Mustafa Hikmet AYDINGÜLER
Öğ. Görevlisi
- Kayıt
- 9 Ekim 2012
- Mesaj
- 1
- Tepki
- 1
Hepimiz bir zamanlar çocuktuk ve o çocukluk yıllarımıza ait hepimizin pek çok anısı vardır. Çocukluk yıllarımıza ait anılarımızı şöyle bir anımsayacak olursak, şüphesiz sabahları erken kalkıp izlediğimiz çizgi filmlerin de bu anılarımız içerisinde farklı bir yer aldığını hatırlamayanımız yoktur sanıyorum.Ninja Kaplumbağa’lardan, Taş Devri’ne ve oradan Looney Tunes karakterlerine kadar pek çok çizgi kahramanı pek çoğumuz gibi halen daha izledikçe beni heyecanlandırmaktadır. Peki hiç düşündünüz mü bir zamanlar izlemeye doyamadığımız ve uğruna sabahın en erken saatlerinde kalkıp televizyon başına geçtiğimiz o çizgi filmlerin nasıl tasarlandığını?
Gelin bu yazımızda biraz derine inelim ve günümüz de ki çizgi karakterlerin nasıl tasarlandığına bir göz atalım.
Günümüzde çizgi film yaratım sürecinde en önemli yardımcımız kalem, kağıt ve silginin dışında elbette ki teknolojinin son nimetleri olan bazı yazılımlardır. İster kalem ve kağıt kullanın isterseniz de grafik kalemi ile çizim yapın hiç fark etmez, çizgi film yaratım sürecinde olmazsa olmaz en önemli yardımcımız günümüzde artık dijital donanımlar ve yazılımlardır. İlk olarak nasıl bir çizgi karakter tasarlamak istiyorsanız o karakterin eskizini yapmalısınız. İkinci adımda ise eskizini yapmış olduğunuz karakterinizi tarayıcı ile bilgisayarınıza aktarmanız ve Adobe Illustrotor veya Corel Draw gibi vektör tabanlı bir program ile karakterinizin tasarımını Resim 1’de ki gibi tamamlamanız ve renklendirmeniz gerekecektir.
Resim 1
Daha sonra kağıt ve kalem ile tasarladığımız bu çizgi karakterin yürüme, koşma gibi en basit hareketleri yapabilmesi için o karakteri birkaç açıdan düşünüp modellemeliyiz.
Önden, yandan, arkadan ve 4/3 görüntü dediğimiz şekilde farklı açılarından karakterinizi Resim 2’de ki gibi modellemeniz gerekir. Resim 2’de gördüğünüz bu her açıdan yapılmış olan modelleme çizgi karakterinizin sanki 3 boyutluymuş gibi her yöne hareket etmesini kolaylaştıracaktır.Karakterimizi her açıdan çizdikten sonra yapmamız gereken bir diğer tasarım ise mekanın tasarımıdır.
Resim 2
Resim 3
Fakat çizgi filmde unutmamamız gereken en önemli öğe
storyboard’dur. Storyboard her ne kadar İngilizce’den “Hikaye
Tahtasi” olarak tercüme edilse de hikayenin çizimi olarak
adlandırabiliriz. Proje konusunu belirledikten sonra kafamızdaki resimleri görselleştirmek amacıyla çizilen karalamalar, çekilen
fotoğraflar veya yapılan renkli resimlerin tümü storyboard olarak adlandırılmaktadır. Resim 3’de bir adet storyboard örneği görmektesiniz.
Mekan tasarımına bakacak olursak işin eğlenceli kısmı bu kısımdır diyebiliriz. Yaratıcılığınıza göre mekanınızı tasarlamakta özgürsünüz. Mekanınız bir orman olabileceği gibi çizgi filminizin konusuna göre uzay boşluğu da olabilir. Karakterleriniz bu mekanların üzerinde sahne alacaktır ve elbette mekan tasarımınızın tasarımında konu bütünlüğüne uygun bir tasarım yapmak en isabetli seçim olacaktır.
resim 4
İşin en zor ve en yorucu kısımlarından birisi ise çizmiş olduğumuz çizgi karakterlerin hareketlendirilmesi ve konuşturulmasıdır. Ne kadar detaycı çalışırsanız çizgi filminiz o kadar gerçekçi olacaktır. Her açıdan çizdiğimiz karakterlerinizi Adobe Flash programı ile eklemlendirebilir ve daha sonra hareket kazandırabilirsiniz. Resim 4’de görüldüğü gibi çizgi karakteriniz hareket kazanmış ve istemiş olduğunuz hareketi yapar duruma gelmiştir. Önemli olan bir diğer nokta ise çizgi karakterlerin konuşması ve dolayısı ile beraberinde tasarlanılması gereken ağız ve dudak hareketleridir. Resim 5 de gördüğünüz gibi olası ağız hareketleri tasarlanır ve arka arkaya konularak karakterin konuşması sağlanır. Bir defaya mahsus çizeceğiniz bu ağız ve dudak hareketlerini benzer karakterler içinde kullanabilirsiniz. Birbirinden tümüyle farklı karakterler tasarlamıyorsanız her karakter için ayrı ayrı çizmenize gerek yoktur.
Resim 5
Karakterimizi çizdik, mekanımızı tasarladık, dudak hareketlerine kadar çizgi karakterimizi oluşturduktan sonra yapmamız gereken bir diğer tasarım ise karakterimiz ile mekanın arasında ki derinlik, ışık ve ses düzeninin uyumunun sağlanmasıdır.
Karakterimizi mekana adapte edebilmek için derinlik ve ışık ayarlarını iyi kullanmamız gerekecektir.Adobe After Effects programı bu konuda bize ileri düzeyde yardım eden bir yazılım olarak devreye giriyor ve kamera-ışık gibi çizgi film tasarımımıza bütünlük kazandıracak öğeleri kullanmamızı kolaylaştırıyor.
Resim 6
Resim 7
Resim 6 ve 7’de bir çizgi film için kamera açıları ve derinliğin ne denli önemli olduğu görülmektedir. Yanlış bir açı ile derinlik verilecek olursa Resim 6’daki gibi çizgi karakterimizin aslında 2 boyutlu bir karakter olduğu açık bir şekilde görülür.
Çizgi filmler bilindiği gibi sadece görsel öğeler ihtiva etmezler, işitsel olarak da diyalog ve arkaplan müzikleri gibi pek çok işitsel öğeler bulundururlar. Adobe Soundbooth gibi ses programları ses editleme işinde bize yardımcı olurlar. Kurgu konusu ise işin belkide en eğlenceli kısmıdır diyebiliriz. İstediğiniz sahneleri kesebilir, istediğiniz sahnelerden istediğiniz geçişleri verebilir ve çizgi filminizin son halini oluşturduktan sonra yayınlayabilirsiniz. Adobe Premiere gibi kurgu programları size sahneler arası geçişlerde ve kurgularınızda yardımcı olacaktır.
Sonuç olarak bir çizgi film tasarımında Illustrator, Flash, After Effects, Soundbooth ve Premiere gibi pek çok programın kullanıldığını öğrenmiş bulunmaktayız. Esasında çizgi film bir ekip işidir ve ekip çalışması ile mükemmel sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Sizlerinde eğer çizgi film yapımına alakanız varsa ilk olarak Adobe Flash programını öğrenmenizi tavsiye ederim. Piyasada Anime Studio Pro gibi başka
animasyon programları da mevcuttur fakat ilk olarak Flash programı ile başlamanızı ve daha sonraları farklı profesyonellikteki programlara geçmenizi öneririm. Kısacası çizgi film gibi hareketli grafik mecrasına merak saldıysanız önce emeklemeli sonra uçmalısınız. Hepinize bol çizgili günler dilerim…
Öğr. Gör. Mustafa Hikmet Aydıngüler
Grafikerler.org
Gelin bu yazımızda biraz derine inelim ve günümüz de ki çizgi karakterlerin nasıl tasarlandığına bir göz atalım.
Günümüzde çizgi film yaratım sürecinde en önemli yardımcımız kalem, kağıt ve silginin dışında elbette ki teknolojinin son nimetleri olan bazı yazılımlardır. İster kalem ve kağıt kullanın isterseniz de grafik kalemi ile çizim yapın hiç fark etmez, çizgi film yaratım sürecinde olmazsa olmaz en önemli yardımcımız günümüzde artık dijital donanımlar ve yazılımlardır. İlk olarak nasıl bir çizgi karakter tasarlamak istiyorsanız o karakterin eskizini yapmalısınız. İkinci adımda ise eskizini yapmış olduğunuz karakterinizi tarayıcı ile bilgisayarınıza aktarmanız ve Adobe Illustrotor veya Corel Draw gibi vektör tabanlı bir program ile karakterinizin tasarımını Resim 1’de ki gibi tamamlamanız ve renklendirmeniz gerekecektir.
Resim 1
Daha sonra kağıt ve kalem ile tasarladığımız bu çizgi karakterin yürüme, koşma gibi en basit hareketleri yapabilmesi için o karakteri birkaç açıdan düşünüp modellemeliyiz.
Önden, yandan, arkadan ve 4/3 görüntü dediğimiz şekilde farklı açılarından karakterinizi Resim 2’de ki gibi modellemeniz gerekir. Resim 2’de gördüğünüz bu her açıdan yapılmış olan modelleme çizgi karakterinizin sanki 3 boyutluymuş gibi her yöne hareket etmesini kolaylaştıracaktır.Karakterimizi her açıdan çizdikten sonra yapmamız gereken bir diğer tasarım ise mekanın tasarımıdır.
Resim 2
Resim 3
Fakat çizgi filmde unutmamamız gereken en önemli öğe
storyboard’dur. Storyboard her ne kadar İngilizce’den “Hikaye
Tahtasi” olarak tercüme edilse de hikayenin çizimi olarak
adlandırabiliriz. Proje konusunu belirledikten sonra kafamızdaki resimleri görselleştirmek amacıyla çizilen karalamalar, çekilen
fotoğraflar veya yapılan renkli resimlerin tümü storyboard olarak adlandırılmaktadır. Resim 3’de bir adet storyboard örneği görmektesiniz.
Mekan tasarımına bakacak olursak işin eğlenceli kısmı bu kısımdır diyebiliriz. Yaratıcılığınıza göre mekanınızı tasarlamakta özgürsünüz. Mekanınız bir orman olabileceği gibi çizgi filminizin konusuna göre uzay boşluğu da olabilir. Karakterleriniz bu mekanların üzerinde sahne alacaktır ve elbette mekan tasarımınızın tasarımında konu bütünlüğüne uygun bir tasarım yapmak en isabetli seçim olacaktır.
resim 4
İşin en zor ve en yorucu kısımlarından birisi ise çizmiş olduğumuz çizgi karakterlerin hareketlendirilmesi ve konuşturulmasıdır. Ne kadar detaycı çalışırsanız çizgi filminiz o kadar gerçekçi olacaktır. Her açıdan çizdiğimiz karakterlerinizi Adobe Flash programı ile eklemlendirebilir ve daha sonra hareket kazandırabilirsiniz. Resim 4’de görüldüğü gibi çizgi karakteriniz hareket kazanmış ve istemiş olduğunuz hareketi yapar duruma gelmiştir. Önemli olan bir diğer nokta ise çizgi karakterlerin konuşması ve dolayısı ile beraberinde tasarlanılması gereken ağız ve dudak hareketleridir. Resim 5 de gördüğünüz gibi olası ağız hareketleri tasarlanır ve arka arkaya konularak karakterin konuşması sağlanır. Bir defaya mahsus çizeceğiniz bu ağız ve dudak hareketlerini benzer karakterler içinde kullanabilirsiniz. Birbirinden tümüyle farklı karakterler tasarlamıyorsanız her karakter için ayrı ayrı çizmenize gerek yoktur.
Resim 5
Karakterimizi çizdik, mekanımızı tasarladık, dudak hareketlerine kadar çizgi karakterimizi oluşturduktan sonra yapmamız gereken bir diğer tasarım ise karakterimiz ile mekanın arasında ki derinlik, ışık ve ses düzeninin uyumunun sağlanmasıdır.
Karakterimizi mekana adapte edebilmek için derinlik ve ışık ayarlarını iyi kullanmamız gerekecektir.Adobe After Effects programı bu konuda bize ileri düzeyde yardım eden bir yazılım olarak devreye giriyor ve kamera-ışık gibi çizgi film tasarımımıza bütünlük kazandıracak öğeleri kullanmamızı kolaylaştırıyor.
Resim 6
Resim 7
Resim 6 ve 7’de bir çizgi film için kamera açıları ve derinliğin ne denli önemli olduğu görülmektedir. Yanlış bir açı ile derinlik verilecek olursa Resim 6’daki gibi çizgi karakterimizin aslında 2 boyutlu bir karakter olduğu açık bir şekilde görülür.
Çizgi filmler bilindiği gibi sadece görsel öğeler ihtiva etmezler, işitsel olarak da diyalog ve arkaplan müzikleri gibi pek çok işitsel öğeler bulundururlar. Adobe Soundbooth gibi ses programları ses editleme işinde bize yardımcı olurlar. Kurgu konusu ise işin belkide en eğlenceli kısmıdır diyebiliriz. İstediğiniz sahneleri kesebilir, istediğiniz sahnelerden istediğiniz geçişleri verebilir ve çizgi filminizin son halini oluşturduktan sonra yayınlayabilirsiniz. Adobe Premiere gibi kurgu programları size sahneler arası geçişlerde ve kurgularınızda yardımcı olacaktır.
Sonuç olarak bir çizgi film tasarımında Illustrator, Flash, After Effects, Soundbooth ve Premiere gibi pek çok programın kullanıldığını öğrenmiş bulunmaktayız. Esasında çizgi film bir ekip işidir ve ekip çalışması ile mükemmel sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Sizlerinde eğer çizgi film yapımına alakanız varsa ilk olarak Adobe Flash programını öğrenmenizi tavsiye ederim. Piyasada Anime Studio Pro gibi başka
animasyon programları da mevcuttur fakat ilk olarak Flash programı ile başlamanızı ve daha sonraları farklı profesyonellikteki programlara geçmenizi öneririm. Kısacası çizgi film gibi hareketli grafik mecrasına merak saldıysanız önce emeklemeli sonra uçmalısınız. Hepinize bol çizgili günler dilerim…
Öğr. Gör. Mustafa Hikmet Aydıngüler
Grafikerler.org