... Logo hakikaten markaların önemsediği, milyon dolarlar harcadığı kadar var mı mesela? Yahut markalar neden logo değiştirir? Logo yaptırmanın maliyeti nedir? Bir logo tasarlanırken nelere dikkat edilir? Bütün bu soruların cevabını akılda yer eden çizimleri yapanlar ve sektörü bilenler verdi. s.senturk@zaman.com.tr
***
Maksat kurumsal kimlik, logo bahane
Bülent Erkmen (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü): Logo, firmanın kurumsal kimliğidir. Renk de bu kimliğin parçasıdır. Arçelik'i kırmızı, Garanti'yi yeşil, BP'yi yeşil/sarı olarak algılarız. Ve bu kurumsal renk algısı o kadar güçlüdür ki, logolarını değiştiren kurum ya da ürünler bile renklerini değiştirmezler. Değişim yapmaksa tartışmalı bir karardır. Bir marka için logonun değişmesinden çok; dönüşmesinden söz edilebilir. Yenilenmiş bir logo; kurumun daha iyi, daha "yakışıklı" görünmesini sağlar. Giyim anlayışımızın genel doğrultusunda aldığımız "yeni" bir giysiyle kendimizi iyi hissetmemiz, daha iyi görünmeyi sağlamamız gibi.
***
Logo kutsal değil, profesyoneldir
Uğurcan Ataoğlu (Alametifarika Kreatif Direktör): Digiturk'e geçen yıla kadar, reklam hizmeti veren ajans olarak, eski logo ile vedalaşmamız gerektiğini uzun zaman dile getirdik. Çünkü çok kullanışsızdı. Gazete ilanlarında, billboard'larda, televizyon reklamlarında kapladığı alan fazla olduğu halde, fark edilme gücü azdı. Markanın yeni logosu görebildiğim kadarıyla teknik anlamda kullanışlı. Önemli olan da, bu zaten. Fakat, logo bir bütün olarak bitmemiş duruyor. Markalar, ekonomideki hareketlilik ve piyasa koşullarına göre sürekli olarak sağlam ve cazip durmak için kendini güncellemek isteyebilir. Zaten bunu yapmaması hata olur. Logonun bir ülkenin bayrağı gibi değişmeden, sonsuza kadar dalgalanma mecburiyeti yoktur. Logo kutsal değil, profesyoneldir.



Bir logo nelere mal olur?
Çağrı Öztoksoy (DREAMBOX Kreatif Direktör): Logo tasarımında maliyetler yüksek. Çünkü marka, logoyla birlikte eski olan her şeyi kaldırıyor. Yani pek çok masraf kalemi ortaya çıkıyor. Bu da sektörden sektöre farklılık gösteriyor. Bugün bir hava yolları şirketi ile bir TV'nin logoya harcadığı miktar birbirinden çok farklıdır. Ulusal bir TV markasının yaklaşık 150'nin üstünde görsel parça işi olur. Bir havayolları şirketininse müşterisi ile buluştuğu her alan; bilet şatış ofisleri, uçak tasarımları, iç dekorasyonlar, hizmetlilerin kostümleri, size yaklaşım, servis ve hitap şekilleri, her türlü basılı ve dijital uygulamaları, fuar standları, iç iletişimi ve burada sayamayacağım 100'lerce yer yeni logoya göre tasarlanmak zorundadır. İşin zorluğu da masrafı da buradan gelir.
***
Eskiyen logo değişmelidir?
Fatoş Karahasan (Marka-Pazarlama Uzmanı): Artık her şeyde olduğu gibi logolarda da güncellik önemli. Nasıl insan, alacağı bir kıyafeti hem tarzına hem de modaya göre tercih ediyorsa markalar da logolarını kimliklerine göre yeniliyor. Hatta yenilemesi gerekiyor. Mesela reklamlar, 20 yıl önceki ile şimdiler bir mi? Hayır tabii ki değil. Kalite her geçen gün artıyor, görsellik de hareketlilik de daha çok ön plana çıkıyor. Bu yüzden markalar kimliklerinden sapmayacak bir şekilde logolarının da kıyafetlerini değiştirmeli. Fakat bu radikal olmamalı. Markaların değişime gitmesinin sebebinde de bu yatıyor.
***
Logo nasıl olmalıdır?
Abdullah Taşçı (Doğuş Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü): Logo yapılırken, bir firmanın imajını yansıtmalıdır. Renkleriyle, fontların biçimiyle ürünler anlatılmalı. Ayrıca, gözlerin kolay alışabileceği bir tarzda olmalıdır. Bir kalemin üstünde dahi logo kendini gösterebilmelidir. Ayrıca uzun süre kullanılabilmelidir. Zaten, logonun iyi olduğunu böyle anlarız. Mesela Digiturk'ün eski logosu kullanışlı değildi. Değişmesi gerekiyordu ve değişti.

ZAMAN
05.03.2011

Kaynak Link





 
Yukarı Alt