Tasarımda Deneyim ve Aktarım Yöntemleri-2

Kayıt
7 Temmuz 2008
Mesaj
208
Tepki
5
GRAFİK TASARIMCI İŞVEREN İLİŞKİSİ

Günümüz toplumunda bir grafik tasarımcının sahip olması gereken meziyetlerin içerisinde en önemli yeri tutacak olanlardan birisi çalıştığı işyerinde işverenle olan ilişki ağını doğru kurabilmesidir. İster okullu ister alaylı olsun bir grafik tasarımcının işvereniyle olan ilişkilerinin şekli, biçimi ve yöntemi aynıdır. Bu anlamda ilgili durumun okullu olmakla ya da olmamakla hiç bir ilişkisi yoktur.

Bu anlamda insanımızın sahip olduğu bu önemli eksiği kendi lehine beceri olarak dönüştürebilme çabası içerisine girmesi gerekir. Önüne çıkan her işi;

- Ne iş olsa yaparız abi...

modunda kabul etmemesi sonraki çalışma döneminde bu kabul etmişliğin önüne temcit plavı olarak sunulmamasını sağlayacaktır. Kendisine ve bilgisine güvenen her grafik tasarımcının gelen iş tekliflerini veya karşısına çıkan iş olanağını iyi değerlendirmesi, görüştüğü iş yeri sahibi veya temsilcisiyle doğru ve mantıklı bir dialog kurabilmesi, sahip olduğu becerileri anlaşılır şekilde anlatabilmesi, olmazlarını toplantı anında masaya yatırabilme becerisi sonraki süreçte kendisine büyük yararlar sağlayacaktır.

Matbaada, Grafik Atölyesinde ya da Reklam Ajansında çalışmak isteyebilirsiniz. Bunların tümü için öncelikle önemli olan temel prensiplerinizin ve buna bağlı olan esneme payınızın ne olduğunu ortaya sereceğiniz ilk görüşmedir. İlk görüşme genellikle tarafların birbirlerini tanıma, bilgi ve becerilerini sorgulama, davranış biçimlerini algılama, sahip olduğu genel bakış açısı ve yaklaşım biçimini anlama şeklinde geçer. Karşılıklı olarak sorulan sorular mevcut durumdan hareketle iş başvurusu yapan kişinin ilgili yapının özelliklerine algılayabilmesi, işveren ya da temsilcinin ise başvuruda bulunan grafik tasarımcıyı tanıyabilmesi üzerinedir.

Bir grafik tasarımcının sahip olduğu sanatsal gücün ve çalışma yaşamındaki birikimlerinin kanıtı sahip olduğu portfolyosudur. Portfolyo bir grafik tasarımcının çalışma yaşamı süresince yaptığı tüm çalışmaların önemli bir göstergesi ve aynasıdır.

Ajansta çalıştığı dönemde içerisinde bulunduğu ekip çalışmasının ürünü olan ve kendisinin görsel anlamda önemli katkısının olduğu;

1- Lansman kampanyaları, dönem kampanyaları ve promosyon kampanyalarına ait çalışmaların,
2- Ajansın müşteri edinmek amaçlı girdiği konkurlara ait tasarım çalışmalarının,
3- Ajansın herhangi bir ürüne yönelik reklam kampanyası kapsamında sunduğu konseptin içeriğini ve rotasını gösteren story board çalışmalarının,
4- Müşteriye veya piyasaya sunduğu ürünlere yönelik Logotype çalışmalarının,
5- Kurumsal Kimlik, Dergi, Faaliyet Raporu, Ürün Kataloğu, Broşür vs. çalışmalarının,
6- Ambalaj, Kitap, Yıllık vs. çalışmalarının,
7- Gazete, Dergi, Bilboard, Lightbox, Cephe Giydirme çalışmalarının,


bu ve buna benzer çizgiüstü bir ajansta üretilmesi gereken çalışmaların workgroup içerisinde yer aldığı her firmaya ve ürüne ait çalışmalarından seçkin örneklerin portfolyosunda bulunması gerekir.

Matbaada çalışıyorsa; çalıştığı süre içerisinde bir matbaada tasarlanması gereken tüm POP malzemelerinin eğer varsa Outdoor çalışmalarının da yine portfolyosunda bulunması gerekir.

Katıldığı ilk iş görüşmesi toplantısında hedeflediği işe sahip olabilmesi için sistematik bir sunum yapması kendisine diğerlerinin yanında önemli bir avantaj sunacaktır. Bunun yanında tasarımlarını digital ortamda kaydedip görüştüğü işverene veya temsilcisine CD ile teslim ederse daha sonrasında yapılacak değerlendirmede çalışmalarının yeniden incelenip değerlendirme için yararlı olabileceği unutulmaması gereken önemli bir ayrıntıdır.

Teknolojiyi bünyesine özümsemiş bir grafik tasarımcının diğer meslektaşlarına oranla iş bulabilme ve çalıştığı ortamda ağırlığını koyma ve sözünü dinletebilme şansı daha yüksektir. Bilginin her türlüsünü, çalışmanın her biçimini ekip içerisinde çalışan arkadaşlarından daha kapsamlı bilmesinin ne ona ne de diğerlerine herhangi bir zararı olmaz. Aksine iş akışı içerisinde karşılaşılacak sorunların aşılmasında ve işverenin karşısında zor duruma düşülmemesinde en önemlisi de bir sonraki süreçte işvereninden koparamadığı tavizleri koparmakta bu etmen önemli bir faktör olacaktır.

İş ortamında sürekli tartışan, sürekli didişen, sürekli sızlanan birisi olmak yerine, bilgi ve beceri sahibi olmak, sorunlara çözüm noktasında deneyimlerini sunabilmek ve katkıda bulunabilmek özgüvenine ve kararlılığına sahip bir grafik tasarımcının çalıştığı her ne iş yeri olursa olsun o ortamda aranan, sevilen ve saygı duyulan bir konumda olmasına yol açacaktır. Bu anlamda sahip olduğu gücü gerek ekonomik olarak, gerekse de sosyal olarak işverenine mantıksal sınırlarda dayatabilme hakkına da sahip olacaktır.

Akıllı işveren aynı ekipte kendisiyle birlikte çalışan bilgi ve beceri sahibi bir grafik tasarımcının isteklerini dikkate alır. Çalışma ortamında kendisine değer katabilen bir grafik tasarımcı da isteklerini işverenine dayatma yetkisini kendisinde bulur. Önemli olan karşılıklı ilişkilerde sorun çıkarmak yerine çözüm üretmek odaklı bir yaklaşım ve bakış açısı içerisinde olmaktır. Her tölerans bir yerden sonra aşırıya kaçıldığında bıtkınlık verir. Bu unutulmamalıdır.

Çalışma prensiplerini belirlemiş, çalışma saatleri üzerinde mutabakata varmış, iş disiplinine sahip her grafik tasarımcı - işveren ilişkisi sağlıklı temellereoturmuş, ideal olmasa da ona yakın bir ilişki bütünlüğüdür. Kimsenin bir başkasıyla akraba ilişkisi içerisinde olmayacağı düşünüldüğünde karşılıklı çıkarların ortak bir potada eritilebilmesinin ve sağlanan kazançtan önemli bir payı koparabilmenin temel yolu akıllı ve becerikli olabilmekten geçer. Yoksa durduk yerde kimse kimseye;

- Koçum sen bize çok yararlı oldun al şu parayı da gönlünü eğlendir...

demez. İlgili kişi sahip olduğu ve normal esnemelerin dışında büyük zıplamalara yol açmayacak prensiplerini çalıştığı ajans, grafik atölyesi veya matbaanın sahibi olan işverene karşı kararlı bir şekilde uygulamalıdır. Bu durum, grafik tasarımcının sahip olması gereken temel prensiplerin üst sırasında yer alması gereken kişinin onurunu, ilkelerini ve kararlılığını gösteren önemli bir etmendir. Kişi bu özelliğini savunabilmesi için her şart ve koşul altında sürekli haklı konumda olmalıdır. Haklı olmak zor ve zahmetli bir yaşam biçimidir. Hata yapmamaya, açık vermemeye ve en önemlisi de dik duruşundan taviz vermemeye özen göstermelidir.

Bir grafik tasarımcının ilk iş gününün ilk saatlerinden başlayan bu süreç çalıştığı iş yerinden ayrılmasına kadar kesintisiz bir şekilde devam eder. Grafik Tasarımcı işveren ilişkisini kişinin akıllı ve mantıklı çerçevede ele alması her iki taraf açısından önemsenmesi zorunlu olan bir durumdur. İşyerine kişisel duygularını, kaprislerini, çıkarcı bakış açısını hakim kılmak yerine bilgi yüklü, sürekli kendisini yenileyen gelişen teknolojinin takipçisi bir bakış açısı ve uygulayış biçimiyle çalıştığını iş yerinin vazgeçilmez, ayrılması düşünülmez adamları arasındaki yerinizi alırsınız.

Tartışmanın, sürtüşmenin ya da çekişmenin her ortamda yaşanabileceğini göz ardı etmeden konuya yaklaştığımızda ilkelerinizin olması, davranış esnekliğini sizin belirlediğiniz bir ikili ilişki içerisinde az sorun yaşayıp her iki taraf açısından yararlı ve sağlıklı bir iş ortamını kendinize sağlayabilirsiniz. Bunun belirleyici yine siz olacaksınız. Sizin dışınızda sizi bulunduğunuz konumdan daha ileri götüreceğini vaad eden kimseye inanmayın. Dost görünüp üzerinizden çıkar ve yarar umacak kişilere de prim vermeyin. Bir grafik tasarımcının birinci dereceden dostu bilgi, deneyim, tutarlılıktır.

Ne istediğini bilen, nasıl davranması gerektiğini kavramış, her iki tarafın da yararına olacak şeyler için ortak noktada buluşmasını bilen, kısa vadeli çıkar ve pay kapma duygusunu taşımayan her grafik tasarımcı bulunduğu her ortama zenginlik katar. Kazandırdığı bu zenginlik için gösterdiği kişisel çaba kazanç hanesine işlenir.

Saygılar...
 

User4

Forumdan Uzaklaştırıldı
Kayıt
18 Ekim 2008
Mesaj
1.325
Tepki
39
Tecrübe ve bilgilerinizi paylaştığınız için teşekkür ederim Melih bey. Taktik alınası, güzel bir yazıydı..
 
Yukarı Alt