Tuncer Özkan
Yazar
- Kayıt
- 3 Ağustos 2009
- Mesaj
- 604
- Tepki
- 74
Adobe illustrator nasıl bir programdır?
Hiç kuşkusuz, A. Illustrator, grafik konusunda en eski programlardan biridir. Hem PC, hem Mac ortamında epeyce zamandır bilinen bir programdır.
Fakat gel gelelim, ülkemizde bilinmesine rağmen, bir zamanlar çok da fazla kullanıcısı olmayan bir program idi. Ta ki, Adobe cs serisini yaygınlaştırmaya kalkıştığı, hatta daha belirgin bir tarih verecek olursak, Freehand'i satın alıp onun idamına karar verdikten itibaren A.İ. yi sıçratmaya karar verdiği zamana kadar...
Bu zamana kadar, A.İ, ülkemizde program olarak değil, ama dosya çevirme formatı olarak yıllarca kullanıldı. Örneğin, bir programdan diğerine logo, çizim gibi parçalar aktarılırken, önce AI formatına çevirip diğer programda aynı formatta import edilerek kullanılırdı. Acrobat yaygınlaşınca, bunun yerini PDF aldı.
Freehand'in katlinden sonra ve (veya aynı anda) Adobe mühendisleri, Illustrator'ü geliştirmeye başlayarak CS serisi içinde bugünlere getirdiler.
Gelinen nokta, hiç de küçümsenecek bir nokta değil kanımca.
Özellikle, Mac kullanıcılarının ağırlıklı olarak Freehand kullandıklarını düşündüğünüzde, durum Macintosh açısından daha dramatik gelişti.
Yıllarca kadim çizim programı olarak Freehand'de çalışan Mac kullanıcıları, bu gelişme ile birlikte bir miktar sarsıldıkları söylenebilir. Basit ekran arayüzü, hızlı üretme modeli ve kendine özgü panel yapısı ile Freehand yıllarca Mac kullanıcılarının en büyük yardımcısı oldu. Her ne kadar efektler konusunda istenilen noktaya gelemediyse de, Freehand bu süreç içinde ciddi bir boşluğu doldurduğu söylenebilir.
Freehand'in geliştirilmeye son verilmesiyle birlikte, bir süre belirsizlik sürdü. Adobe'nin, Freehand'i belki bir süre sonra yeniden geliştirmeye başlayacağı umudu ile Mac kullanıcıları beklenti içine girdiler. Fakat Adobe kararlıydı. Üstelik Freehand'in kod yapısı, Macromedia'nın diğer ürünleri gibi yeniden yazılmaya elverişli değildi.
CS serisi ile Adobe ciddi bir çıkış yaptı. Hem kullanıcıları, hem de pazarı kökünden salladı.
Fakat Mac cephesinde Freehand'in yerine Illustrator'u yerleştirmek o kadar basit olmadı. Basit ve kullanışlı Freehand'in karşısında Illustrator; oldukça karmaşık, detaylı ve parçalı bir panel yapısı ile devasa kullanıcı kitlesi karşısında pek fazla puan toplayamadı. Mac kullanan grafikerler, ısrarla Freehand'i kullanmaya devam ettiler.
Dönüşüm sancılıydı.
Hatta bazı kişiler, Freehand'in yerine Indesign üzerinde kendilerini geliştirmeye yöneldiler. CS serisinin ilk Illustrator'ünde, maalesef yalnızca tek sayfa desteği vardı. Kullanıcılara bu durum oldukça itici geldi. Adobe aklı sıra Illustrator'ü tek sayfa olarak üretecek, çok sayfalı projeler için insanları Indesign'a zorlayacaktı.
Kazın ayağı öyle çıkmadı.
Tek sayfa zorlaması geri tepti.
İnsanlar ısrarla Freehand'i kullanmaya devam ettiler.
Neyseki Adobe durumun vehametini görünce Illustrator'ü çok sayfalı modele geçirdiler. Gerçi Freehand'de bile çok sayfa desteği olmasına rağmen çalışma anında sık sık kırılmalara sebep verdiği bilinen bir gerçekti.
Illustrator'un 100 sayfaya kadar çoklu sayfa desteği, kullanıcıları yavaş yavaş Illustrator'a yöneltti.
Ama yine de Illustrator, ekran yapısı (interface), pekçok kullanıcıya hâlâ itici gelmekte. Hernekadar, çalışma alanını kapatan paneller birtakım yöntemlerle gizlense veya daraltılsa bile, Freehand'deki sağ taraftaki sabit (neredeyse sabit!) panel yapısını aramamak elde değil.
Buradaki tek avuntu, Illustrator'ün grafik arayüzü; İndesign, Photoshop gibi sık kullanılan programlar ile neredeyse birebir olması denilebilir. Hatta her üç program açıkken, programlar arası geçiş yapıldığında bazen insan hep aynı programdaymış gibi gelebiliyor.
Öte yandan Adobe, araç yapısı uyumluluğu ile de övünmeye çalışıyor.
Fakat hemen aklıma gelmişken, Photoshop'taki "rubber band" kavramı maalesef Illustrator'de yok! Oysa Freehand'de bu özellik oldukça verimliydi. Özellikle bir çizim yaparken, oluşturulan Bezier eğrileri oldukça başarılı idi. Illustrator'de de tabiiki Bezier eğrileri var. Fakat insanın, çizginin bağlantısını, kalemin ucunda görememesi bence ciddi bir fiyasko!
Oysa bu, Photoshop'ta var. Illustrator'da niye yok?
Her ne kadar bu durum maalesef Indesign için de geçerli. Ama gerektiğinde Indesign'da bu o kadar can acıtmayabilir. Nitekim aynı sorun QuarkXPress'de var.
Peki Adobe'nin uyumlu araç yapısı iddiası nerede kaldı?
Herşeye rağmen, yani Freehand'ın ölüsünün bile işyapmasına rağmen Illustrator; genel bir skala oluşturulmak istense, düzey olarak daha ileride olduğu söylenebilir. Bir grafik çizim programından beklenmeyecek 3D özellikleri, baskıda asla sorun çıkarmayan efektleri, kullanışlı layer yapısı ve daha pek çok sayabileceğimiz ciddi avantajları yüzünden bence freehand'den iç rahatlığıyla Illustrator'e geçiş yapılabilir.
Özellikle Mac kullanıcıları için bu kaçınılmazdır.
Peki Pc kullanıcıları açısından durum nedir?
Herkesin bildiği gibi, Freehand Pc'de de kullanılmaktadır. Hatta arşivlerini tamamen Frehand üzerine kuran atölyeler ve ajanslar da az değildir. Ama platform Pc olunca, asıl program Coreldraw'dır.
Corel Draw, rakibi Freehand olmasına rağmen yıllarca pc kullanıcılarının gözdesi oldu. Corel Draw, Mac için de bazı versiyonlar geliştirilse de, kod yapısı Pc de daha verimli idi. Ve sonraları Mac versiyonları tamamen bırakıldı.
Peki Illustrator'ün cs 5 ile yaptığı sıçrama Corel Draw'ı nasıl etkiledi?
Bu soruyu ben yanıtlayacaksam, Corel Draw'ı iyi bilen biri olarak, Corel Draw'ı epeyce sarstığını söyleyebilirim. Her ne kadar artistik yazılar konusunda hâlâ çok ciddi düzey farkını ortaya koysa bile, genel klasmanda Illustrator'un pek de küçümsenemeyeceğini söyleyebilirim. Bu haliyle bile pekçok Pc kullanıcısının Illustrator'u tercih etmeye başladığını gözlemlemekteyim.
Ben hâlâ çizimlerimde Corel Draw kullanıyorum. Ama Illustrator'un de yabana atılmayacak oldukça başarılı yönleri var. Çoklu sayfa desteğinde bütün sayfaları aynı anda (gerekirse üst üste bile bindirilerek) çalışabilme, bu sayfalar arasında sürükleyerek nesne taşıyabilme, sayfayı bir nesne gibi büyütüp küçültebilme (FH'deki gibi), nesneleri aralarına uzaklık tanımlayarak distrube (dağıtım) edebilme vs. özellikleri oldukça verimli.
Ama Corel Draw'ın sezgisel arayüzü, yazıları konvert etmeden harf harf çalışabilme(kerning), hızlı ve görerek yapılan espas (tracking) ve satır aralığı işlevi, desktop layeri, V.Basic desteği vs. pek çok özelliği öyle kolay kolay aşılabilecek türden değil.
Ama şu bir gerçek ki, Corel mühendislerinin karşısında artık oldukça ciddi bir rakibi var. Bu yüzden, eminim daha çok çalışacaklardır...
İleride, Illustrator, Freehand ve Corel Draw aralarındaki farkları üstünlük ve yetersizlikleri tablolar halinde sizlerin de katkılarıyla aktarmak istiyorum. Ayrıca işlevleri de, farklı isimlendirmeleri de yine tablolar halinde vermek istiyorum.
Başarılı ve bol kazançlı günler dileğiyle.
Tuncer ÖZKAN
Hiç kuşkusuz, A. Illustrator, grafik konusunda en eski programlardan biridir. Hem PC, hem Mac ortamında epeyce zamandır bilinen bir programdır.
Fakat gel gelelim, ülkemizde bilinmesine rağmen, bir zamanlar çok da fazla kullanıcısı olmayan bir program idi. Ta ki, Adobe cs serisini yaygınlaştırmaya kalkıştığı, hatta daha belirgin bir tarih verecek olursak, Freehand'i satın alıp onun idamına karar verdikten itibaren A.İ. yi sıçratmaya karar verdiği zamana kadar...
Bu zamana kadar, A.İ, ülkemizde program olarak değil, ama dosya çevirme formatı olarak yıllarca kullanıldı. Örneğin, bir programdan diğerine logo, çizim gibi parçalar aktarılırken, önce AI formatına çevirip diğer programda aynı formatta import edilerek kullanılırdı. Acrobat yaygınlaşınca, bunun yerini PDF aldı.
Freehand'in katlinden sonra ve (veya aynı anda) Adobe mühendisleri, Illustrator'ü geliştirmeye başlayarak CS serisi içinde bugünlere getirdiler.
Gelinen nokta, hiç de küçümsenecek bir nokta değil kanımca.
Özellikle, Mac kullanıcılarının ağırlıklı olarak Freehand kullandıklarını düşündüğünüzde, durum Macintosh açısından daha dramatik gelişti.
Yıllarca kadim çizim programı olarak Freehand'de çalışan Mac kullanıcıları, bu gelişme ile birlikte bir miktar sarsıldıkları söylenebilir. Basit ekran arayüzü, hızlı üretme modeli ve kendine özgü panel yapısı ile Freehand yıllarca Mac kullanıcılarının en büyük yardımcısı oldu. Her ne kadar efektler konusunda istenilen noktaya gelemediyse de, Freehand bu süreç içinde ciddi bir boşluğu doldurduğu söylenebilir.
Freehand'in geliştirilmeye son verilmesiyle birlikte, bir süre belirsizlik sürdü. Adobe'nin, Freehand'i belki bir süre sonra yeniden geliştirmeye başlayacağı umudu ile Mac kullanıcıları beklenti içine girdiler. Fakat Adobe kararlıydı. Üstelik Freehand'in kod yapısı, Macromedia'nın diğer ürünleri gibi yeniden yazılmaya elverişli değildi.
CS serisi ile Adobe ciddi bir çıkış yaptı. Hem kullanıcıları, hem de pazarı kökünden salladı.
Fakat Mac cephesinde Freehand'in yerine Illustrator'u yerleştirmek o kadar basit olmadı. Basit ve kullanışlı Freehand'in karşısında Illustrator; oldukça karmaşık, detaylı ve parçalı bir panel yapısı ile devasa kullanıcı kitlesi karşısında pek fazla puan toplayamadı. Mac kullanan grafikerler, ısrarla Freehand'i kullanmaya devam ettiler.
Dönüşüm sancılıydı.
Hatta bazı kişiler, Freehand'in yerine Indesign üzerinde kendilerini geliştirmeye yöneldiler. CS serisinin ilk Illustrator'ünde, maalesef yalnızca tek sayfa desteği vardı. Kullanıcılara bu durum oldukça itici geldi. Adobe aklı sıra Illustrator'ü tek sayfa olarak üretecek, çok sayfalı projeler için insanları Indesign'a zorlayacaktı.
Kazın ayağı öyle çıkmadı.
Tek sayfa zorlaması geri tepti.
İnsanlar ısrarla Freehand'i kullanmaya devam ettiler.
Neyseki Adobe durumun vehametini görünce Illustrator'ü çok sayfalı modele geçirdiler. Gerçi Freehand'de bile çok sayfa desteği olmasına rağmen çalışma anında sık sık kırılmalara sebep verdiği bilinen bir gerçekti.
Illustrator'un 100 sayfaya kadar çoklu sayfa desteği, kullanıcıları yavaş yavaş Illustrator'a yöneltti.
Ama yine de Illustrator, ekran yapısı (interface), pekçok kullanıcıya hâlâ itici gelmekte. Hernekadar, çalışma alanını kapatan paneller birtakım yöntemlerle gizlense veya daraltılsa bile, Freehand'deki sağ taraftaki sabit (neredeyse sabit!) panel yapısını aramamak elde değil.
Buradaki tek avuntu, Illustrator'ün grafik arayüzü; İndesign, Photoshop gibi sık kullanılan programlar ile neredeyse birebir olması denilebilir. Hatta her üç program açıkken, programlar arası geçiş yapıldığında bazen insan hep aynı programdaymış gibi gelebiliyor.
Öte yandan Adobe, araç yapısı uyumluluğu ile de övünmeye çalışıyor.
Fakat hemen aklıma gelmişken, Photoshop'taki "rubber band" kavramı maalesef Illustrator'de yok! Oysa Freehand'de bu özellik oldukça verimliydi. Özellikle bir çizim yaparken, oluşturulan Bezier eğrileri oldukça başarılı idi. Illustrator'de de tabiiki Bezier eğrileri var. Fakat insanın, çizginin bağlantısını, kalemin ucunda görememesi bence ciddi bir fiyasko!
Oysa bu, Photoshop'ta var. Illustrator'da niye yok?
Her ne kadar bu durum maalesef Indesign için de geçerli. Ama gerektiğinde Indesign'da bu o kadar can acıtmayabilir. Nitekim aynı sorun QuarkXPress'de var.
Peki Adobe'nin uyumlu araç yapısı iddiası nerede kaldı?
Herşeye rağmen, yani Freehand'ın ölüsünün bile işyapmasına rağmen Illustrator; genel bir skala oluşturulmak istense, düzey olarak daha ileride olduğu söylenebilir. Bir grafik çizim programından beklenmeyecek 3D özellikleri, baskıda asla sorun çıkarmayan efektleri, kullanışlı layer yapısı ve daha pek çok sayabileceğimiz ciddi avantajları yüzünden bence freehand'den iç rahatlığıyla Illustrator'e geçiş yapılabilir.
Özellikle Mac kullanıcıları için bu kaçınılmazdır.
Peki Pc kullanıcıları açısından durum nedir?
Herkesin bildiği gibi, Freehand Pc'de de kullanılmaktadır. Hatta arşivlerini tamamen Frehand üzerine kuran atölyeler ve ajanslar da az değildir. Ama platform Pc olunca, asıl program Coreldraw'dır.
Corel Draw, rakibi Freehand olmasına rağmen yıllarca pc kullanıcılarının gözdesi oldu. Corel Draw, Mac için de bazı versiyonlar geliştirilse de, kod yapısı Pc de daha verimli idi. Ve sonraları Mac versiyonları tamamen bırakıldı.
Peki Illustrator'ün cs 5 ile yaptığı sıçrama Corel Draw'ı nasıl etkiledi?
Bu soruyu ben yanıtlayacaksam, Corel Draw'ı iyi bilen biri olarak, Corel Draw'ı epeyce sarstığını söyleyebilirim. Her ne kadar artistik yazılar konusunda hâlâ çok ciddi düzey farkını ortaya koysa bile, genel klasmanda Illustrator'un pek de küçümsenemeyeceğini söyleyebilirim. Bu haliyle bile pekçok Pc kullanıcısının Illustrator'u tercih etmeye başladığını gözlemlemekteyim.
Ben hâlâ çizimlerimde Corel Draw kullanıyorum. Ama Illustrator'un de yabana atılmayacak oldukça başarılı yönleri var. Çoklu sayfa desteğinde bütün sayfaları aynı anda (gerekirse üst üste bile bindirilerek) çalışabilme, bu sayfalar arasında sürükleyerek nesne taşıyabilme, sayfayı bir nesne gibi büyütüp küçültebilme (FH'deki gibi), nesneleri aralarına uzaklık tanımlayarak distrube (dağıtım) edebilme vs. özellikleri oldukça verimli.
Ama Corel Draw'ın sezgisel arayüzü, yazıları konvert etmeden harf harf çalışabilme(kerning), hızlı ve görerek yapılan espas (tracking) ve satır aralığı işlevi, desktop layeri, V.Basic desteği vs. pek çok özelliği öyle kolay kolay aşılabilecek türden değil.
Ama şu bir gerçek ki, Corel mühendislerinin karşısında artık oldukça ciddi bir rakibi var. Bu yüzden, eminim daha çok çalışacaklardır...
İleride, Illustrator, Freehand ve Corel Draw aralarındaki farkları üstünlük ve yetersizlikleri tablolar halinde sizlerin de katkılarıyla aktarmak istiyorum. Ayrıca işlevleri de, farklı isimlendirmeleri de yine tablolar halinde vermek istiyorum.
Başarılı ve bol kazançlı günler dileğiyle.
Tuncer ÖZKAN