Tekrar merhaba,
Merakınızı takdirle karşılıyorum. Bilgileri sünger gibi çekiyorsunuz. Buradan algı düzeyinizin de yüksek olduğunu görüyorum.
Sondan başlayarak, yanıtlamak gerekirse, A4 içinde bir çizimi yine A4 (sayfaya sığdır komutunu vermeden) bastığınızda çiziminizdeki ölçüleri tam olarak alırsınız. Ama projeniz eğer A4'den büyükse, mesela 41x67cm ebat varsa o zaman A4 yazıcıdan paftalama yaparak baskı alırsınız. Yani A4 parçalara bölerek çıkış alırsınız. Corel Draw'ın oldukça gelişmiş bir paftalama yeteneği vardır. Ama artık bu yetenek, yazıcı sürücülerinin neredeyse hepsinde vardır. C. Draw, pafta birimlerinin herbirinde kağıdın üstüste gelme çizgileri de vardır.
Neyse,
Gelelim matbaa kısmına.
Matbaada zaten işin kendisi kadar kalıp alınıp, o ölçüde kağıda basılacağı için bir sorun yoktur. Yani baskı kısmında sorun yaşar mısınız, hayır.
İlk sorunuz, kesim ve kırım çizgileri baskıda çıkacaksa bu ne iş? Diye sormuşsunuz.
Ambalaj projesi iki aşamalı, baskı ve kesimden oluşur bildiğiniz gibi. Önce bas, sonra kes. Bir de yapıştırma aşaması var ama onu genellikle mücelithane yapar.
Evvelki mesajımda da belirttiğim gibi, ambalajın kesim izleri bıçakçı tarafından oluşturulur. Aynı iş baskıya giderken bu sefer siz bilgisayarınızda bıçak izlerini siler, öyle matbaaya gönderirsiniz. Matbaada kalıp aşamasında da bu izler silinebilir ama oldukça risk alırsınız, hatta çoğu zaman imkansızdır.
Demek ki, iş akışınız iki aşamalı.
1. İşi bıçakçıya gönderirken tasarımın üzerinde baskı elemanları olması gerekmez hatta koymamalısınız. Bıçakçı yalnızca mavi ve kırmızı çizgilere bakar.
2. İşin grafik tasarımını bıçak izleri olmadan ayrıca ve tüm tasarım elemanları üzerindeyken baskıya gönderirsiniz.
Ambalaj işini yapan matbaalar genellikle bu hizmeti entegre olarak sunarlar. Böyle matbaalarla çalışmanızı öneririm. Ama biraz pahalı olabilirler fakat bu çok doğal. Çünkü işin riskini önemli miktarda üstlenirler. Ayrıca sorunları size daha işin başındayken aktarırlar ve siz de paraları sobada yakmazsınız.
Kendinizi geliştirdikçe, işin püf noktalarını kavradıkça ve tabii ki sık sık geri dönüşler yaşadıkça belli bir noktaya gelirsiniz. İşte o noktaya gelinceye kadar belki biraz daha az kâr edeceksiniz ama huzurlu olacaksınız. O noktaya kadar gitmek, entegre tesislerle çalışmaktan geçer. Sonraları işi puştluklarını (affedersin, bu günlerde ağzım çok bozuldu, uygun sözcük tembelliğimden) gördükçe entegre tesisler yerine işleri ayrı ayrı atölyelerde yaptırarak inanılmaz kârlar elde etmeye başlarsınız.
Ambalaj tasarımı oldukça keyifli bir iştir.
Umarım siz de bu keyfi doya doya yaşar, bol para kazanırsınız.
Sözlerimi bitirmeden, tasarımınıza baktığımda, bu işi baskıya göndermeden önce, bıçağa gelen objeleri mutlaka ve mutlaka dışarı doğru taşırmanız (bleed) gereklidir. Genellikle 2 veya 3 mm. taşırma yapma gerekir. Ayrıca yüksek tirajlı baskılarda çoklu yerleştirme yaparak baskı masrafını düşürmek gerekir. Bunu siz yapmasanız da matbaa kesinlikle yapar ve size tek tek basmış gibi ücret alır.
Birşey daha gördüm çalışmanızda.
Örnek bıçak izlerinde yapıştırma kulağı varken, sizin kendi çalışmanızda bunu uçurmuşsunuz. Aman, o kulak lazım. O olmazsa kutuyu yapıştıramazsınız..
Herşey gönlünce olsun, başarılar.
Tuncer ÖZKAN