merhaba sayın fenomen;
Bir işin yapılmış olması veya müşteriyi başarıya ulaştırmış olması o işin asla başarılı olduğunu gösterez. Haksız mıyım? Yani şimdi x bir şehirde x bir firmaya yapılmış olan bir afiş çalışması orada belki başarılı olabilir, peki soruyorum size şimdi, başarı bulunduğunuz ortam ile ilgili bir sonuç mudur, yoksa genel anlamda ulaşılan bir nokta mıdır? Daha açık bir ifadeyle a isimli bir deterjan firması ortadoğu ülkelerine çok satarken, eğitim ve kültür seviyesi yüksek avrupa ülkelerinde o başarıya ulaşamaz.
Şimdi bu deterjan firması başarılı bir marka mıdır? Veya herhangi bir makarna, bisküvi, v.s. ürünler olarak bu örneklerimizi çoğaltabiliriz. Başarı insanı mutlu eden bir olaydır bunu aramızda kabul etmeyen var mıdır? Sanırım yoktur. Her insan bulunduğu sektör kolunda başarılı işler ortaya çıkarmak ister. Peki size bir sorum daha olacak. Başarı kazanç ile mi ölçülmelidir? Yoksa başarı üretilen iş, ürün, çalışma ve sonuçlara göre mi ölçülmelidir? Bir eser ortaya koymak, bir isi basarmak, bir ise yaramak basli basina zevkli bir eylemdir insan oğlu için.
Bu geçmiş yüz yıllarda böyleydi, bulunduğumuz yüz yılda da böyle olmaya devam edecek. Her insanın belli bir amacı vardır. Sizin amacınız sadece paraya endekslenmiş olan bir başarı mıdır? Yoksa sektörel bir başarı mıdır? Kendinize bu soruları sorduğunuz zaman, hangisine evet, hangisine hayır cevabı verdiğiniz, bahsettiğiniz işin başarı kıstası olarak karşınıza çıkacaktır. Başarılı olurken, hem kendinize, hem çevrenize faydalı olmak da başarılı olmanın diğer bir yanıdır. Yani siz şimdi bu çalışma ile müşterinizi memnun ettiniz diyelim. Dediğiniz gibi belki gerçekten de işlerinde büyük bir artış gösterdi. Peki size yeni bir soru sormak gereği duyuyorum buraya geldiğimde. Parasal olarak başarılı olduğunuz şu çalışma ile sektörel anlamda içiniz rahat bir şekilde evet ben ekmek yediğim bu sektöre örnek bir çalışma yaptım ve bir çok meslektaşım bu işe bakarken keyif alacak diyebiliyor musunuz?
Ben örnek alınası bir çalışmaya imza attım diyebiliyor musunuz? Şayet bunlara şu an "evet" cevabı veriyorsanız, evet siz başarılı bir çalışmaya imza atmışsınız demektir. Ben empati yapayım şimdi sizin yerinize ve bu işi yapmış olayım. Cevabım "hayır" çünkü, bu ortaya çıkarmış olduğum iş örnek alınması gereken bir iş değil. Sadece müşterimin kampanyasını duyurmak için yapmış olduğum, basit bir çalışma, derdim. Şimdi gelelim çalışmanıza. Çalışmanızda bir indirim veya promosyon çalışmasında olması gerekenler nelerdir, neler var, neler eksik. İlk olarak bu çalışmada ben bir "imaja" rastlamadım, siz görüyor musunuz? Yani satın almaya dayalı imaj var mdıır? Yani bu ürünün gerçekten de uygun satıldığına dair bir imajdan bahsediyorum, göremedim. Şimdi sana bu konuda aklıma gelen bir kampanyadan bahsedeyim. Bu kampanya bir ABD ajansı tarafından yürütülmüş ve yılın reklam kampanyası ödülüne demiyorum, ödüllerine layık görülmüş olan bir kapmpanya.
ABD'de son derece soğuk geçeceği haberlerde gece tüm halka duyrulur. Şok bir soğuk hava dalgasının sabah erken saatlerden itibaren çok etkili olacağı v.s bir çok röportajlar. X firmanın reklam ajansı bu fırsatı kaçırmaz ve gece yarısı operasyonu ile şehrin en işlek caddelerinde yer alan bilboardlara afişler asılır. Afişte " buzdolabımızın kapağını açık unuttuğumuz için, özür dileriz" yazmaktadır. O yıl x markalı buzdolabı satışlarında müthiş bir patlama yaşanır. Sizce sebebi nedir? Sebep bellidir, "insanlar üzerinde "şoklama imaj" çalışması yapılmış ve halkın büyük bir çoğunluğu markayı " fotografik hafızasına" kazımıştır, yani kazımak zorunda kalmıştır. Sözü oldukça uzattığımın farkındayım, çalışmamıza dönersek, böyle bir durum var mıdır, çalışmanızda?
Yani bu çalışmayı gören bir yıl sonra da sizin müşterinize uğrar mı dersiniz? Geçelim şimdi "pazarlamaya dayalı imaj" konusuna. Ürünün kalitesi ve fiyatının uygunluğu da ürünün etkisel imajıdır. Ben çalışmanızda bunu da göremiyorum. Burada satılına "çipura" deniz balığı mıdır? Çiftlik balığı mıdır? Yoksa başka yerde yetiştirilmiş olan bir ürün müdür? Yani ürünün özelliği nedir? Yani ben bu balığı neden almalıyım? Her ucuz olan, her insan alır mı sizce? Tüketiciler artık daha bilinçli sayın fenomen, eskisi gibi ucuz olsun da gerisi mühim değil mantığı yürütmüyor hiç bir tüketici. Bu gün yapılmış bir araştırmaya göre, gece kondu bölgesinde yaşayan insanların bile %12'si aldığı ürünün son kullanma tarihi ile ilgilenmekte. Sonra bir çalışmada " göz hapsi" çok önemli ve asla atlanılmaması gereken bir konudur. Siz çalışmanıza baktığınız zaman " odaklanma" hissediyor musunuz bakışlarınızda, ben bunu yaşamıyorum baktığım zaman. Yani çalışmanız sonuç olarak belki müşterinizi ve sizi memnun etmiş olabilir ama teknik olarak yetersizdir. Etkileme, odaklanma, imaj, vurgulama ben bunları göremedim açıkçası. Şimdi diyeceksiniz ki bana, bu kadar açıklamaya veya bu konuyu bu kadar da deşelemeye ne gerek vardı.
Belki bir kişi bile olsa bu yazıyı okur ve yeni bir şeyler öğrenmesine katkıda bulunmuş olurum diye, yazdım. Ben bu yüzden para kazanmayacağım fakat mutlu olacağım, bir kişiye bile olsa faydalı olduğumu düşünerek gülümseyeceğim...
" Amacına uygun reklam ve tanıtıma, evet" sloganını tüm tasımcıların kendisine felsefe edinmesini canı gönülden arzu ediyorum...
Saygılar sunar, iyi çalışmalar dilerim...