- Kayıt
- 10 Temmuz 2008
- Mesaj
- 132
- Tepki
- 25
1. olan Yarışmacı : polateray (Mehmet Polater)
Jüri Puanı : 25
Çalışma: Görmek için tıklayın
2. olan Yarışmacı : mavi
Jüri Puanı : 21
Çalışma: Görmek için tıklayın
3. olan Yarışmacı : bmd (merve diker)
Jüri Puanı : 17
Çalışma: Görmek için tıklayın
Jüri özel ödülü: Sabahattin Özlü
Çalışma: Görmek için tıklayın
Jüri Değerlendirmesi:
Puanlar Aşağıdaki Numaralara göre verildi.
01. İdcelik
02. cikolatacadii
03. mavi
04. ozlem_acikgoz
05. bmd (merve diker)
06. silverrain
07. Sabahattin Özlü
08. polateray (Mehmet Polater)
09. MehmetDk (Mehmet Harman)
10. kanakan
11. Bull (Mehmet Sırthan)
12. Yakup Kıvılcım
13. kurtsalih
14. derya_d13 (Derya Derince)
15. ceycey35 (ceyhun uzun)
16. krmksz
17. lanetli_86
Ozan Muhammet Candan (Reklam Danışmanı) yorumu;
Merhaba,
Öncelikle yarışmaya gösterilmiş olan ilgi ve katılım beni son derece mutlu etmiştir, bunu şahsım adına belirtmek isterim. Gelecek yarışmalarımızda katılımın çok daha fazla ve renkli geçeceğini daha şimdiden görebiliyorum. Tüm yarışmacı arkadaşlarıma yapmış oldukları çalışmalar için teşekkür ederim. Yeni yapılacak olan yarışmalarımızda yeniden birlikte olmayı ve mesleki anlamda güzellikler yaşamayı arzu etmekteyim. Burada yapacağım puanlama ve değerlendirmeler hiçbir eserin kötü olduğu anlamını taşımamakla beraber çok başarılı çalışmalar olduğu anlamını da taşımamaktadır. Bu nedenle, yarışmacı arkadaşlarım verdiğim değerlendirme puanları için ne çok başarılıyım, ne de çok başarısızım sonucuna ulaşmasınlar. Burada sadece mesleğimizin güzelliğini yaşamak ve bunun karşılığında da bir ödül kazanmaktan başkaca bir amaç bulunmamaktadır. Yarışmacı arkadaşlarım da bu yaklaşımla değerlendirme ve sonuçlara bakarlarsa sevinirim. Değerlendirme ve puanlarım hakkında yarışma sıralamasına göre eserler hakkında gerekli açıklamalarda bulunacağım ve böylece hangi esere neden ve nasıl bir değerlendirme yaptığımı görmüş olacaksınız. Eser sırasına göre başlayacak olursak;
1 numaralı çalışma: 3
Logo olarak çizilmiş olan güneş figürü ve diğer materyallerde kullanılan güneş figürü çok farklı, oysaki bir kurumsal kimlik çalışmasının başlıca amacı işletmeye bir çizgi belirlemek değil midir? Kurum kimliği için belli şekil ve renkler aynı şekilde kullanılmalıdır ki, kurumsallaşma gerçekleşebilsin. Şu durumda bu eser için çok iyi bir çalışma diyemem. Yine de ortada belli ki bir emek ve çalışma var, bu yüzden bir numaralı esere üç (3) puan vermiş bulunmaktayım…
2 numaralı çalışma: 2
Çalışmada hazır figürlerin kullanıldığını düşünüyorum. Bir kurumsal çalışma yapılacaksa eğer, hazır figürlerden, clipartlardan faydalanmak ve kullanmak hiç doğru bir şey değil. Kendimiz çizmeli ve gerçek bir grafik tasarım ortaya çıkarmalıyız. Bu çalışmaya verdiğim puan iki (2)
3 numaralı çalışma: 6
Bu çalışmayı çok beğendim, sade ve güzel, renk tonlamaları çok yerinde. Fakat bir logo çalışması yapılırken özellikle açık hava uygulamalarında uygulanabilirliği bence en ön planda tutulması gereken konuların başında geliyor. Bu tür bir çalışmanın açık hava çalışmalarında, tabela, iç yönlendirme v.s. işlerde çok fazla kullanılır olduğunu düşünmüyorum. Örnek olarak bu çalışmanın bir krom çalışmada kullanılması oldukça zor görünüyor. Bu çalışma için verdiğim puan altı(6)
4 numaralı çalışma: 2
Yine bu çalışmada da hazır figürlerin kullanıldığını düşünüyorum. Bir kurumsal çalışma yapılacaksa eğer, hazır figürlerden, clipartlardan faydalanmak ve kullanmak hiç doğru bir şey değil. Kendimiz çizmeli ve gerçek bir grafik tasarım ortaya çıkarmalıyız. Bu çalışmaya verdiğim puan iki (2)
5 numaralı çalışma: 7
Bu çalışmada, ikinci çalışma, yani sağda olan çalışmayı başarılı buldum. Fakat burada da karşımıza yine açık hava uygulamalarında ne kadar kullanılabilir olup olmadığı çıkıyor. Fakat yine de tamamen uygulanamaz bir çalışma değil. Bu çalışmaya verdiğim puan yedi (7)
6 numaralı çalışma: 2
Bu çalışma son derece vasat bir görüntü izlenimi verdi bana. Çalışmaya verdiğim puan iki (2)
7 numaralı çalışma: Jüri özel ödülü
Bu çalışmada gördüğüm emek ve harcanan zaman beni bu çalışmaya puan vermekten kaçınmamı sağladı. Belli ki uzunca bir zaman harcanmış çalışmanın ortaya çıkması için. Renkler ve kompozisyon hoş olmuş. Fakat yine aynı konuda yazacağım, açık hava reklam uygulamalarında neredeyse uygulamak mümkün değil. Bu yüzden çalışmaya puan vermek yerine jüri özel ödülü ile ödüllendirilmesi taraftarıyım…
8 numaralı çalışma: 9
Bu çalışma gerçekten de profesyonelce hazırlanmış ve düşünülmüş bir çalışma. Eksik bir tarafını görmüyorum. Renkler konusunda hemfikir olmamakla beraber, yapılmış olan çalışmalar içerisinde en güzel olanı diye düşünüyorum. Açık hava uygulamalarında kolayca uygulanabilir ve hiçbir sıkıntı yaratmaz. Tam olarak bir kurumsal çalışma diyebiliriz. Daha güzeli yapılabilir mi? Elbette ki yapılabilir, fakat mevcut çalışmalar arasında bir adım öne çıkan bir çalışma. Arkadaşımıza bu başarılı performansından dolayı teşekkür ederim…
9 numaralı çalışma: 6
Bu çalışma da beğendiğim çalışmalardan birisi fakat sanki bir yerlerden esinlenme var gibi geldi bana, diyeceksiniz ki, tasarımın bir sonu yok mu? Tüm çalışmalar biri birine benzeyemez mi? Elbette ki benzeyebilir, anımsatabilir ama neticede bu en az şekilde olmalı veya hiç olmamalı diye düşünüyorum. Bu çalışmaya puanım altı (6)
10 numaralı çalışma: 4
Bu çalışmamız bir otel logo çalışmasından ziyade daha çok bir emlak veya gayrimenkul firmasını anımsattı bende. Çalışmaya verdiğim puan dört (4)
11 numaralı çalışma: 2
Çok vasat bir çalışma olduğunu düşünüyorum. Bu çalışmaya verdiğim puan iki (2)
12 numaralı çalışma: 5
Bu çalışma genel anlamda güzel olmasına rağmen, yine mevcut çalışmalardan ve daha önce yapılmış olan logo tasarımlarından bir esinlenme olduğunu düşünüyorum. Bu çalışma için verdiğim puan beş (5)
13 numaralı çalışma: 3
Bu çalışmanın da çok vasat bir çalışma olduğunu düşünüyorum. Bu çalışmaya puanım iki (2)
14 numaralı çalışma: 2
Yine bu çalışma da vasat bulduğum çalışmalardan birisi. Bu çalışma için de verdiğim puan iki (2)
15 numaralı çalışma: 2
Yine vasat bir çalışma. Verdiğim puan iki (2)
16 numaralı çalışma: 5
Bu çalışma da ise güzel bir çalışma ortaya çıkarmak için emek harcandığını düşünüyorum. Bu çalışmaya verdiğim puan beş (5)
17 numaralı çalışma:
Bu çalışmanın da vasatın üzerine çıkamadığını düşünüyorum. Bu çalışma için puanım iki (2)
Sekiz numaralı yarışmacı : 9
Beş numaralı yarışmacı : 7
Dokuz ve altı numaralı yarışmacılar : 6
Yedi numaralı yarışmacı : Jüri özel ödülü
Sonuç olarak güzel bir konu ve güzel bir sektör için daha iyi çalışmalar da ortaya çıkabilirdi diye düşünüyorum. Bundan sonraki yapılacak olan yarışmalarımızda katılımcı arkadaşlarımızın daha özenle ve daha özverili bir şekilde çalışma içerisinde olmaları en büyük temennimdir. Yeni yarışmalarımızda yine birlikte bu güzellikleri yaşamak umuduyla, hoşça kalın…
Tüm yarışmacı arkadaşlarıma mesleki yaşamlarında başarı dolu günler dilerim…
Saygılar…
______________________________
Melih yongacı ( Grafik Tasarımcı) yorumu;
Selam,
Haziran ayı kapsamında site üyelerine sunulan konsept gereği ortaya çıkan 17 çalışmayı kendimce değerlendirmek istiyorum.
Öncelikle tasarımların her birinin özgün çalışmalar olduğu düşüncesiyle konuya yaklaşıp her bir çalışmayı konsepte uygunluğu çerçevesinde ele alıp incelemek gerekiyor.
Bu anlamda hazırlanan kurumsal kimlik çalışması kapsamında öncelikli olarak logotype tasarımının ele alınması gerektiği ve site üyelerine yönelik olarak sunulan brifte de belirtildiği gibi,
- Logotype tasarımı ve bu tasarımın basılı bir materyal üzerine ( Kartvizit, Antetli vb. ) uygulanması.
Yaklaşımından hareketle değerlendirmeleri bu bakış açısı ile yapıyorum. Çalışılan ve gönderilen tasarımlar arasında brife uygun olanların yanında abartıya kaçmış, konuyla ilgisi olmayan, salt göndermiş olmak düşüncesiyle hazırlanmış çalışmaların da olduğunu gözlemledim. Arkadaşlardan istediğimiz bir çalışmayı tasarımın dışında uygulama olarak otel malzemeleri üzerinde göstermeleri bence konuya biraz abartılı yaklaşmalarından başka bir şey değildir. İstenen neyse öncelikli olarak o verilmeli sonrasında konuya yönelik olarak götürülecek önerilerin ve müşterinin isteklerinin doğrultusunda aplikasyona yönelik çalışmaların da hazırlanması iş akışının doğru yönlendirilmesinin yanında en önemlisi de doğru bir satış ve pazarlama politikasının oturması anlamında bir reklam ajansı ve o ajansta çalışmalarını sürdüren bir grafik tasarımcı için temel öncelik olmalıdır.
Ne kadar çok tasarım sunarsak o kadar çok müşteriyi kazanırız politikası aslında ne yapmak istediğine karar verememiş amatör bir bakış açısına sahip kurumların müşteriyi kaçırmamaya yönelik olarak gösterdikleri bir yaklaşım politikasıdır. Bu anlamda bu tür yaklaşım biçimlerine ve amatör düşüncelere en azından bu yarışma kapsamında yer olmadığını düşünüyorum.
Konuyu daha fazla uzatmadan değerlendirmeye geçiyorum…
Saygılar...
1. Çalışma : 2 Puan.
Aplikasyon çalışması havasında konsepte uymayan bir çalışma tarzı. Müşteriyi kazanmadan aslında biz senin her çalışmana talibiz türünden tipik matbaa tarzı bir yaklaşım. Logotype tasarımı özgün biçimiyle ortada yok. Uygulamalara yedirilmiş şekliyle kendisini göstermeye çalışıyor.
2. Çalışma : 3 Puan.
Çalışma konsepte uygun olarak hazırlanmasına karşın ( logotype ve antetli kağıt ) sanatsal bir etkinlik yaratamamış. Daha çok çocuksu bir hava tasarıma hakim olmuş. Herhangi bir çocuk ürününe daha çok yakışır.
3. Çalışma : 7 Puan.
Bu tasarım eğer herhangi bir yerden esinlenme değil de özgün bir çalışma ise ki kesin emin değilim özgün bir çalışma olduğu varsayımından hareket ediyorum, esinlenme bile olsa iyi bir esinlenme olmuş, eğer özgün bir çalışma ise konuya cuk oturmuş. Konsepte uygunluğu güzel. Grafik ögelerin kullanımı profesyonelce, POP malzemeye uygulaması noktasında herhangi bir sorun yok. Bu anlamda bu çalışmanın profesyonel bir bakış açısıyla ve çağdaş bir otelcilik yaklaşımını benimsemiş bir düşünce biçimi ile hazırlandığını, bu çalışmanın tipografisi gereği güneşsiz bile kullanılabileceğini düşünüyorum.
4. Çalışma : 2 Puan.
Vasat.
5. Çalışma : 5 Puan.
Arkadaş çok uğraşmış çalışmasını takdir ediyorum ama başta da söylediğim gibi boşuna uğraşmış. Kullandığı grafik ögeler hemen bir çok yerde bulunabilir türden. Orta karar bir çalışma diyebiliriz. Verdiğim puan emeğinin karşılığıdır.
6. Çalışma : 3 Puan.
Çalışma konsepte uygun ama sektöre uygun değil. Düğme üretisicis bir firmaya hazırlanmış havası var. Merter’de bulunan matbaalardan çıkmış görünümü yansıtan bir çalışma.
7. Çalışma : 1 Puan.
Renk seçimi inanılmaz derecede kötü. Çamur gibi bir renk. Hiçbir tasarımda uygulanmayacak bir renk kombinasyonu.
8. Çalışma : 8 Puan.
Takdire şayan bir çalışma tarzı, yaklaşım biçimi ve bakış açısı. Arkadaşımız kendisinden istenilenin çok üzerinde bir performansla bizlere bir çalışma sunmuş. Hatta brifte belirtilmeyen POP malzemelerini bile başarılı bir şekilde uygulamış. Bir de üzerine logotype tasarımının kurumsal hikayesini yazmış. Brifte istenen POP malzemesinin çok üzerinde bir çalışma üretmesine karşın belirttiği bir nokta bence konuyu iyi kavradığını ve müşterinin istediği önemli noktayı yakalayabildiğini yani kısaca müşterinin nabzını iyi tutabileceğini gösteren güzel bir örnek oluşturmuş. Logotype çalışması ilk bakışta biraz karmaşık gibi görünmesine karşın konuya kişisel yaklaşımını eklemesinin sonrasında çalışmalara genel olarak baktığımızda ne istendiğini ve ne verilmesi gerektiğini iyi kavramış bir çalışma ile karşı karşıya kaldığımızı görüyoruz. Kendisini tebrik ediyor, başarılı çalışmalarının devamını diliyorum. 2 puanı kendisini gereksiz şekilde yorduğu ve brife göre çok fazla çalışma ürettiği için kesiyorum.
9. Çalışma : 2 Puan.
Vasat.
10. Çalışma : 1 Puan.
Müteahhit veya Emlakçıya yönelik bir çalışma. Konseptle ilgisi yok.
11. Çalışma : 2 Puan.
Bu çalışmayı hazırlayan arkadaş bu kadar çok palmiye ağacını kullanarak ne yapmak istemiş anlayamadım. Sanırım otel sahibinin arap olduğunu düşünüyor. 5 yıldızlı bir otelden anladığı sanırım güneş ve palmiye ağacı… Vasat bir çalışma.
12. Çalışma : 1 Puan.
Yeşil ve Lacivert. İkisi de soğuk renkler. Bir logotype tasarımında üstelik te adı Sunlife olan bir otelin logotype tasarımda kesinlikle seçilmemesi gereken renk kombinasyonu. Vasat ötesi bir çalışma.
13. Çalışma : 1 Puan.
Vasat ötesi.
14. Çalışma : 5 Puan.
Bu puanı palmiyesiz olan çalışması için veriyorum. Palmiye ve güneş tropik bir adadaki herhangi bir otel için çok kullanılan sıradan bir ikili.
15. Çalışma : 1 Puan.
Arkadaş sanırım yazılan briften hiçbir şey anlamamış. Çorap etiketi türünden bir çalışma hazırlamış. Başka bir yorum yapmıyorum. Bu puanı da arkadaşın konuya iyi niyetli yaklaşım gösterip bir çalışma göndermiş olması nedeniyle veriyorum.
16. Çalışma : 6 Puan.
Deniz, kum ve güneşlik olan logotype çalışmasına bu puanı veriyorum. Diğer çalışmalarını dikkate almıyorum. Yine palmiye hay allah…
17. Çalışma : 2 Puan.
Sıradan bir çalışma.
______________________________
Faruk ÇAĞLA (Grafik Tasarımcı) yorumu;
GEREKÇELİ KARAR;
1 ve 2 no lu esere 5 puan verdim. 1 no lu eser de şemsiye, bulut ve güneşten oluşmuş figüratif logoyu güzel buldum ama altındaki eğri ornament süslemeyi fazla abartı ve gereksiz ekleme olarak değerlendirdim. Sun Life Tipografisini basit ve yalın bulmakla beraber hiçbir orijinallik göremedim, hele üzerindeki taç gibi süslemeyi yine gereksiz bir kalabalık olarak gördüm.
BU logonun kartvizit versiyonları berbat bir biçimde yine gereksiz güneş tekrarları ve ve abartılı süslemelerle dolu. Bu kardeşimiz küçük alanları iyi değerlendiremiyor sıkış tepiş dolduruyor.
Daha geniş alanlarda çok daha başarılı veya alan büyük olunca dolduramıyor ve ferah kalabilmiş. Bu nedenle yüzde elli başarılı görerek 5 verdim.
2 nolu esere de 5 puan verdim.Her iki çeşit çalışmasını da inceledim. İlk çalışmasındaki Tipografi inanılmaz kötü bir font, bence bir otele yakışmayacak kadar kalın ve sert. Sanki gazetenin haber başlığı gibi. Güneşin içindeki S harfi Gotik ve çok ağdalı bir klasik. Sunlife Resort Otel yazısı ile uzaktan bileuyumlu değil. O klasik S nin altına antik bir yazı mesela Bir Garamond, bir Trajan pek ala uyumlu dururdu.Hele dağ mıdır nedir, eğimli yatay ve tümsek çizgiyi hiç sevmedim. Rengi de sarı olunca sanki çöl tepesi gibi duruyor, Çöldeki otel izlenimi veriyor.
Çok sarı renk kullandığını fark eden sanatçı, ikinci çalışmasında deniz fikrinden hareketle mavi renge yönelmiş ve bence de çöl sıcaklığından sonra iyi de etmiş. Ama kartvizitte ipin ucunu kaçırmış, maviyi abartmış.
Her iki çeşit çalışmada kayda değer bir kompozisyon ve istif yerleştirmesi, grafik bir oyun, bir buluş göremedim, sınıfta kalmaz ama iyi de sayılmaz, bu yüzden 5 verdim.
5 nolu çalışmaya ve 14 no lu çalışmaya da 5 puan verdim.
5 nolu çalışma iki çeşit tasarım halinde. İlk versiyondaki logoyu beğendim fakat resort hotel yazısı ana logodan ayrı düşmüş bu büyük bir kusur ve o yüzden büyük puan kırdım. Resort yazısı ve yıldızlar logonun üst bölümüne yerleşebilirdi veya alttaki 5 adet deniz çizgisi 2 veya 3 çizgiye indirilip oraya yerleştirilebilirdi. Ya da soldaki Marmaris yazısı nasıl logoyla bütünlük sağlamış ise resort otel yazısı kırmızı şemsiyenin yanına Marmaris lezzetinde konulabilirdi. Resort otel yazısının ayrı düşmesi canım tasarımı berbat etmiş , antetli ve zarf tasarımlarındaki güzelliği bozmuş.
İkinci versiyondaki başarı çok daha yüksek. Özellikle logo çok başarılı. Bu tasarımcı soldaki versiyonu yollamayıp sadece sağdakini yollasaydı benden 8 numara alırdı. Ama soldaki acemiliği sağdaki ustalığını kapatmış. Sağdaki çalışmada sadece logoyu ve zarfı beğendim.
Bu kardeşimize 6 vermek içimden geliyor ama yapmaması gereken hatalar yapmış, 5 vererek uyarıyorum.
14 no lu yarışmacıya da 5 puan verdim. İki çeşit logo yapmış, bir palmiyeli biri palmiyesiz versiyonlu. Her iki versiyonda da deniz çizgisi ortak. Aynı patlıcandan iki çeşit yemek yapmasını biliyor.Palmiyeli versiyondaki Turuncu güneş rengi daha koyu olmalıydı, beyaz Tipografi okunmuyor. Palmiyeli versiyonda yeşil renk çok ağır basmış, sanki Hotel Sun Life değil Hotel Palm Life gibi etki veriyor. Sağdaki antetlide alttaki turuncu alan çok abartılmış, çok daha az yer kaplamalıydı, çünkü yukarıdaki turuncu alan zaten yeterince göz alıyor. Alttaki kalın turuncu bence yukarıdaki logoyu da öldürmüş. Usta grafiker bu leke dengelerini gözetirdi. Soldaki çalışma ise çok vasat. BU kardeşimizin hakkı 4 ama teşvik olsun diye 5 verdim
8 nolu katılımcıya 7 puan verdim. Logosundan tişörtüne kadar tam bir kampanya tarzı profesyonel bir çalışma tarzı gördüm. Turuncu ve lacivertin çok güzel bir uyumunu sergilemiş.
Bu kardeşimiz logo ve tipografi konusunda fazla iddialı değil, fakat istif ve leke dengesi bakımından zevk sahibi. Tıkış tıkış değil, ferah ve dengeli bir kompozisyon kurma yeteneği var ki bunu çok taktir ettim, 8 puan verip vermemekte tereddüt ettim.
Bir logo çeşidi daha görebilseydim 8veya 9 verecektim. Ama tebrik ederim.
3 nolu tasarımcıyı tebrik ve teşekkür ederim. 8 puan verdim. Bir tek logo ve bir tek çalışma yollamasına rağmen gerek sadece 2 renk kullanması ve gerekse hiç abartıya ve zorlamaya kaçmadan her şeyi yerli yerinde kullanması bakımından çok beğendim. Hem logonun alan değerlendirmesi ve figür-tipografi ilişkisinin mükemmeliyeti açısından, hem bu logonun değişik formatlardaki 3 değişik yüzeyde çok akıllıca yerleştirilmesi bakımından takdir ettim ve 8 puan verdim. Ayrıca logo beni çok etkiledi. O güneş çizimine çok uygun bir font bulunmuş, kutlarım. Usta işi bir çalışma.
Geri kalan yarışmacıları bu yazdığım kriterler dahilinde benzer değerlendirmelere alarak, kendimce uygun gördüğüm puanları verdim. Onları ayrı ayrı açıklamayı gereksiz buluyorum.
Gerekçeli kararımı bildirrir, katılımcıların hepsine teşekkür eder, saygılar sunarım.
Faruk Çağla.
F C
1 nolu eser; 5 puan
2 ..............; 5
3.................8
4................2
5................5
6.................1
7................2
8................7
9................3
10..............2
11.............2
12.............3
13..............2
14..............5
15..............3
16.............3
17.............2
Jüri Puanı : 25
Çalışma: Görmek için tıklayın
2. olan Yarışmacı : mavi
Jüri Puanı : 21
Çalışma: Görmek için tıklayın
3. olan Yarışmacı : bmd (merve diker)
Jüri Puanı : 17
Çalışma: Görmek için tıklayın
Jüri özel ödülü: Sabahattin Özlü
Çalışma: Görmek için tıklayın
Jüri Değerlendirmesi:
Puanlar Aşağıdaki Numaralara göre verildi.
01. İdcelik
02. cikolatacadii
03. mavi
04. ozlem_acikgoz
05. bmd (merve diker)
06. silverrain
07. Sabahattin Özlü
08. polateray (Mehmet Polater)
09. MehmetDk (Mehmet Harman)
10. kanakan
11. Bull (Mehmet Sırthan)
12. Yakup Kıvılcım
13. kurtsalih
14. derya_d13 (Derya Derince)
15. ceycey35 (ceyhun uzun)
16. krmksz
17. lanetli_86
Ozan Muhammet Candan (Reklam Danışmanı) yorumu;
Merhaba,
Öncelikle yarışmaya gösterilmiş olan ilgi ve katılım beni son derece mutlu etmiştir, bunu şahsım adına belirtmek isterim. Gelecek yarışmalarımızda katılımın çok daha fazla ve renkli geçeceğini daha şimdiden görebiliyorum. Tüm yarışmacı arkadaşlarıma yapmış oldukları çalışmalar için teşekkür ederim. Yeni yapılacak olan yarışmalarımızda yeniden birlikte olmayı ve mesleki anlamda güzellikler yaşamayı arzu etmekteyim. Burada yapacağım puanlama ve değerlendirmeler hiçbir eserin kötü olduğu anlamını taşımamakla beraber çok başarılı çalışmalar olduğu anlamını da taşımamaktadır. Bu nedenle, yarışmacı arkadaşlarım verdiğim değerlendirme puanları için ne çok başarılıyım, ne de çok başarısızım sonucuna ulaşmasınlar. Burada sadece mesleğimizin güzelliğini yaşamak ve bunun karşılığında da bir ödül kazanmaktan başkaca bir amaç bulunmamaktadır. Yarışmacı arkadaşlarım da bu yaklaşımla değerlendirme ve sonuçlara bakarlarsa sevinirim. Değerlendirme ve puanlarım hakkında yarışma sıralamasına göre eserler hakkında gerekli açıklamalarda bulunacağım ve böylece hangi esere neden ve nasıl bir değerlendirme yaptığımı görmüş olacaksınız. Eser sırasına göre başlayacak olursak;
1 numaralı çalışma: 3
Logo olarak çizilmiş olan güneş figürü ve diğer materyallerde kullanılan güneş figürü çok farklı, oysaki bir kurumsal kimlik çalışmasının başlıca amacı işletmeye bir çizgi belirlemek değil midir? Kurum kimliği için belli şekil ve renkler aynı şekilde kullanılmalıdır ki, kurumsallaşma gerçekleşebilsin. Şu durumda bu eser için çok iyi bir çalışma diyemem. Yine de ortada belli ki bir emek ve çalışma var, bu yüzden bir numaralı esere üç (3) puan vermiş bulunmaktayım…
2 numaralı çalışma: 2
Çalışmada hazır figürlerin kullanıldığını düşünüyorum. Bir kurumsal çalışma yapılacaksa eğer, hazır figürlerden, clipartlardan faydalanmak ve kullanmak hiç doğru bir şey değil. Kendimiz çizmeli ve gerçek bir grafik tasarım ortaya çıkarmalıyız. Bu çalışmaya verdiğim puan iki (2)
3 numaralı çalışma: 6
Bu çalışmayı çok beğendim, sade ve güzel, renk tonlamaları çok yerinde. Fakat bir logo çalışması yapılırken özellikle açık hava uygulamalarında uygulanabilirliği bence en ön planda tutulması gereken konuların başında geliyor. Bu tür bir çalışmanın açık hava çalışmalarında, tabela, iç yönlendirme v.s. işlerde çok fazla kullanılır olduğunu düşünmüyorum. Örnek olarak bu çalışmanın bir krom çalışmada kullanılması oldukça zor görünüyor. Bu çalışma için verdiğim puan altı(6)
4 numaralı çalışma: 2
Yine bu çalışmada da hazır figürlerin kullanıldığını düşünüyorum. Bir kurumsal çalışma yapılacaksa eğer, hazır figürlerden, clipartlardan faydalanmak ve kullanmak hiç doğru bir şey değil. Kendimiz çizmeli ve gerçek bir grafik tasarım ortaya çıkarmalıyız. Bu çalışmaya verdiğim puan iki (2)
5 numaralı çalışma: 7
Bu çalışmada, ikinci çalışma, yani sağda olan çalışmayı başarılı buldum. Fakat burada da karşımıza yine açık hava uygulamalarında ne kadar kullanılabilir olup olmadığı çıkıyor. Fakat yine de tamamen uygulanamaz bir çalışma değil. Bu çalışmaya verdiğim puan yedi (7)
6 numaralı çalışma: 2
Bu çalışma son derece vasat bir görüntü izlenimi verdi bana. Çalışmaya verdiğim puan iki (2)
7 numaralı çalışma: Jüri özel ödülü
Bu çalışmada gördüğüm emek ve harcanan zaman beni bu çalışmaya puan vermekten kaçınmamı sağladı. Belli ki uzunca bir zaman harcanmış çalışmanın ortaya çıkması için. Renkler ve kompozisyon hoş olmuş. Fakat yine aynı konuda yazacağım, açık hava reklam uygulamalarında neredeyse uygulamak mümkün değil. Bu yüzden çalışmaya puan vermek yerine jüri özel ödülü ile ödüllendirilmesi taraftarıyım…
8 numaralı çalışma: 9
Bu çalışma gerçekten de profesyonelce hazırlanmış ve düşünülmüş bir çalışma. Eksik bir tarafını görmüyorum. Renkler konusunda hemfikir olmamakla beraber, yapılmış olan çalışmalar içerisinde en güzel olanı diye düşünüyorum. Açık hava uygulamalarında kolayca uygulanabilir ve hiçbir sıkıntı yaratmaz. Tam olarak bir kurumsal çalışma diyebiliriz. Daha güzeli yapılabilir mi? Elbette ki yapılabilir, fakat mevcut çalışmalar arasında bir adım öne çıkan bir çalışma. Arkadaşımıza bu başarılı performansından dolayı teşekkür ederim…
9 numaralı çalışma: 6
Bu çalışma da beğendiğim çalışmalardan birisi fakat sanki bir yerlerden esinlenme var gibi geldi bana, diyeceksiniz ki, tasarımın bir sonu yok mu? Tüm çalışmalar biri birine benzeyemez mi? Elbette ki benzeyebilir, anımsatabilir ama neticede bu en az şekilde olmalı veya hiç olmamalı diye düşünüyorum. Bu çalışmaya puanım altı (6)
10 numaralı çalışma: 4
Bu çalışmamız bir otel logo çalışmasından ziyade daha çok bir emlak veya gayrimenkul firmasını anımsattı bende. Çalışmaya verdiğim puan dört (4)
11 numaralı çalışma: 2
Çok vasat bir çalışma olduğunu düşünüyorum. Bu çalışmaya verdiğim puan iki (2)
12 numaralı çalışma: 5
Bu çalışma genel anlamda güzel olmasına rağmen, yine mevcut çalışmalardan ve daha önce yapılmış olan logo tasarımlarından bir esinlenme olduğunu düşünüyorum. Bu çalışma için verdiğim puan beş (5)
13 numaralı çalışma: 3
Bu çalışmanın da çok vasat bir çalışma olduğunu düşünüyorum. Bu çalışmaya puanım iki (2)
14 numaralı çalışma: 2
Yine bu çalışma da vasat bulduğum çalışmalardan birisi. Bu çalışma için de verdiğim puan iki (2)
15 numaralı çalışma: 2
Yine vasat bir çalışma. Verdiğim puan iki (2)
16 numaralı çalışma: 5
Bu çalışma da ise güzel bir çalışma ortaya çıkarmak için emek harcandığını düşünüyorum. Bu çalışmaya verdiğim puan beş (5)
17 numaralı çalışma:
Bu çalışmanın da vasatın üzerine çıkamadığını düşünüyorum. Bu çalışma için puanım iki (2)
Sekiz numaralı yarışmacı : 9
Beş numaralı yarışmacı : 7
Dokuz ve altı numaralı yarışmacılar : 6
Yedi numaralı yarışmacı : Jüri özel ödülü
Sonuç olarak güzel bir konu ve güzel bir sektör için daha iyi çalışmalar da ortaya çıkabilirdi diye düşünüyorum. Bundan sonraki yapılacak olan yarışmalarımızda katılımcı arkadaşlarımızın daha özenle ve daha özverili bir şekilde çalışma içerisinde olmaları en büyük temennimdir. Yeni yarışmalarımızda yine birlikte bu güzellikleri yaşamak umuduyla, hoşça kalın…
Tüm yarışmacı arkadaşlarıma mesleki yaşamlarında başarı dolu günler dilerim…
Saygılar…
______________________________
Melih yongacı ( Grafik Tasarımcı) yorumu;
Selam,
Haziran ayı kapsamında site üyelerine sunulan konsept gereği ortaya çıkan 17 çalışmayı kendimce değerlendirmek istiyorum.
Öncelikle tasarımların her birinin özgün çalışmalar olduğu düşüncesiyle konuya yaklaşıp her bir çalışmayı konsepte uygunluğu çerçevesinde ele alıp incelemek gerekiyor.
Bu anlamda hazırlanan kurumsal kimlik çalışması kapsamında öncelikli olarak logotype tasarımının ele alınması gerektiği ve site üyelerine yönelik olarak sunulan brifte de belirtildiği gibi,
- Logotype tasarımı ve bu tasarımın basılı bir materyal üzerine ( Kartvizit, Antetli vb. ) uygulanması.
Yaklaşımından hareketle değerlendirmeleri bu bakış açısı ile yapıyorum. Çalışılan ve gönderilen tasarımlar arasında brife uygun olanların yanında abartıya kaçmış, konuyla ilgisi olmayan, salt göndermiş olmak düşüncesiyle hazırlanmış çalışmaların da olduğunu gözlemledim. Arkadaşlardan istediğimiz bir çalışmayı tasarımın dışında uygulama olarak otel malzemeleri üzerinde göstermeleri bence konuya biraz abartılı yaklaşmalarından başka bir şey değildir. İstenen neyse öncelikli olarak o verilmeli sonrasında konuya yönelik olarak götürülecek önerilerin ve müşterinin isteklerinin doğrultusunda aplikasyona yönelik çalışmaların da hazırlanması iş akışının doğru yönlendirilmesinin yanında en önemlisi de doğru bir satış ve pazarlama politikasının oturması anlamında bir reklam ajansı ve o ajansta çalışmalarını sürdüren bir grafik tasarımcı için temel öncelik olmalıdır.
Ne kadar çok tasarım sunarsak o kadar çok müşteriyi kazanırız politikası aslında ne yapmak istediğine karar verememiş amatör bir bakış açısına sahip kurumların müşteriyi kaçırmamaya yönelik olarak gösterdikleri bir yaklaşım politikasıdır. Bu anlamda bu tür yaklaşım biçimlerine ve amatör düşüncelere en azından bu yarışma kapsamında yer olmadığını düşünüyorum.
Konuyu daha fazla uzatmadan değerlendirmeye geçiyorum…
Saygılar...
1. Çalışma : 2 Puan.
Aplikasyon çalışması havasında konsepte uymayan bir çalışma tarzı. Müşteriyi kazanmadan aslında biz senin her çalışmana talibiz türünden tipik matbaa tarzı bir yaklaşım. Logotype tasarımı özgün biçimiyle ortada yok. Uygulamalara yedirilmiş şekliyle kendisini göstermeye çalışıyor.
2. Çalışma : 3 Puan.
Çalışma konsepte uygun olarak hazırlanmasına karşın ( logotype ve antetli kağıt ) sanatsal bir etkinlik yaratamamış. Daha çok çocuksu bir hava tasarıma hakim olmuş. Herhangi bir çocuk ürününe daha çok yakışır.
3. Çalışma : 7 Puan.
Bu tasarım eğer herhangi bir yerden esinlenme değil de özgün bir çalışma ise ki kesin emin değilim özgün bir çalışma olduğu varsayımından hareket ediyorum, esinlenme bile olsa iyi bir esinlenme olmuş, eğer özgün bir çalışma ise konuya cuk oturmuş. Konsepte uygunluğu güzel. Grafik ögelerin kullanımı profesyonelce, POP malzemeye uygulaması noktasında herhangi bir sorun yok. Bu anlamda bu çalışmanın profesyonel bir bakış açısıyla ve çağdaş bir otelcilik yaklaşımını benimsemiş bir düşünce biçimi ile hazırlandığını, bu çalışmanın tipografisi gereği güneşsiz bile kullanılabileceğini düşünüyorum.
4. Çalışma : 2 Puan.
Vasat.
5. Çalışma : 5 Puan.
Arkadaş çok uğraşmış çalışmasını takdir ediyorum ama başta da söylediğim gibi boşuna uğraşmış. Kullandığı grafik ögeler hemen bir çok yerde bulunabilir türden. Orta karar bir çalışma diyebiliriz. Verdiğim puan emeğinin karşılığıdır.
6. Çalışma : 3 Puan.
Çalışma konsepte uygun ama sektöre uygun değil. Düğme üretisicis bir firmaya hazırlanmış havası var. Merter’de bulunan matbaalardan çıkmış görünümü yansıtan bir çalışma.
7. Çalışma : 1 Puan.
Renk seçimi inanılmaz derecede kötü. Çamur gibi bir renk. Hiçbir tasarımda uygulanmayacak bir renk kombinasyonu.
8. Çalışma : 8 Puan.
Takdire şayan bir çalışma tarzı, yaklaşım biçimi ve bakış açısı. Arkadaşımız kendisinden istenilenin çok üzerinde bir performansla bizlere bir çalışma sunmuş. Hatta brifte belirtilmeyen POP malzemelerini bile başarılı bir şekilde uygulamış. Bir de üzerine logotype tasarımının kurumsal hikayesini yazmış. Brifte istenen POP malzemesinin çok üzerinde bir çalışma üretmesine karşın belirttiği bir nokta bence konuyu iyi kavradığını ve müşterinin istediği önemli noktayı yakalayabildiğini yani kısaca müşterinin nabzını iyi tutabileceğini gösteren güzel bir örnek oluşturmuş. Logotype çalışması ilk bakışta biraz karmaşık gibi görünmesine karşın konuya kişisel yaklaşımını eklemesinin sonrasında çalışmalara genel olarak baktığımızda ne istendiğini ve ne verilmesi gerektiğini iyi kavramış bir çalışma ile karşı karşıya kaldığımızı görüyoruz. Kendisini tebrik ediyor, başarılı çalışmalarının devamını diliyorum. 2 puanı kendisini gereksiz şekilde yorduğu ve brife göre çok fazla çalışma ürettiği için kesiyorum.
9. Çalışma : 2 Puan.
Vasat.
10. Çalışma : 1 Puan.
Müteahhit veya Emlakçıya yönelik bir çalışma. Konseptle ilgisi yok.
11. Çalışma : 2 Puan.
Bu çalışmayı hazırlayan arkadaş bu kadar çok palmiye ağacını kullanarak ne yapmak istemiş anlayamadım. Sanırım otel sahibinin arap olduğunu düşünüyor. 5 yıldızlı bir otelden anladığı sanırım güneş ve palmiye ağacı… Vasat bir çalışma.
12. Çalışma : 1 Puan.
Yeşil ve Lacivert. İkisi de soğuk renkler. Bir logotype tasarımında üstelik te adı Sunlife olan bir otelin logotype tasarımda kesinlikle seçilmemesi gereken renk kombinasyonu. Vasat ötesi bir çalışma.
13. Çalışma : 1 Puan.
Vasat ötesi.
14. Çalışma : 5 Puan.
Bu puanı palmiyesiz olan çalışması için veriyorum. Palmiye ve güneş tropik bir adadaki herhangi bir otel için çok kullanılan sıradan bir ikili.
15. Çalışma : 1 Puan.
Arkadaş sanırım yazılan briften hiçbir şey anlamamış. Çorap etiketi türünden bir çalışma hazırlamış. Başka bir yorum yapmıyorum. Bu puanı da arkadaşın konuya iyi niyetli yaklaşım gösterip bir çalışma göndermiş olması nedeniyle veriyorum.
16. Çalışma : 6 Puan.
Deniz, kum ve güneşlik olan logotype çalışmasına bu puanı veriyorum. Diğer çalışmalarını dikkate almıyorum. Yine palmiye hay allah…
17. Çalışma : 2 Puan.
Sıradan bir çalışma.
______________________________
Faruk ÇAĞLA (Grafik Tasarımcı) yorumu;
GEREKÇELİ KARAR;
1 ve 2 no lu esere 5 puan verdim. 1 no lu eser de şemsiye, bulut ve güneşten oluşmuş figüratif logoyu güzel buldum ama altındaki eğri ornament süslemeyi fazla abartı ve gereksiz ekleme olarak değerlendirdim. Sun Life Tipografisini basit ve yalın bulmakla beraber hiçbir orijinallik göremedim, hele üzerindeki taç gibi süslemeyi yine gereksiz bir kalabalık olarak gördüm.
BU logonun kartvizit versiyonları berbat bir biçimde yine gereksiz güneş tekrarları ve ve abartılı süslemelerle dolu. Bu kardeşimiz küçük alanları iyi değerlendiremiyor sıkış tepiş dolduruyor.
Daha geniş alanlarda çok daha başarılı veya alan büyük olunca dolduramıyor ve ferah kalabilmiş. Bu nedenle yüzde elli başarılı görerek 5 verdim.
2 nolu esere de 5 puan verdim.Her iki çeşit çalışmasını da inceledim. İlk çalışmasındaki Tipografi inanılmaz kötü bir font, bence bir otele yakışmayacak kadar kalın ve sert. Sanki gazetenin haber başlığı gibi. Güneşin içindeki S harfi Gotik ve çok ağdalı bir klasik. Sunlife Resort Otel yazısı ile uzaktan bileuyumlu değil. O klasik S nin altına antik bir yazı mesela Bir Garamond, bir Trajan pek ala uyumlu dururdu.Hele dağ mıdır nedir, eğimli yatay ve tümsek çizgiyi hiç sevmedim. Rengi de sarı olunca sanki çöl tepesi gibi duruyor, Çöldeki otel izlenimi veriyor.
Çok sarı renk kullandığını fark eden sanatçı, ikinci çalışmasında deniz fikrinden hareketle mavi renge yönelmiş ve bence de çöl sıcaklığından sonra iyi de etmiş. Ama kartvizitte ipin ucunu kaçırmış, maviyi abartmış.
Her iki çeşit çalışmada kayda değer bir kompozisyon ve istif yerleştirmesi, grafik bir oyun, bir buluş göremedim, sınıfta kalmaz ama iyi de sayılmaz, bu yüzden 5 verdim.
5 nolu çalışmaya ve 14 no lu çalışmaya da 5 puan verdim.
5 nolu çalışma iki çeşit tasarım halinde. İlk versiyondaki logoyu beğendim fakat resort hotel yazısı ana logodan ayrı düşmüş bu büyük bir kusur ve o yüzden büyük puan kırdım. Resort yazısı ve yıldızlar logonun üst bölümüne yerleşebilirdi veya alttaki 5 adet deniz çizgisi 2 veya 3 çizgiye indirilip oraya yerleştirilebilirdi. Ya da soldaki Marmaris yazısı nasıl logoyla bütünlük sağlamış ise resort otel yazısı kırmızı şemsiyenin yanına Marmaris lezzetinde konulabilirdi. Resort otel yazısının ayrı düşmesi canım tasarımı berbat etmiş , antetli ve zarf tasarımlarındaki güzelliği bozmuş.
İkinci versiyondaki başarı çok daha yüksek. Özellikle logo çok başarılı. Bu tasarımcı soldaki versiyonu yollamayıp sadece sağdakini yollasaydı benden 8 numara alırdı. Ama soldaki acemiliği sağdaki ustalığını kapatmış. Sağdaki çalışmada sadece logoyu ve zarfı beğendim.
Bu kardeşimize 6 vermek içimden geliyor ama yapmaması gereken hatalar yapmış, 5 vererek uyarıyorum.
14 no lu yarışmacıya da 5 puan verdim. İki çeşit logo yapmış, bir palmiyeli biri palmiyesiz versiyonlu. Her iki versiyonda da deniz çizgisi ortak. Aynı patlıcandan iki çeşit yemek yapmasını biliyor.Palmiyeli versiyondaki Turuncu güneş rengi daha koyu olmalıydı, beyaz Tipografi okunmuyor. Palmiyeli versiyonda yeşil renk çok ağır basmış, sanki Hotel Sun Life değil Hotel Palm Life gibi etki veriyor. Sağdaki antetlide alttaki turuncu alan çok abartılmış, çok daha az yer kaplamalıydı, çünkü yukarıdaki turuncu alan zaten yeterince göz alıyor. Alttaki kalın turuncu bence yukarıdaki logoyu da öldürmüş. Usta grafiker bu leke dengelerini gözetirdi. Soldaki çalışma ise çok vasat. BU kardeşimizin hakkı 4 ama teşvik olsun diye 5 verdim
8 nolu katılımcıya 7 puan verdim. Logosundan tişörtüne kadar tam bir kampanya tarzı profesyonel bir çalışma tarzı gördüm. Turuncu ve lacivertin çok güzel bir uyumunu sergilemiş.
Bu kardeşimiz logo ve tipografi konusunda fazla iddialı değil, fakat istif ve leke dengesi bakımından zevk sahibi. Tıkış tıkış değil, ferah ve dengeli bir kompozisyon kurma yeteneği var ki bunu çok taktir ettim, 8 puan verip vermemekte tereddüt ettim.
Bir logo çeşidi daha görebilseydim 8veya 9 verecektim. Ama tebrik ederim.
3 nolu tasarımcıyı tebrik ve teşekkür ederim. 8 puan verdim. Bir tek logo ve bir tek çalışma yollamasına rağmen gerek sadece 2 renk kullanması ve gerekse hiç abartıya ve zorlamaya kaçmadan her şeyi yerli yerinde kullanması bakımından çok beğendim. Hem logonun alan değerlendirmesi ve figür-tipografi ilişkisinin mükemmeliyeti açısından, hem bu logonun değişik formatlardaki 3 değişik yüzeyde çok akıllıca yerleştirilmesi bakımından takdir ettim ve 8 puan verdim. Ayrıca logo beni çok etkiledi. O güneş çizimine çok uygun bir font bulunmuş, kutlarım. Usta işi bir çalışma.
Geri kalan yarışmacıları bu yazdığım kriterler dahilinde benzer değerlendirmelere alarak, kendimce uygun gördüğüm puanları verdim. Onları ayrı ayrı açıklamayı gereksiz buluyorum.
Gerekçeli kararımı bildirrir, katılımcıların hepsine teşekkür eder, saygılar sunarım.
Faruk Çağla.
F C
1 nolu eser; 5 puan
2 ..............; 5
3.................8
4................2
5................5
6.................1
7................2
8................7
9................3
10..............2
11.............2
12.............3
13..............2
14..............5
15..............3
16.............3
17.............2