Yetenek sınavı ile üniversiteye öğrenci alımı.

Kayıt
16 Aralık 2008
Mesaj
9
Tepki
0
Vallahi artık birçok üniversite GSF'nin her bölümüne ayrı sınav düzenlemeye başlamış çok da iyi etmiş. Sonuçta böylece her bölüme sadece o bölümü isteyenler başvurur herkes istekli ve yetenekli olduğu bölümden sınava girer, diyelim heykeltraşlığa daha yetenekli kişinin grafik okuması ve grafiğe daha yetenekli olanların yerini işgal etmesi sorunu ortadan kalkar.

Örnek vereyim: galiba Mimar Sinan üniversitesinin grafik bölümü için sorusu "süsleme bir suçtur" ADOLF LOOS bu sözün her harfini bir nesne ya da obje kullanarak yeniden yazın. söyleyen kişiyide yeni bir yazı karakteriyle yeniden yazın." 2007 yılının sınavı.

Tabii alternatif sınav biçimleri de düşünülebiir. değişik objelerden kompozisyon yapmaları istenebilir, maksat öğrencinin yaratıcılığını ölçmek, sınavın bütün aşamalarında ressamlık sınavı yapılsa olur mu? Halbuki portfolio sunumuna daha çok önem verilse, sınavın ilk aşamasında portfolio sunumu yapılsa öğrenciler çizim ve kompozisyon becerisini gösterebilse, sonra grafik alanına yeteneği ölçülse daha iyi olmaz mıydı? Böylece üniversite kapısına yığılmalar da bir nebze önlenmiş olurdu. Neyse ki dediğim gibi birçok üniversite grafik bölümüne özel sınav yapmaya başladı.

Gençlerin de işi zor, kontenjanlar o kadar az ki, öğrenci herhangi bir fakülteye kapağı atabilmek için diyelim Antalya, Konya, Isparta, İzmir birçok şehrin yetenek sınavları arasında koşturmaca yaşayıp adeta bir Türkiye turnesi yapıyor.

Halbuki kontenjan daha fazla olsaydı, daha fazla eğitim kurumu kurulsaydı çok daha iyi olacaktı. Şu anda nitelikli eğitim ağırlıklı olarak YÖK'e bağlı kurumlarda veriliyor. Bu da yetenek sınavını bir sene kazanamayan öğrencinin gelecek senelerde bu sınavlarda şansını denemek için tekrar tekrar ÖSS sınavına girmelerine yol açıyor. Böylece bir sınav stresi daha yaşıyorlar. Çizim çalışmaya ayıracakları zamandan fedakarlıkta bulunarak tekrar lise derslerine çalışıyorlar.

Halbuki YÖK haricinde de alternatif eğitim kurumları kurulabilirdi. Program öğreten kurslar değil ama tasarım eğitimi de veren yerler. Böylece program öğreten kurslara da sadece program öğrenmek isteyenler başvururdu.

Ben bir forumda birisinin mesajını okumuştum arkadaşının 10 yıldır yetenek sınavlarına girdiğini söylüyordu. 10 yıldır denediğine göre zaten azimli ve bu işi yapmaya hevesli. Belki de alaylı olarak bu işi zaten yapıuyordur kimbilir. Ama gerçekten tasarımcı olarak kabul edilmek için diplomaya ihtiyaç duyuyor belli ki. Diploma almazsa belli bir çevrece tasarımcı sayılmayacağının, daha da kötüsü grafikerliği kolay bir iş addedip zevkli diye bu işe atılan, ama berbat tasarımlar yapan kişilerle aynı kefede değerlendirileceğinin farkında. Eğitim görmek bu kişinin de hakkı değil mi? Ya da yetenek sınavında ilk 30 kişiye giremeyip de kıl payı kaçıranların da hakkı değil miydi? Yurtdışında isteyen birçok insan okulunu okuyabiliyor o yüzden alaylı görmek pek olası değil.

Acaba nasıl bir düzenleme yapılabilir?

Sanırım alaylı ve okullu grafik tasarımcılar el birliği verip bir mesleki örgütlenmeye giderse o zaman bütün bu mevzular konuşulur tartışılır, okullular grafik tasarımda vizyon kazanmaya devam eder, alaylılar da eğitim hakkına kavuşur.
 

Sabahattin ÖZLÜ

Altın Üye
Altın Üye
Kayıt
12 Şubat 2008
Mesaj
193
Tepki
3
@ece s. kaya

Tebrik ederim sizi çok önemli sorunlara deyinmişssiniz... Bu ve bunlar gibi bir çok sorunlar mevcut sistemde ... Daha fazla geç olmadan düzeltilmesi gerek ... Bu gibi eğitim yerlerine gereken önemin ve desteğin sağlanması kanaatindeyim...
 

farukcagla

Grafik Öğretim Görevlisi
Kayıt
24 Şubat 2008
Mesaj
642
Tepki
23
@Sabahattin ÖZLÜ


Sabahattin bey;
"Bu gibi eğitim yerlerine gereken önemin ve desteğin sağlanması kanaatindeyim..." cümlenizde ne demek istediğinizi tam olarak anlayamadım.

1-"Bu gibi eğitim yerleri" dediğiniz eğitim yerleri nereleridir?
2-"gereken önemin ve desteğin sağlanması" demişsiniz. "Gereken önemin sağlanması " ne demektir? "desteğin sağlanması" derken nasıl bir "destek" sağlanmalıdır?

Sorduğum sorular doğrultusunda konuya açıklık getirirseniz değerli fikirlerinizden yararlanmış oluruz.

Saygılarımla.
 

Sabahattin ÖZLÜ

Altın Üye
Altın Üye
Kayıt
12 Şubat 2008
Mesaj
193
Tepki
3
@farukcagla



Öncelikle Selamlar Faruk Bey.
Soruduğunuz soruları teker teker açıklık getirmeye çalışacağım...

1-"Bu gibi eğitim yerleri" dediğiniz eğitim yerleri nereleridir?
Eğitim Fakülteleri ve Güzel Sanatlar Fakülteleridir...


2.-"Gereken önemin verilmesi ve desteğin sağlanması" demişsiniz. "Gereken önemin sağlanması " ne demektir? "desteğin sağlanması" derken nasıl bir "destek" sağlanmalıdır?

Eğitim Fakülteleri ve Güzel Sanatlar Fakültelerine gereken önem verilerek daha çok ödenek ayrılması gerekir.Öğrencilere ya da halka yönelik (Her türlü sanatsal akım, gerekli kurumlar tarafından kolaylıkla düzenlenebilmeli.(Seminerler, toplantılar, sanatsal faaliyetler vb.)) Bunun üzerine fakültelerin çoğaltılması. Kontenjanlarının yükseltilmesi gibi...


"ece s. kaya" arkadaşımın dediklerine sonuna kadar katılıyorum
(Bu da yetenek sınavını bir sene kazanamayan öğrencinin gelecek senelerde bu sınavlarda şansını denemek için tekrar tekrar ÖSS sınavına girmelerine yol açıyor. Böylece bir sınav stresi daha yaşıyorlar. Çizim çalışmaya ayıracakları zamandan fedakarlıkta bulunarak tekrar lise derslerine çalışıyorlar.

Her bölüme sadece o bölümü isteyenler başvurur herkes istekli ve yetenekli olduğu bölümden sınava girer, diyelim heykeltraşlığa daha yetenekli kişinin grafik okuması ve grafiğe daha yetenekli olanların yerini işgal etmesi sorunu ortadan kalkar.

Gençlerin de işi zor, kontenjanlar o kadar az ki, öğrenci herhangi bir fakülteye kapağı atabilmek için diyelim Antalya, Konya, Isparta, İzmir birçok şehrin yetenek sınavları arasında koşturmaca yaşayıp adeta bir Türkiye turnesi yapıyor.)
Grafik Bölümü
İçmimarlık ve Çevre Tasarımı
Endüstriyel Ürün Tasarımı
Çizgi Film Animasyon Bölümü
Resim Bölümü
Heykel Bölümü
Geleneksel Türk Sanatları Bölümü
Fotoğraf Bölümü
Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü
Sahne Dekor ve Kostümleri Bölümü
Sinama Tv Bölümü
Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü

Bu bölümlerin bildiğim (bazı istisna yerler hariç) kadarıyla tüm sınavlar çizim ve ressamlık üzerine bi kaç mantık dizini içinde. Bence her bölüm kendi alanında sınavlar yapsa daha iyi olur.
Bu konu hakkında aslında konuşulacak denilecek çok şeyler var ...
 

farukcagla

Grafik Öğretim Görevlisi
Kayıt
24 Şubat 2008
Mesaj
642
Tepki
23
@Sabahattin ÖZLÜ

Sabahattin bey;
Şimdi oldu işte. Demek ki özel istekli rica yapmamız gerekiyormuş, fikirlerinizi öğrenebilmemiz için.

Şimdi yine özel bir istekte bulunayım;
"Bu konu hakkında aslında konuşulacak, denilecek çok şeyler var" diyorsunuz ya, işte nelerdir bu konuşulacak çok şeylerden bazıları?

Lutfedip bir kaçını bizimle paylaşsanız da zihnimiz açılsa. Belki bir kaç kardeşimiz de fikir beyan eder de konu daha da canlanır. Farklı çözüm önerileri gelir.

Ne olur her defasında bizi özel olarak rica eder konumda bırakmayın.

Bir şeyleri biliyor ama söylemiyor gibisiniz. Konuşulacak çok şey var deyip, çekip gidiyorsunuz.Özel olarak merak ettirmek için mi yapıyorsunuz bunu?

Burası forumdur ve tartışmak, konuşmak için vardır. Birbirimize bulmaca çözdürmeyelim.

Şöyle rahat rahat yazın ki neymiş bu konuşulacak konular bilelim, konuşmazsanız nasıl bilebiliriz ki?

Saygılar.
 
Yukarı Alt