Armando Rabadan “Mekânlar; evrenin fiziksel tarifine dair bir kompozisyon”
Açılış tarihi: 13 Şubat 2014, Perşembe
Saat: 19:00 – 21:00
Sergi 13 Şubat – 16 Mart 2014 tarihleri arasında her gün Saat 11:00 – 19:00 arası
Bağdat Caddesi No:350 Erenköy, İstanbul adresinde ziyaret edilebilir.
Facebook üzerinden düzenlenen etkinlik için TIKLAYINIZ
ART350
“Mekânlar; evrenin fiziksel tarifine dair bir kompozisyon”
Etrafını çevreleyen mekânla arasındaki bağlantıyı ilk sorgulayan insanın bunu neden yaptığına dair tüm sebepleri söylememiz mümkün değil lakin buna dair bazı kanıtlar mevcut. İlkçağlardan bugüne insan, mekânla arasındaki bağı anlamak için uğraşmakta ve görmekte olduğu doğayı yüceltmektedir. Doğaya duyulan hayranlık ve yorumlamalar Romantizm’de de yerini bulmuş ve ardından Caspar David Friedrich gökyüzüne dokunan dağların yüceliğiyle büyülenmiştir. Artur Rimbaud’un kır gezilerine duyduğumuz hayranlık şiirsel gücünü aldığı kırsal huzurdaki ruhsal maceralarına dayanmaktadır. Doğa 20. Yüzyıl’da empresyonistler için birçok kapı araladı ve o aralanan kapılar bugün bizi etkilemekte olan sanatsal hareketlerin başlayabilmiş olmasında büyük önem arz etmektedir. Herşey burada ne yaptığımız ve nereden gelip nereye gittiğimizle alakalıdır.
“Mekânlar; evrenin fiziksel tarifine dair bir kompozisyon” sadece gezegenimize ait olmayan, bizi çevreleyen uzaydan gelen bir mekânın keşfidir ve yine mağara duvarlarına hayranlıklarının ve tapınmalarının bir biçimini bufalolarla yansıtmış olan atalarımız gibi Armando Rabadán da Kuantum Fiziği, Evren ve Çoklu Evren Teorisi, süpersimetrik gerçeklilkler, Karar Kuramı Denklemi ve Holografik Prensip ışığındaki yorumlamalarıyla Evren’e dair kişisel vizyonunu göstermekte.
Sonsuz renkler ve türler yaratma beceresine sahip olan doğa, Sanatsal bir bakış açısından, Rabadan için bilincin evrene yayılışının dolaysız bir manifestosu niteliğindedir. Ay’ın yüzeyindeki Adem ve Havva, bir ormanda, bir nehrin içerisinde yürümekte olan bir yirminci yuzyil kaşifi veya Google Haritalar’daki gibi bizi bir tikla istediğimiz yere götüren bir X sembolu gibi. Zaman çizelgesi Rabadan’ın resimlerinin evrenini keşfetmekte olanlar için sadece bir rehber niteliğindedir, hepimizin bildiği üzere zaman diye birşey yoktur ve her arayan zamanın yokluğunu göz önünde bulundurmakla mükelleftir.
İşleri arasında hareket edişleri asla tanımlanamayacakmışçasına durmadan değişen kuantum ağaçları buluruz, görmekte olduğumuz orman bize öylesine uzaktır ki erişmekte zorlanan gözlerimize erişebilenler belki de sadece diğer gezginlerden ibarettir.
Rabadan’ın resimlerinin yapışı kendi başına bir arayış niteliğindedir; “İnsan kendi kaderinin yaratıcısıdır ve diğer herşeyle arasındaki bağ bu gerçeği kanıtlar niteliktedir.” Diyen Rabadan bu vizyonu uretim surecine taşıyor ve “tüm olasılıklar başlangıçta kararlaştırılmamalıdır, resimde tesadüfleri gözlemler ve onları ilerlemek için birer kestirme olarak alırım” diye ekliyor. Cünkü Rabadan’ın amacı evrenin kuralları üzerinden soyutlamalar yapmak. Belki de ilham bir denklemi çalışır hale getiren matematiksel bir sabittir ve yeni fikirlerin terkrar tekrar açığa çıkması şeklinde oluşur. Bu noktada önsezi, her arayanın arayışına başlamadan önce değerlendirmesi gereken önemli bir faktördür.
“Çağımızda insanın kökleriyle olan bağının güçleneceğine inanıyorum, endüstriyel gelişimi önplana alan şehirlerimiz anlamlarını yavaşça yitirmekteler ve insanın kim olduğunu hatırlaması için kendi cevresinde ihtiyac duydugu dogaya yer vermesi, insanın kendini tamamlaması ve makinelerin hızının yalnizlasmayi dogurmamasi için yaşam alanlarımızı adapte etmeliyiz. Ben resimlerimde yansımalar ve keşfedilecek mekânlar sunarak bu bilinçsel evrime katkıda bulunmayı umut ediyorum.”