Merhaba Grafikerler,
Öncelikle, A.İ. ile P.S. un aynı görüntüleme profiline sahip olmadığını, ama yaklaştırılabileceğini söyleyebilirim. Hatta, belki siz de farketmişsinizdir, A.İ. de CMYK oranlarında yüzde birlik bir hassasiyet varken PS de bu hassasiyet yoktur. Örneğin magenta için %33,54 gibi bir değeri ya %33, ya da %35 olarak girmek zorundasınız. Küçük bir detay gibi görünse de, bazen bu farkı ekranda farketmek mümkündür.
Öte yandan, sizin belirttiğiniz gibi aynı oranları hem PS, hem de Aİ'de girseniz bile aynı renk farklı görünebilir. Aİ'ün yukarıda değindiğim hassasiyetine karşılık, PS'de ise son derece gelişmiş bir renk ayrımı profili oluşturma yeteneği vardır. Örneğin CMYK'da siyah rengin altını birmiktar boşaltılarak elde edilen renk ayrımı profili özelleştirilebilir, her atölye için farklı profil geliştirilebilir. Hatta bu profil (buna ICC diyoruz) fotoğraf içine gömülerek, nihai programda bile örneğin Corel Draw ya da A. Indesign da bu profilden renk ayrımı yapabiliyoruz. İstendiğinde, bu profil nihai programınızda bypass edilebilir.
Tekrar sorunuza dönecek olursak, AI ve PS de her iki programda da view menüsünden proof setup içinde aynı renk ayrımı, örneğin U.S. web coated (swop) v2 profili seçili ise ve ayrıca yine view menüsünden proof color satırı check edilmiş ise, aynı iki prosedürü PS'da da yapmalısınız. Şimdi renklerin biraz daha benzeştiğini göreceksiniz. Ama renkayrım profillerinin, monitördeki gösterme şeklinin daima PS'da daha gelişmiş olduğunu söyleyebilirim. Yani herşeye rağmen bu sözünü ettiğim ayarları eşitledikten sonra bile ekran görüntülerinde bir fark görüyorsanız daima PS renklerini baz almanızı öneririm. Zaten her iki programdan da aynı çıkışı alıp karşılaştırdığınız zaman arada pek fazla fark olmadığını göreceksiniz. Ama çıkıştaki renkleri, PS'un ekranda daha iyi simüle ettiğini göreceksiniz.
Öte yandan, her iki programda da edit menüsünden color setting ayarlarına girebilirsiniz. Burada az önce sözünü ettiğim renk ayrımı profillerinin nasıl oluşturulması gerektiği prosedürleri vardır. Yani RGB renklerinin cmyk ya çevirirken siyahı oluşturma şeklini, daha doğrusu cmy renklerine siyahı nasıl ve ne oranda ekleneceği buradan ayarlanır. PS'da edit>color setting içindeki work spaces seperatöründeki CMYK satırında custom CMYK satırına girerseniz, gelen pencerede RGB deki siyah bölgelerin, cmyk da ne kadar ve ne şekilde altının boşaltılacağı iki yöntemle gösterilir. UCR (under color removal) veya GCR (Grey color removal) yöntemlerinden biri ile bu gerçekleştirilir. Ayrıca gamma eğrileri ile de görselleştirilir. Bilgi olarak belirtmek gerekirse UCR'nin daha eski bir yöntem, (1985'lerde elektronik tram scannerlerine koymuşlardı), GCR nin ise daha modern ve gerçekçi bir yöntem olduğu söylenebilir. Bizzat kendim bu yöntemleri kendi matbaamda denemiştim. Sonuçlarına vakıf olduğumu söyleyebilirim.
Gelgelelim bu yöntemleri sıradan (küçümsemek için söylemiyorum) bir grafikerin profil oluşturması için kullanabilir mi sorusuna..
Bana soracak olursanız, UCR, GCR, gamma eğrileri vs. gibi konulara yabancı ise bu ayarları kesinlikle bozmayın. Çünkü bu ayarlar aynı zamanda monitör kalibrasyonunuzu da etkiler. Bir anda işin içinden çıkılmaz hale gelebilir hatta PS'yi yeniden kurmak zorunda bile kalabilirsiniz.
Kaldı ki, size daha acıklı bir haber vereyim, bu renk ayrımı profili oluşturabilecek atölye bile Türkiye'de yok gibidir. Bunca zamandır matbaalara iş gönderdim ama bir kez olsun bir matbaa (veya renk ayrım-film ya da kalıp atölyesi) bana, kendi renk ayrımı profilini göndererek bu profili görsellerinize uygulayın d e m e d i ...
Gerisi sizin yorumunuza kalmış sevgili grafikerler.
Tuncer ÖZKAN