Grafik tasarımcı; web master, coder, yazılımcı ve bilgisayar mühendisi değildir. Nitekim grafik bölümlerinde programlama dersleri de yoktur, "bilg. programcılığı" bölümlerinde vardır (tabii, bilg. programcısı olduğu halde "grafikercilik oynayan" ve sektördeki mevcut çarpıklığı katlayarak çoğaltan tipler de pek çoktur). Bir tasarımcının, yazılım dillerini öğrenmek zorunda kalmasıyla, mesela bir daireyi grafik programlarında çizmekten vazgeçip, kod yazarak oluşturmaya çalışması arasında hiçbir fark yoktur.
Kısaca bu işler ekip işidir.
***
Tekrar ortak tasarım konusuna dönecek olursak, burada, tasarımın aktörleri arasında bir hiyerarşik pozisyonun söz konusu olduğunu/olacağını söylemeliyiz. Bir mimari eser tasavvuru, mimarın zihninde bütüncül bir yapı arz eder. Bu bütüncül yapı, elbette organik diyebileceğimiz bileşenlerden oluşur. Bu noktada peyzaj mimarı veya iç mimar, kendi tasavvurunu, mimarın genel tasavvuruyla birleştirmek ve bu genel tasavvura hizmet etmek zorundadır. Mimarın, farklı disiplinlerden, örneğin grafik tasarımdan alacağı hizmette grafik tasarımcının pozisyonu da aynıdır. Grafik tasarımcı da mimarın genel tasavvuruna hizmet eder.
Ünlü Hollandalı tasarımcı Gert Dumbar, kendisiyle yapılan bir söyleşide
(Grafik Tasarım, Temmuz 2007, Sayı: 10) tam da bu ilişki ve işbirliğine işaret ediyor:
“Mimar yıkılmayacak bir bina yapar. Grafik tasarımcı ise binanın sinyalizasyon sisteminden sorumludur. Bu durumda, mimarla çalışmak durumundadır. Bazen bina için görsel kimlik önerir. Bu birlikte uyum içerisinde çalışma meselesi. Bu tip bir işbirliğinin herhangi bir kuralı yok; tamamen mimarın ve grafik tasarımcının entelektüel kalitesi ile ilgili bir durum; eğer bu kalite yüksekse, mimar ve tasarımcı bir arada çok güzel işler ortaya çıkarabilirler. Mimarlar, her şeyi yapabileceklerini iddia etseler de, bu olanaksız, her şeyi yapamazlar. Ben öğrencilerimi de farklı disiplinlerle çalışmaya teşvik ediyorum. Onları moda tasarımı bölümüne, kuram bölümüne, hatta konservatuara yönlendiriyorum. Çünkü grafik tasarım diğer disiplinlerle çalışmaya çok açık bir disiplin. ‘Dutch Post’ için yaptığımız kurumsal kimlik çalışması buna iyi bir örnek. Logo ve logoda kullanılan grafik elemanları hem posta binasının cephesinde hem de postanenin porselen fincan takımları üzerinde uyguladık. Bu grafik elemanlar Hollanda’da tanınıyor ve posta binasını da tanımlıyor. Grafik tasarım, kurum ile bina ve nesneleri ilişkilendirme konusunda çok güçlü bir araç, binanın ya da nesnenin üzerine isim yazmaktan çok daha güçlü.”
Ortak tasarımın ortak bir dile sahip olması da kaçınılmazdır. Mimari eserin dilini kurgulayan mimardır. Bu noktada, grafik tasarımcının bu dile uyması, hatta daha doğru ifadeyle bu dilin örülmesine katılması gerekir.
http://selimtuncer.blogspot.com/2009/02/tasarm-el-birligiyle-yuceltilebilir.html
Genel olarak bu aralar yayında olan ilanlardan ortak olarak toparlanan başlıklar bunlar, bu 11 maddeden en az 6 yada 7 maddenin bu ilanlarda birarada istenenen özellikler olduğu dikkate alınırsa, gerçektende web ajansları aslında yaratıcı birer arayüz tasarımcısından ziyade, bir İsviçre Çakısı’na sahip olmak istedikleri açık.Ya da düşük bir ihtimalde olsa gerçekten ne istediklerini bilmiyorlar yada bu ilanlarda “O firma öyle vermiş bizde böyle verelim” zihniyeti hakim..
Bir web prodüksiyon departmanındaki ana bölümler ve uzmanlık alanlarına göre personel dağılımı nasıl olmalı sorusuna yanıt ise çok zor değil.
En basit haliye, bir web arayüz tasarımcısı , bir html (css, xhtml, javascript) kodlayıcısı, bir flash uzmanı (Animasyon ve actionscript) , bir web yazılımcısı (asp ve/veya php), bir proje yöneticisi.
Bu uzmanlar ile kurulmuş bir web prodüksiyon ekibinin temel web projeleri üretiminde doğacak ihtiyaçları karşılaması hiçde zor olmayacaktır şüphesiz.
Gereken ekstra durumlarda ise (3D Animasyon v.b) ekibin genişletilmesi en mantıklı seçim olacaktır.
http://www.hasanyalcin.com/web-tasarimcisinin-kariyerinde-yeni-donem-all-in-one/
http://www.hasanyalcin.com/web-produksiyonunda-gorev-dagilimi-ve-is-akisi/