Melih Yongacı
Üye
- Kayıt
- 7 Temmuz 2008
- Mesaj
- 208
- Tepki
- 5
Selam,
Farkındaysanız bir süredir bu alanda yarışma kapsamında yapılan çalışmalara kişisel eleştirilerimi sunmuyorum. Ama gerek sunulan çalışmaları, gerekse de yapılan yorumları yakından izlediğimi bilmenizi istiyorum.
Ekim ayı yarışma konu başlığının " Lalezar Koleji " olması ve konu kapsamının bir eğitim kurumuna yönelik olarak kurumsal yapısını yansıtan logotype tasarımı ve yine bu tasarımı da içeren bir gazete ilanının tasarımının ekim ayı yarışma kapsamıın temeli olması.
Bu anlamda bu yarışmaya katılmayı düşünen arkadaşlar için oldukça ciddi ve gerçeğe çok yakın bir brif hazırlandı. Bu brifi hazırlayan kişiler eminim konuyu belki de herşeyden daha ciddi olarak ele alıp konuya yönelik oldukça uzun bir süre kafa patlattılar. İsterseniz google üzerinde ya da kişisel olarak araştırın bakalım bu ada sahip herhangi bir eğitim kurumu bulabilecek misiniz..?
Bu noktada ciddi bir araştırma yapıldığı bir gerçek. Bu ada sahip herhangi bir okul yok. Ama olabileceği varsayılarak ( yarışma kapsamı çerçevesinde ) bu tür bir kurum eğer olsaydı kendisini kurumsal ve yapısal olarak nasıl tanıtırdı düşüncesine yönelik olarak bir yarışma kapsamı oluşturuldu.
- İstenen nedir..?
Bu anlamda isterseniz site üyelerine sunulan bu brifi bir kez daha okuyun.
https://www.grafikerler.org/ekim-ayi-yarisma-konusu/14973-konu-ozel-lalezar-koleji-kurumsal-kimlik.html
Brif okumanın ne anlama geldiğini sanırım bu alandaki herkes biliyordur. Yarışmaya katılmak isteyen kişilerden istenen şeylerin ne olduğunu isterseniz size yardımcı olmak anlamında kısaca açıklayayım.
1- Lalezar Koleji için bir logotype tasarımı:
Aslında brifi hazırlayan arkadaşlar bence kurumsal anlamda önemli bir ipucu vermişler. Anahtar sözcük " Lale ". Bu sözcükten hareketle bile bir logo tasarımı ortaya çıkartılabilir ki bence ortaya çıkacak bir tasarım yorum anlamında da olsa hatta olmasa bile konuya cuk oturur. İşin hayali olan müşteri tarafı da bu anlamda kafasında oluşan lale düşüncesine yakın bir konseptin grafik tasarımcı tarafından algılanmış olmasından memnuniyet duyar. Bakın ilk ve zor aşamayı bize verilen önemli bir ipucu sayesinde kolayca aşabiliriz. Bu aşamaya kadar herhangi bir çelişki var mı..? Bence yok. Hatta bu önemli ipucu sayesinde işimiz daha da kolaylaşmış oldu bile. Bu anlamda logotype konusuna müşteri ile aynı düşünceyi yakalayıp istenilen logoyu tasarlamak zor olmasa gerek.
2- Lalezar Koleji Gazete İlanı:
Lalezar Koleji'nin kim olduğunu ve amacının ne olduğunu öğrenci velilerine anlatacak ve velilerin karar alma mekanizmasında herhangi bir tereddüt yaşamadan bu eğitim kurumunu görsel ve yazılı olarak tanımalarına, çocuklarının iyi bir eğitim almaları noktasında bu kurumu tercih etmelerine yardımcı olacak bir tanıtım unsurunun yani gazete ilanının hazırlanması. Bu noktada herhangi bir ikilem yaşanıyorsa eğer bence öncelikli olarak hemen sunulan brife bakmak gerekir.
Ya da; adına brife denen şeyin ne olduğunu öncelikle ele almak gerekir. Kafaların karışmaması, herşeyin net olarak anlaşılabilmesi için bu adına brife denen kavramın ne olduğunu da kısaca açıklamak gerekir.
Brife nedir..?
Herhangi bir konuyu özetlemek ve konuya yönelik olarak bilgi aktarmak.
Genel tanımlama bu şekildedir. Bu noktada amaç, ilgili konuya yönelik olarak özetlenmiş bilginin karşı tarafa aktarılmasıdır. Yoksa sayfalar dolusu kurumun genel ve özel amaçlarının tasarımı hazırlayacak kişiye kurumsal bakış açısıyla aktarılması değildir. Bir grafik tasarımcının kendisinden istenen tasarımları ana başlıklar altında öğrenebilmesi ve bununla birlikte kurumun kendisini ve amaçlarını tasarımcıya aktarması bu tür bir yazım şekliyle ve anlaşılabilmeye yönelik bir düşünceyle gerçekleştirilmesidir. Sanırım adına brif denen şeyin ne olduğunu az çok anladık.
Şimdi; bu anlamda bu ayki konu başlığına yönelik olarak ( Lalezar Koleji ) kafamızda herhangi bir çelişkinin de olmaması gerekir. Eğer bize sunulan brifi doğru algılayabildiysek. Aramızda reklam ajanslarında çalışan arkadaşlar olduğunu biliyoruz. Çalışmayan kişilerin de herhangi bir reklam ajansındaki iş akışının nasıl olduğundan haberinin olması anlamında bu tür bir yöntemin ortaya atıldığı düşünüldüğünde eğer biraz mantığımızı kullanırsak burada yapılan bu yarışmaların aslında reklam ajansında çalışan kişilerin hergün karşılaştığı genel sıradan bir durum olduğunu da anlamış oluruz.
Reklam ajansında çalışıyor olmak başka nedir ki..? Orada çalışan grafik tasarımcılara da buna benzer brifler hemen her gün müşteri temsilcileri veya müşteri direktörleri tarafından veriliyor ve ilgili brifi doğru algılamaları ve çalışmalarını da bu anlamda gerçekleştirmeleri kendilerinden isteniyor. Burada karşılaşılan şey aslında bizlerin veya sizlerin genel ve özel anlamda bir reklam ajansındaki çalışmanın mantığını ve işleyiş şeklini algılamaktan başka bir şey değildir.
Eğer bunu algılama noktasında başarısız olunursa herhangi bir reklam ajansında nasıl çalışılacak..? Sektörün can damarının reklam ajansları olduğunu sanırım bilmeyeniniz yoktur. Bu can damarında aktif olarak dolaşmayı düşünen bir kan olabilmek için her şeyden önce bize verilen brifleri doğru algılamamız ve ilgili müşterinin nabzını tutmamız şart. Bunun başka bir şekli ne yazık ki yok.
Bu noktadan hareketle bu alanda bu ayki tasarım yarışmasına çalışma göndermiş arkadaşların çalışmalarını ele alıp herhangi bir eleştiri sunmak istemiyorum. Bu bence bu yazının kapsamı alanına girmiyor. Ama herşeyden önce kişilerin kendilerine grafik tasarımcı diyebilmeleri için nelere dikkat etmeleri gerektiğini de bilmeleri birincil görevleridir.
Peki, dikkat etmezsek, hassasiyet göstermezsek, önemsemezsek, geçiştirirsek ne olur..? Bence ciddi bir kurumsal yapıya sahip herhangi bir reklam ajansındaki çalışma grubu ( work group ) içerisinde kendimize yer bulamayız.
Saygılar...
Farkındaysanız bir süredir bu alanda yarışma kapsamında yapılan çalışmalara kişisel eleştirilerimi sunmuyorum. Ama gerek sunulan çalışmaları, gerekse de yapılan yorumları yakından izlediğimi bilmenizi istiyorum.
Ekim ayı yarışma konu başlığının " Lalezar Koleji " olması ve konu kapsamının bir eğitim kurumuna yönelik olarak kurumsal yapısını yansıtan logotype tasarımı ve yine bu tasarımı da içeren bir gazete ilanının tasarımının ekim ayı yarışma kapsamıın temeli olması.
Bu anlamda bu yarışmaya katılmayı düşünen arkadaşlar için oldukça ciddi ve gerçeğe çok yakın bir brif hazırlandı. Bu brifi hazırlayan kişiler eminim konuyu belki de herşeyden daha ciddi olarak ele alıp konuya yönelik oldukça uzun bir süre kafa patlattılar. İsterseniz google üzerinde ya da kişisel olarak araştırın bakalım bu ada sahip herhangi bir eğitim kurumu bulabilecek misiniz..?
Bu noktada ciddi bir araştırma yapıldığı bir gerçek. Bu ada sahip herhangi bir okul yok. Ama olabileceği varsayılarak ( yarışma kapsamı çerçevesinde ) bu tür bir kurum eğer olsaydı kendisini kurumsal ve yapısal olarak nasıl tanıtırdı düşüncesine yönelik olarak bir yarışma kapsamı oluşturuldu.
- İstenen nedir..?
Bu anlamda isterseniz site üyelerine sunulan bu brifi bir kez daha okuyun.
https://www.grafikerler.org/ekim-ayi-yarisma-konusu/14973-konu-ozel-lalezar-koleji-kurumsal-kimlik.html
Brif okumanın ne anlama geldiğini sanırım bu alandaki herkes biliyordur. Yarışmaya katılmak isteyen kişilerden istenen şeylerin ne olduğunu isterseniz size yardımcı olmak anlamında kısaca açıklayayım.
1- Lalezar Koleji için bir logotype tasarımı:
Aslında brifi hazırlayan arkadaşlar bence kurumsal anlamda önemli bir ipucu vermişler. Anahtar sözcük " Lale ". Bu sözcükten hareketle bile bir logo tasarımı ortaya çıkartılabilir ki bence ortaya çıkacak bir tasarım yorum anlamında da olsa hatta olmasa bile konuya cuk oturur. İşin hayali olan müşteri tarafı da bu anlamda kafasında oluşan lale düşüncesine yakın bir konseptin grafik tasarımcı tarafından algılanmış olmasından memnuniyet duyar. Bakın ilk ve zor aşamayı bize verilen önemli bir ipucu sayesinde kolayca aşabiliriz. Bu aşamaya kadar herhangi bir çelişki var mı..? Bence yok. Hatta bu önemli ipucu sayesinde işimiz daha da kolaylaşmış oldu bile. Bu anlamda logotype konusuna müşteri ile aynı düşünceyi yakalayıp istenilen logoyu tasarlamak zor olmasa gerek.
2- Lalezar Koleji Gazete İlanı:
Lalezar Koleji'nin kim olduğunu ve amacının ne olduğunu öğrenci velilerine anlatacak ve velilerin karar alma mekanizmasında herhangi bir tereddüt yaşamadan bu eğitim kurumunu görsel ve yazılı olarak tanımalarına, çocuklarının iyi bir eğitim almaları noktasında bu kurumu tercih etmelerine yardımcı olacak bir tanıtım unsurunun yani gazete ilanının hazırlanması. Bu noktada herhangi bir ikilem yaşanıyorsa eğer bence öncelikli olarak hemen sunulan brife bakmak gerekir.
Ya da; adına brife denen şeyin ne olduğunu öncelikle ele almak gerekir. Kafaların karışmaması, herşeyin net olarak anlaşılabilmesi için bu adına brife denen kavramın ne olduğunu da kısaca açıklamak gerekir.
Brife nedir..?
Herhangi bir konuyu özetlemek ve konuya yönelik olarak bilgi aktarmak.
Genel tanımlama bu şekildedir. Bu noktada amaç, ilgili konuya yönelik olarak özetlenmiş bilginin karşı tarafa aktarılmasıdır. Yoksa sayfalar dolusu kurumun genel ve özel amaçlarının tasarımı hazırlayacak kişiye kurumsal bakış açısıyla aktarılması değildir. Bir grafik tasarımcının kendisinden istenen tasarımları ana başlıklar altında öğrenebilmesi ve bununla birlikte kurumun kendisini ve amaçlarını tasarımcıya aktarması bu tür bir yazım şekliyle ve anlaşılabilmeye yönelik bir düşünceyle gerçekleştirilmesidir. Sanırım adına brif denen şeyin ne olduğunu az çok anladık.
Şimdi; bu anlamda bu ayki konu başlığına yönelik olarak ( Lalezar Koleji ) kafamızda herhangi bir çelişkinin de olmaması gerekir. Eğer bize sunulan brifi doğru algılayabildiysek. Aramızda reklam ajanslarında çalışan arkadaşlar olduğunu biliyoruz. Çalışmayan kişilerin de herhangi bir reklam ajansındaki iş akışının nasıl olduğundan haberinin olması anlamında bu tür bir yöntemin ortaya atıldığı düşünüldüğünde eğer biraz mantığımızı kullanırsak burada yapılan bu yarışmaların aslında reklam ajansında çalışan kişilerin hergün karşılaştığı genel sıradan bir durum olduğunu da anlamış oluruz.
Reklam ajansında çalışıyor olmak başka nedir ki..? Orada çalışan grafik tasarımcılara da buna benzer brifler hemen her gün müşteri temsilcileri veya müşteri direktörleri tarafından veriliyor ve ilgili brifi doğru algılamaları ve çalışmalarını da bu anlamda gerçekleştirmeleri kendilerinden isteniyor. Burada karşılaşılan şey aslında bizlerin veya sizlerin genel ve özel anlamda bir reklam ajansındaki çalışmanın mantığını ve işleyiş şeklini algılamaktan başka bir şey değildir.
Eğer bunu algılama noktasında başarısız olunursa herhangi bir reklam ajansında nasıl çalışılacak..? Sektörün can damarının reklam ajansları olduğunu sanırım bilmeyeniniz yoktur. Bu can damarında aktif olarak dolaşmayı düşünen bir kan olabilmek için her şeyden önce bize verilen brifleri doğru algılamamız ve ilgili müşterinin nabzını tutmamız şart. Bunun başka bir şekli ne yazık ki yok.
Bu noktadan hareketle bu alanda bu ayki tasarım yarışmasına çalışma göndermiş arkadaşların çalışmalarını ele alıp herhangi bir eleştiri sunmak istemiyorum. Bu bence bu yazının kapsamı alanına girmiyor. Ama herşeyden önce kişilerin kendilerine grafik tasarımcı diyebilmeleri için nelere dikkat etmeleri gerektiğini de bilmeleri birincil görevleridir.
Peki, dikkat etmezsek, hassasiyet göstermezsek, önemsemezsek, geçiştirirsek ne olur..? Bence ciddi bir kurumsal yapıya sahip herhangi bir reklam ajansındaki çalışma grubu ( work group ) içerisinde kendimize yer bulamayız.
Saygılar...