Yılların iş deneyimi ile konuşuyorum arkadaşlar; Aslında eleştiri ve sorunları okuduğumuz zaman anlaşılıyor ki problem müşteri de değil biz de.
Çok iyi bir brief alın. Siz almıyorsanız alınmasını isteyin; Olayı, işin akışını, kaça ve ne kadar süre de yapacağınızı, hangi tekniğin iyi gideceği neden onun dediğini yapamayacağınızı basit ve anlaşılır bir dille anlatın.
Müşterinin tam olarak ne istediğini anlayın.
Sen yap ben göreyim diyorsa; benim işim ciddi böyle şeylere zaman ayırmam benim ciddi bir işim var deyin.
Düşünün istediğini yaptığınız anda adam haklı olarak bunun saçma sapan ciddiyetsiz bir iş olduğunu düşünecek ve gayette haklı olacaktır. Aynı şeyi bir tesisatçıya, marangoza, aşçıya yaptıramaz.
Örneğin bir müşterim animasyon çalışmamızda kullanılacak bir logo istedi. Brief almaya çalıştım ya sen yap biz bakarız dedi. Benim zamanım kıymetli dedim. Düzgünce anlaşırsak logoyu size düzgün sorunsuz bir işi en kısa zamanda teslim ederim dedim. Ayrıca logo, animasyon çalışmasına bu kadar + masraf getirir dedim. Yaptığım işi temiz ve ciddiyetle yapacağımı bildiği için bir yerde mecbur kabul etti.
Mutlaka ücretin yarısını yada işin kaporasını alın.
Sizden işin ortasına atıyorum kırmızı ile birşeyler yazmanızı istediği zaman sayın müşteri: bu tam pazarcı işi gibi oldu. Çok isterseniz devam edeyim deyin. Kötü bir iş/tasarım yaptırmasından sa hiç yaptırmamasının daha iyi olacağını iddia edin. Örnekleri gösterin.
Kelimeleri düzgün seçer ve karşı tarafı hafif eğitirseniz ve hafiten de bu işden anlamadığını izah ederseniz; O zaman sonuç şu şekilde olur.
1. Müşteri sizi anlar. İstediğinizi yapmanıza müsade eder.
2. Biraz zorlayıp orta yol bulur. En azından vasat bir iş çıkarırsınız.
3. Para vermeyecek zaten sorunlu müşteri sizle uğraşmaz yoluna gider.
Sakın ders verir gibi algılamayın aynı şeylerin daha komiklerini ben de yaşadım. Daha da yaşamamak için böyle bir yol seçtim. Zaten bu yolu seçtiğiniz anda hem siz hem de işleriniz iyileşmeye tabandan kurtulmaya başlıyorsunuz.