Ebru - "Dikkat etmen gereken noktaları düzenlemek"ten ne demek istediğini anlamadım ama font uygunluğu ya da uygun fontlar için şunları söyleyebilirim:
Font seçimini veya uygunluğunu belirleyen en ilk etken, yapacağın çalışmanın içeriği, dolayısıyla alıcısı, yani hedef kitlesi. Broşür mü hazırlıyorsun - bir anaokulu broşüründe yapacağın font seçimi, bir sigorta şirketi için yapacağın broşürdeki seçimden, bu ikisi de bir restoran broşüründe yapacağın seçimden, zorunlu olmamakla beraber genellikle farklı olacaktır. Aynı şey, benzer ve diğer çalışmalar (kitap, kartvizit, katalog, dergi, vs.) için de geçerli.
İkincisi, çalışmayı isteyenin -varsa eğer, çoğu zaman yoktur- beğenisi, bilinçli font tercihi. Sigorta şirketi, broşüründe illa da "Hobo" fontunu kullanmanı istiyorsa, yapacak başka bir şey yok, Hobo sigorta şirketi konseptine uyarmış-uymazmış, mecburen kullanacaksın.
Üçüncüsü, elindeki fontlar. Yani font arşivin, evet. 50 üyeli Helvetica Neue font ailesi elinin altında olsa, öyle bir dergi hazırlayacaksın ki, bunu biliyorsun, ama elinde bu font yok; bu durumda elinde olup da aynı işi görecek en yakın ve en iyi eşleniğini bulup kullanacaksın.
Dördüncüsü, türkçe harfleri içeren fontlar. Font çok güzel, ona uygun bir iş bulmuşsun, kullanacaksın, gelgelelim türkçe harfleri yok. Dolayısıyla, logo, kısa bir iki başlık gibi kullanımlar bir yana, bunlar da türkçe için kullanışsız fontlar.
Yukarıdakilere ek olarak, şunlar (da) söylenebilir ama:
* İşletim sistemleriyle (Mac veya Windows) beraber yüklü gelen Sistem Fontları'nı kullanmaktan kaçın.
* Aşırı kullanılmış, olur-olmaz kullanılmış, heryerde kullanılmış, azıcık tipografik göze ve özene sahip birini artık neredeyse kusturacak hale getiren fontlardan kaçın. Bu grupta da başta sistem fontlar yeralıyor. Ancak bunun dışında, yıllardır CorelDraw ile gelen o hep aynı bir ton fonttan, bizim yeniliklere açık, farklılıkları anında deneyen, estetik beğeni sahibi tabelacılarımızın kullandıkları bir dünya font var. Çevrene bi bak, bunları hemen göreceksin. (Tekrarlardan hemen farkedeceksin bu fontları.) Örneğin hemen Hobo geliyor akla.
* İlkece, bir font ailesi ne kadar kalabalıksa, yani ne kadar çok üyeden oluşuyorsa, editoryal işlerin altından o kadar rahatlıkla ve başarıyla çıkar. Üç üyeli bir font ailesiyle bütün bi dergiyi hazırlamak, imkansız değil elbet ama, çok zor olur.
*
Teknik olarak, yani program-yazılım olarak, kötü fontlardan (bunlar genellikle ücretsiz fontlar) kaçın. İnternette milyar tane karşına çıkar, indirip, kurup, kullanma bence. Kullandığın programı, hatta bilgisiyarın donmasına varıncaya dek sorunlar, baskıda çıkartacakları sorunlar, vs.. uğraşılmaz kısacası.
* Beğeni/Estetik açısından kötü font yoktur, kötü kullanılmış, kötü yerde kullanılmış font vardır. Comic Sans, güzel bir fonttur gerçekte. Comic Sans'ı şirket faaliyet raporlarında kullanılıyor olması kötüdür. Ya da, Zapf Chancery/Monotype Corsiva harika kaligrafik bir font. Tam bir sanat eseri. Ama Zapf Chancery fontu, burda Uludağ Üniversitesi Hastanesi'ndeki
bütün yangın söndürme talimatlarında kullanılmış, kötü kullanılmış, kötü yerde kullanılmış.
Şimdi bu söylenenlerin ışığında:
http://www.google.com/webfonts
adresinde, solda, Script yazan açılır menüde, "Latin Extended" i seç. Bugün itibariyle 293 font ailesinden (ki bunların büyük çoğunluğu türkçe karekterleri destekleyecek) kendi arşivini oluşturmaya başla.
İndirip kullanabileceğin başka kaliteli fontlar da mevcut başka yerlerde ve adreslerde. Ancak şimdilik bu iyi bir başlangıç bence.
Kolay gelsin