- Kayıt
- 12 Haziran 2014
- Mesaj
- 133
- Tepki
- 47
LOGO TASARIMINDA KAÇINILACAK 5 KLİŞE
Logo tasarımı grafik tasarımı dünyasındaki en aldatıcı alanlardan biridir. Teknik olarak herkes bir logo yapabilir; fakat iyi bir logo için sabır, estetik duygusu ve kuvvetli sezgiler gerekir.
Bu konuda iddialı kişilerin bile zaman zaman harika bir fikirle öne çıktıklarını sanırken en bilinen logo tuzaklarına düştüklerini görebiliriz. Fazlasıyla kullanılmış bir fikir ister istemez aklınızın bir köşesine yerleşmiş ve logo der demez ortaya çıkıyor olabilir.
İlk bakışta çok sık kullanılan bir tekniğin neden zararı olsun diye düşünebilirsiniz. Ancak unutmamak gerekir ki, bir logo ancak ‘tek’ ve firmaya ‘özgü’ olduğunda görevini tam anlamıyla yapabilir. Aksi takdirde firmanın imajına ya da pazarlama stratejisine faydası dokunmaz.
Aşağıda artık çok sık görmeye başladığımız en yaygın logo trendlerinden bazılarını görebilirsiniz. Bakın bakalım, bu trendlerden biri yaratıcılığınıza ket vuruyor mu?
1- TEPEYE YERLEŞTİRİLEN YAY
Bu tip bir logodan yüzlerce gördüğünüzü itiraf etmelisiniz. Firma isminin üzerine çekilen bir yay aslında hiç de fena bir fikir değil. Yay ilerlemeyi, gelişmeyi, hızı kısaca pek çok olumlu mesajı bir çırpıda verir. Üstelik sadedir ve farklı renklerde, farklı medyalarda kullanımı kolaydır. Ancak şurası kesin ki, artık böyle bir logo için özgün ya da değişik denilemez. İyi ama ne yazık ki fazlasıyla kullanılmış bir fikir.
2- FONTLARLA LOGO YARATMAK
Pek çok tasarımcı şunu yapmıştır: Firma ismini farklı bir yazı tipiyle yazıp bunun bir logo olabileceğini düşünmek. Ancak yazının başında da söylediğimiz gibi, herhangi bir grafiğin göze çekici görünmesi onu iyi bir logo yapmaz. Firmayla özdeşleşebilmesi ve firmanın kimliğini yansıtması gibi başka kriterler de vardır.
Helvetica gerçekten de iyi bir yazı fontu ve elbette Helvetica kullanmayın demek doğru olmaz. Yapmanız gereken fontu kullanırken orijinal ve özgün görsellerle ya da fikirlerle yazı tipini desteklemektir.
Bu söylenenler elbette sadece bir tek Helvetica için değil, pek çok farklı yazı tipi için geçerli. Çok sık kullanılan ve artık broşürlerde, afişlerde sıkça rastladığınız yazı tiplerinden bir font çıkartmaya çalışmayın. Ne kadar güzel görünse de logonuzun ‘orijinal’ olmasını istiyorsanız yeni fikirler ortaya koymalısınız.
3- RENKLİ DAİRELER
Gelişigüzel sıralanmış olarak ya da çeşitli geometrik biçimler ortaya çıkaracak şekilde dizilmiş renkli daireler, ne kadar uğraşılsa da özgün bir logo adına işe yaramayacak kadar çok kullanılmış bir teknik. Üstelik bir firmanın kimliğini yansıtırken belli başlı ipuçları vermek, mesajı biraz daha net kılmak mümkünken bu daireler birden bire sonsuz yorum olasılığı sunarak belki de iyilikten çok kötülük yapıyorlar.
4- KONUŞMA BALONLU LOGOLAR
Şimdiye dek pek çok firma, iletişimi, sosyalliği ve daha fazlasını bir çırpıda çağrıştıran konuşma balonlarını logolarına taşıdı. Bundan sonrası için eğer mutlaka bir konuşma balonu kullanmak istiyorsanız bu balona mutlaka bir yenilik katmak zorunda olduğunuzu söylemek yanlış olmaz. Çok sık kullanılan bir sembolü kullanmak, logonuzun piyasadaki pek çok diğer logoya benzemesi ve bu logolarla karıştırılması gibi riskleri beraberinde getirir.
5- ÇAKIŞAN HARFLER
Konuşma balonları biraz daha yeni bir teknik sayılabilir ancak iç içe geçmiş baş harfler herhalde onlarca yıldır karşımıza çıkan tasarımlardan biri. Bu yola başvurduğunuzu fark ettiğiniz an yapacağınız, hemen vazgeçmek ve yeni bir fikir üzerinde çalışmaya başlamak olmalı. Baş harflerle uğraşmak yerine bir karalama defteri üzerinde farklı fikirlere dair taslak çalışması yapmanız çok daha iyi sonuç verecektir.
LOGO TASARIMINDA 10 İPUCU
Firma logoları farklı medyalarda tekrar tekrar kullanılır ve firmanın kimliğini temsil eden öğelerden biri olarak farklı görsel medyalarda bu temsil görevini yerine getirir. Bir firma logosunun tasarımının firma ve değerleri için sembolik ve özel bir anlam taşıması beklenir.
Bir örnekle açıklamak gerekirse örneğin firmanız bilgisayar yan ürünleri satışı yapıyorsa, bilgisayar ‘mouse’unu temel alan bir logo tasarımı düşünülebilir.
Emin olmanız gereken logonuzun özgün, diğer firmalarınkinden farklı ve firmaya özgün bir görsel kimlik vermesidir. Bu nasıl olacak diye sorarsanız, işte birkaç ipucu:
1- Firma logosunun tasarımı firmanın ne iş yaptığına dair fikir vermelidir ama biraz üstü kapalı olarak bunu başarması daha yerinde olur. Logonun hiçbir şey ifade etmemesi iyi bir fikir olmayabilir ama her şeyi açık etmesi de pek makbul değildir. Bir diş kliniği için diş figürü kullanmak size göre de çok bayat bir numara değil mi? Logo tasarımında deneyim işte bu noktada önem kazanıyor: Aradaki o ince çizgiyi bulma kısmında.
2-Kuralları elbette yıkabilirsiniz! Bir müşteriniz hiçbir anlamı olmayan bir desenin ya da geometrik bir şeklin kullanılmasında ısrar ediyor olabilir ya da firma değerlerini bir kenara bıraktığınızda ortaya daha güzel bir tasarım çıkartıyor olabilirsiniz. Çok sık olmasa da böyle şeyler yaşanabilir ve eğer işe yarayan buysa, bırakın öyle olsun!
3-Müşterinize onun istediğini vermeye çalışın. Bir tasarımcı ve müşteri her zaman aynı çerçevden bakamaz. Bu gibi durumlarda kişisel görüşünüzü bir kenara bırakıp karşı tarafın isteklerini temel alan bir tasarım üzerinde çalışmalısınız.
4- Tasarıma ilk başlayacağınız anda neden biraz kalem kağıtla çalışmayı denemiyorsunuz? Kalem kağıtla düşünmek, karalama yapmak ve ilk taslakları çizmek, mouse ve ekran ikilisi ile olduğundan daha kolaydır. Fikirlerinizi şekillendirmek için kalem kağıt kullanın, daha hızlı ilerleyebilirsiniz.
5- Zamanın kısıtlı olduğu durumlarda logonun teslim tarihi için her zaman kendinize yeterince zaman tanıdığınıza emin olun. Eğer logo için bir haftaya ihtiyacınız olacağını düşünüyorsanız, paylı olarak müşteriden 10 gün isteyin. Zamanından önce teslim etmek, geç kalmaktan iyidir.
6- Logo tasarlarken elbette ilham almak için etrafta son günlerde yapılan çalışmalara bir göz atacaksınız. Yine de trendy olmaya çalışıp, modayı takip edeyim diye uğraşmaktansa mümkün olduğunca orijinal olmayı deneyin.
7- Renk şemasıyla uğraşmayı en sona bırakın. İlk önce siyah beyaz ya da tek renk olarak logoyu basit bir şekilde ele alın. Çalışmayı renklendirme aşamasına geldiğinizde de, bu konuda cimri davranmaya devam edin. Logoda gereğinden fazla renk kullanmak, dağınık ve karmaşık bir görüntüye neden olabilir.
8- İşin kitabına uygun hareket etmeye özen gösterin. Bir avukat bürosu için tasarladığınız logo üzerinde çalışırken aklınıza gelen çılgın fikirleri bastırmalısınız. Komiklik yapmanın sırası değil, tabii müşteri bunu talep etmedikçe!
9- Basit düşünün. Tasarımınız ne kadar basit olursa, akılda kalması o kadar kolay olur. Örneğin Nike logosuna bir bakın. O tik işaretini hiçbir zaman unutmazsınız öyle değil mi?
10- Müşterinizle logo ile ilgili konuşurken, firmayı temsil edecek tek bir özellik üzerinde anlaşmaya varmalısınız. Küçük bir logonun içine her şeyi sığdıramayacağınız konusunda müşterinizi de ikna etmelisiniz.
Logo tasarımı grafik tasarımı dünyasındaki en aldatıcı alanlardan biridir. Teknik olarak herkes bir logo yapabilir; fakat iyi bir logo için sabır, estetik duygusu ve kuvvetli sezgiler gerekir.
Bu konuda iddialı kişilerin bile zaman zaman harika bir fikirle öne çıktıklarını sanırken en bilinen logo tuzaklarına düştüklerini görebiliriz. Fazlasıyla kullanılmış bir fikir ister istemez aklınızın bir köşesine yerleşmiş ve logo der demez ortaya çıkıyor olabilir.
İlk bakışta çok sık kullanılan bir tekniğin neden zararı olsun diye düşünebilirsiniz. Ancak unutmamak gerekir ki, bir logo ancak ‘tek’ ve firmaya ‘özgü’ olduğunda görevini tam anlamıyla yapabilir. Aksi takdirde firmanın imajına ya da pazarlama stratejisine faydası dokunmaz.
Aşağıda artık çok sık görmeye başladığımız en yaygın logo trendlerinden bazılarını görebilirsiniz. Bakın bakalım, bu trendlerden biri yaratıcılığınıza ket vuruyor mu?
1- TEPEYE YERLEŞTİRİLEN YAY
2- FONTLARLA LOGO YARATMAK
Helvetica gerçekten de iyi bir yazı fontu ve elbette Helvetica kullanmayın demek doğru olmaz. Yapmanız gereken fontu kullanırken orijinal ve özgün görsellerle ya da fikirlerle yazı tipini desteklemektir.
Bu söylenenler elbette sadece bir tek Helvetica için değil, pek çok farklı yazı tipi için geçerli. Çok sık kullanılan ve artık broşürlerde, afişlerde sıkça rastladığınız yazı tiplerinden bir font çıkartmaya çalışmayın. Ne kadar güzel görünse de logonuzun ‘orijinal’ olmasını istiyorsanız yeni fikirler ortaya koymalısınız.
3- RENKLİ DAİRELER
4- KONUŞMA BALONLU LOGOLAR
5- ÇAKIŞAN HARFLER
Konuşma balonları biraz daha yeni bir teknik sayılabilir ancak iç içe geçmiş baş harfler herhalde onlarca yıldır karşımıza çıkan tasarımlardan biri. Bu yola başvurduğunuzu fark ettiğiniz an yapacağınız, hemen vazgeçmek ve yeni bir fikir üzerinde çalışmaya başlamak olmalı. Baş harflerle uğraşmak yerine bir karalama defteri üzerinde farklı fikirlere dair taslak çalışması yapmanız çok daha iyi sonuç verecektir.
LOGO TASARIMINDA 10 İPUCU
Firma logoları farklı medyalarda tekrar tekrar kullanılır ve firmanın kimliğini temsil eden öğelerden biri olarak farklı görsel medyalarda bu temsil görevini yerine getirir. Bir firma logosunun tasarımının firma ve değerleri için sembolik ve özel bir anlam taşıması beklenir.
Bir örnekle açıklamak gerekirse örneğin firmanız bilgisayar yan ürünleri satışı yapıyorsa, bilgisayar ‘mouse’unu temel alan bir logo tasarımı düşünülebilir.
Emin olmanız gereken logonuzun özgün, diğer firmalarınkinden farklı ve firmaya özgün bir görsel kimlik vermesidir. Bu nasıl olacak diye sorarsanız, işte birkaç ipucu:
1- Firma logosunun tasarımı firmanın ne iş yaptığına dair fikir vermelidir ama biraz üstü kapalı olarak bunu başarması daha yerinde olur. Logonun hiçbir şey ifade etmemesi iyi bir fikir olmayabilir ama her şeyi açık etmesi de pek makbul değildir. Bir diş kliniği için diş figürü kullanmak size göre de çok bayat bir numara değil mi? Logo tasarımında deneyim işte bu noktada önem kazanıyor: Aradaki o ince çizgiyi bulma kısmında.
2-Kuralları elbette yıkabilirsiniz! Bir müşteriniz hiçbir anlamı olmayan bir desenin ya da geometrik bir şeklin kullanılmasında ısrar ediyor olabilir ya da firma değerlerini bir kenara bıraktığınızda ortaya daha güzel bir tasarım çıkartıyor olabilirsiniz. Çok sık olmasa da böyle şeyler yaşanabilir ve eğer işe yarayan buysa, bırakın öyle olsun!
3-Müşterinize onun istediğini vermeye çalışın. Bir tasarımcı ve müşteri her zaman aynı çerçevden bakamaz. Bu gibi durumlarda kişisel görüşünüzü bir kenara bırakıp karşı tarafın isteklerini temel alan bir tasarım üzerinde çalışmalısınız.
4- Tasarıma ilk başlayacağınız anda neden biraz kalem kağıtla çalışmayı denemiyorsunuz? Kalem kağıtla düşünmek, karalama yapmak ve ilk taslakları çizmek, mouse ve ekran ikilisi ile olduğundan daha kolaydır. Fikirlerinizi şekillendirmek için kalem kağıt kullanın, daha hızlı ilerleyebilirsiniz.
5- Zamanın kısıtlı olduğu durumlarda logonun teslim tarihi için her zaman kendinize yeterince zaman tanıdığınıza emin olun. Eğer logo için bir haftaya ihtiyacınız olacağını düşünüyorsanız, paylı olarak müşteriden 10 gün isteyin. Zamanından önce teslim etmek, geç kalmaktan iyidir.
6- Logo tasarlarken elbette ilham almak için etrafta son günlerde yapılan çalışmalara bir göz atacaksınız. Yine de trendy olmaya çalışıp, modayı takip edeyim diye uğraşmaktansa mümkün olduğunca orijinal olmayı deneyin.
7- Renk şemasıyla uğraşmayı en sona bırakın. İlk önce siyah beyaz ya da tek renk olarak logoyu basit bir şekilde ele alın. Çalışmayı renklendirme aşamasına geldiğinizde de, bu konuda cimri davranmaya devam edin. Logoda gereğinden fazla renk kullanmak, dağınık ve karmaşık bir görüntüye neden olabilir.
8- İşin kitabına uygun hareket etmeye özen gösterin. Bir avukat bürosu için tasarladığınız logo üzerinde çalışırken aklınıza gelen çılgın fikirleri bastırmalısınız. Komiklik yapmanın sırası değil, tabii müşteri bunu talep etmedikçe!
9- Basit düşünün. Tasarımınız ne kadar basit olursa, akılda kalması o kadar kolay olur. Örneğin Nike logosuna bir bakın. O tik işaretini hiçbir zaman unutmazsınız öyle değil mi?
10- Müşterinizle logo ile ilgili konuşurken, firmayı temsil edecek tek bir özellik üzerinde anlaşmaya varmalısınız. Küçük bir logonun içine her şeyi sığdıramayacağınız konusunda müşterinizi de ikna etmelisiniz.