- Kayıt
- 29 Temmuz 2007
- Mesaj
- 2.320
- Tepki
- 92
Seçici Kurul
Serhat Selçuk ÇETİN kimdir;
29.10.1969 İstanbul doğumlu. Eğitimini İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesinde tamamladı. Gazetecilik hevesiyle girdiği üniversitenin ilk yılında LIGHT Reklam Ajansı bünyesindeki Bilardo Dergisinde çalışmaya başladı.
Sırasıyla
1989 -1993 L.IG.H.T Reklam (Bilardo Dergisi)
1993 - 1994 İstanbul Ajans (Oto Center Dergisi)
1994 - 1998 Elcompany Reklam Ajansı
1998-1999 Askerlik
1999-2000 Maksimum Reklam
2000-2007 Elcompany Reklam Ajansı
2007- .... Yeni Genç Creative.
1989 yılından beri müşterilerine tam hizmet veren, çok geniş ve farklı sektörlerdeki müşteri yelpazesine sahip reklam ajanslarında, tasarım aşamasından baskıya kadar
iş takibini üstlenerek çalışmaktadır. Katalogdan logoya ambalaj tasarımından dergi tasarımına, kurumsal kimlikten basın ilanlarına ve kampanyalara kadar bir reklam ajansının üretebileceği tüm çalışmalarda görev aldı. Özellikle başta grafik tasarım programları olmak üzere; web tasarım programları, film - video programları, bilgisayar teknik donanım ve sistem bilgisi olarak da uzman seviyesindedir. Türk Grafik Tasarımcıları LOGO 1 kitabında çalışmaları bulunmaktadır.
Halen 2007 yılında çalışmaya başladığı YeniGenç Creative (YGR Reklam) Reklam Ajansında (2009 yılı itibariyle Türkiye'nin en iyi 41 nci Reklam Ajansı. Kaynak:MediaCat Dergisi 2010 Ocak Sayısı) Art Director olarak çalışmaktadır.
Mesleki olarak tüm gelişim ve birikimini Ahmet Çağıldak, Şuayip Gündüz ve Faruk Çağla gibi ustalarla çalışma şansına eriştiği için sahip oldu.
Günel AYVACI kimdir;
D.Tarihi - 19/03/1944 İZMİR
Eğitim - Mimar Sinan Ün. Resim Blm. (Devlet Güzel Sanatlar Akademisi) 1963-1968
Çalıştığı kurumlar – İst.Özel Kadıköy Kız Koleji, İst. Özel Eyüboğlu Koleji, İst. Özel Yüzyıl Işıl Koleji. (Resim Öğretmenliği.)
2007 yılında başladığı 3D Max , Photoshop, Freehand, Corel Draw programları ile profesyonel olarak- (freelance)- çalışmaktadır.
_____________________________________________________________________
Ali Tekin ÇAM'ın Değerlendirmesi.
Değerlendirmemi yaparken, Kullanılacak Logonun :
Sade olmasini,
Estetik olmasini,
Baskı konusunda her türlü Üretim tekniklerine uygunlugunu,
Büyütülüp, küçültüldüğünde değer kaybına uğramamasını
Rahat okunmasıni, (Bazıları ne yazik ki okunmuyordu!)
Renk ve biçim olarak Amaca, Ürüne, sektore uygunlugunu
göz onünde bulundurdum
Kolay gelsin
Sevgilerimle
Ali Tekin Çam
_____________________________________________
FARUK ÇAĞLA’NIN GEREKÇELİ DEĞERLENDİRMESİ
01-psycholord : Buğday şekli L harfini tam olarak oluşturmamış.ALPAY olarak değil,
A Pay olarak okunuyor.
02-Meleğin Avukatı : Diskalifiye edilmiş.
03-Ahmet altun :
1 nolu çalışma; Al ve Pay kelimeleri dolu-boş (negatif-pozitif) kontrastlığı ile iyi paylaştırılmış. Fakat Ekmek Rugby topu gibi olmuş, ekmeği andırmıyor.Ayrıca logodaki gri yazı ekmek rengine uygun değil,
2 Nolu çalışma; Renkler ekmeğe uygun fakat ekmeği sembolize eden, paylaşmayı ifade eden hiç bir şey yok,
3 nolu çalışma; Güneşin içine ekmek formu veya silueti veya kontürü ilave edilseydi çok güzel olurdu. Logodaki yazıya yükseklik farkı verilerek al ve pay ikiye ayrılmış, fakat yazı çok beyaz kalmış, hiç olmazsa ekmek yazısı turuncu olabilirdi. Hep bir şeyler eksik bırakılmış,
04-bilalercek :
1 Nolu çalışma;Gri renk kullanılmasına karşıyım, ekmek gibi bir temada olmaz. Köşeleri radiuslu özel bıçak kartvizit iyi fikir, logodaki yuvarlaklara uygun.Logodaki dikey buğdayın sapı buğdaya oranla çok kalın. O kalın sapa ve Y nin kuyruğuna uygun olan buğday taneleri daha büyük olsaydı daha cesur olurdu.
Henüz olgunlaşmamış ve çok statik bir tasarım:
2 nolu çalışma; Briefteki kuş ifadelerinin katılımcıları yanlış şartlaması sonucu posta güvercini gibi bir kuş, hilal şeklindeki gri bir elipsin ucunda
bulunan çok minik bir başağı A harfinin içinden dolaştırarak uçuruyor... Bu figürler yumağı en az 5-6 kere değişik şekillerde denenmeli ve en iyisi logoya konulmalıydı. Yine Gri renk kullanılmış.Hatadır.Yine başak çok küçük... Logo yamalı bohça gibi.. Paylaştırma ifadesini yazıdaki sarı-gri kontrastı vermemiş. Paylaşma hiç olmamış.
05-nuriQocca : Yuvarlak küçük a'nın içindeki beyaz figür civciv midir nedir anlayamadım.a'nın içinden yukarı kılıç gibi çıkan keskin şey nedir?
06-veliguzeldere :
NO 1; Tipografinin ana kuralı;el yazısı fontları asla Majüskül (B.harf) yazılmaz. İlk başta tipografiden kaybetti;
No 2; Tasarımın ana kuralı kurumsal kimlik tasarımında kullanılacak renkler ürünün veya hizmetin niteliğine uygun olmalı. Burada kullanılan renk mor, sanki parfümeri ürünü satılıyor. İlk başta buradan kaybetti;
07-xeadesign :.
No 1; Buluş yok. DSP nin güvercini zeytin dalı yerine buğday başağı taşıyor. Ekmek nerede, paylaşım nerede?..
No 2: APAY olmuş, L güme gitmiş. Başak koymakla tasarım tasarım olmuyor, logo da logo olmuyor.
No 3;İçlerinde en iyisi bu. Başak yarım elipsin içinde, LOGO radiuslu karenin içinde, güzel bir harmoni verilmiş. Yukarıdaki alana yani karenin üst kısmına aşağıdaki elipsin simetriği konup içine de ekmek piktogramı konsaydı tadından yenmezdi.Sarı ve kırmızı bantlar zarfta çok kaba, adresin yerleşimi iyi değil.
08-aktas.i : Bu kardeşimiz sanırım ki, kesinlikle web tasarımda çok başarılıdır veya katalog tasarımları çok iyidir. Alan değerlendirmesini çok iyi biliyor. Fakat logo ve kurumsalı çok zayıf. Gri-füme buğday başağı olmaz. Buğday tanesinin Üzerinde a harfi neyin nesi?
Aşağıda kullandığı başak demetlerini logoda kullansaydı daha başarılı olurdu.
09-Fairytale : Logo olarak çok başarılı. Kuşun başı gövdeye oranla çok büyük, sanki yavru kuş olmuş. Taşıdığı başağın ucundaki en küçük buğday tanesinden itibaren uzayıp giden yazının devamından çıkıp sol tarafa doğru kıvrılıp oradan yukarıya çıkan ve kuşun kanatlarının arkasında son bulacak olan bir turuncu oval çizgi nefis bir ekmek figürü oluşturabilirdi. Böylece logo kendiliğinden elips şeklinde bir zemine otururdu.ALPAY yazısı ise bu haliyle işler acısı, ekmeğe hiç uygun değil.
10-havvabyrm : Sadece 2 adet logo çalışılmış, diğer kurumsal uygulamalar yok.Logo ise olağan bir çalışma.
11-aspirin_00 :
No 1; A PAY olmuş, L güme gitmiş. Çok dağınık istif ve kompozisyon var.
No 2;Şimdiye kadar bu yarışmada gördüğüm en iyi ekmek ve başak stilizasyonu... Ama Kuş işi berbat etmiş. Kuş, Y nin içindeki üçgen dilimi alıyor vs. Bu çalışma logo değil , hikaye anlatımına dönmüş. İşte bu da BRİEFTE KUŞ YAPIN, PAYLAŞTIRIN diye yazılıp, sonra da kafanıza göre yapın denilerek, tasarımcıların aklını karıştırmanın sonucudur.
Tüm bunlara rağmen usta bir tasarımcı, başakları solda, kuşu sağda konumlandırmaz, tüm figüratif öğeleri bir tarafa toplar ve hikaye anlatacaksa bile tek bir alanda gözü bir sola bir sağa bakmaya zorlamadan tek bir odakta mesajını verirdi.Yine FÜME renk karşı çıktığım önemli bir hata.
No 3; Amblemdeki dolu boş ilişkisi çok başarılı, ekmeğin stilizasyonu ve soyutlaması müthiş başarılı, lakin; başaklar yerine tek ve daha büyük bir başak olmalıydı.O zaman ekmeğin haşmetine uyum sağlardı bu bir. İkinci vahim hata;
Ekmeğin altında bulunan ve bir önceki çalışmaya ait olan ALPAY yazısı... BU çok kolaya kaçmak olmuş, tasarımcı o yazıyı alıp buraya aynen koymuş ve uyar mı uymaz mı dememiş. İşte UYMAMIŞ.Burada EKMEĞİN ALTINA SADECE KIZIL KAHVE BİR YAZI müthiş olurdu, hem de Y nin içinde üçgen PAY DİLİMİ olmadan... Bu kardeşimiz iyi bir illüstratör ama tipografi zayıf.
12-quinnglom : Logoda figürtif ve sembolik çalışma büyük ustalık ister. İllüstrasyonu ve soyutlamayı çok iyi bilmek lazımdır ve 3 ayrı stildeki clip artı bir araya getirmek aşure yapmak gibi sonuç verebilir. Burada eller ayrı, başaklar ayrı, ekmek ayrı stilde çalışılmış, aralarında homojen bir uyum değil, heterojen bir yapı oluşmuş. Ayrıca çok masalcı ve anlatımcı...
Uyumsuz bileşimin en basit örneği; eller ve başaklar dev gibi ekmek ise sandviç gibi kalmış. Başaklar ile el arasında kalan şekilsiz beyaz boşluklar hiç hoş değil.İşte iyi bir tasarımcı bunlara dikkat ederdi. Masalcı anlatım yetmemiş bir de aşçı kılıklı ekmek ilave edilmiş ki, üzerine tuz biber ekmiş.
13-polatery :
Sunum 1; Yine DSP'nin güvercini, yine zeytin dalı yerine buğday başağı, yine brief verilirken gereksiz şartlamalar.Not ; 5
Sunum 2; Aynı konsept ve logonun değişik versiyonu, yeni bir şey yok,
Sunum 3; Bu kez, güvercinden bıkan tasarımcı sadece FONT'a dayanan bir logo denemesinde bulunmuş, bu kez ekmek yok, buğday yok, kuş yok, bu tasarımda da beni etkileyen bir şey yok,
14-kimlik :
No 1; Ekmek stilizasyonu başarılı, tipografi ile uyumu iyi yalnız çok temel bir hata var; PAY YAZISI EKMEK renginde olunca AL yazısı güme gitmiş, tersi olacaktı: Kahverengi ekmeğin içinde sarı PAY yazısı daha kolay okunurdu ve paylaşım daha kolay algılanırdı.. Kart ve zarf çalışması ise etkileyici değil.
No 2;Ekmek uçan daire gibi, A harfi ile uyumsuz, çok başarısız buldum,
No 3 ;Sepette bir tek ekmek ve güneş. Hazır klip art mıdır, yoksa tasarımcı mı çizmiş? Nasıl olursa olsun, o ekmek kullanılarak daha harika şeyler yapılabilirdi
15-grafiker_sin :
No 1; İki sıra başak çok fazla, ortadaki kompozisyonun küçülmesine neden olmuş. Bu kez kuş dama konmuş, dam üstünde saksağan...İşte kuş istiyoruz derseniz, kuşu dama da kondururlar cama da... Kuş bacadan içeri ekmek dilimleri mi atıyor, Noel baba gibi...? Renkler uyumlu, Font ve tipografi iyi. Şu adreslerin önündeki başak da neyin nesi?
No 2; Ta başından beri kırılmış, bölünmüş dilimlenmiş ekmek niye yapmaz bu tasarımcı kardeşlerim diyordum ki, ucundan koparılmış ekmek nihayet çıktı meydana... Çıktı da koparılmış ucu yenmiş midir nedir? Ortada yok. Oysa kopan ucu PAY niyetine orada duracaktı ve tipografide de PAY yazısı ayrı bir tintde olacaktı, o zaman paylaşma olurdu, öyle olsaydı müthiş olurdu...
16-pasija :
No 1; Balinanın sırtına kuş kanadı takarsan güvercin olmuyor, kuyruğuna da başak koyarsan acayip bir şey oluyor. Hiç bir kuşun ensesi ve boynu öyle dümdüz değildir. Tasarımda kural; Piktogram veya figürleri stilize ederken yanlış bir varlığa benzetmeyeceksin, canlıyı iyice etüd edeceksin. BU bakımdan,
No 2; Burada elin stilizasyonu çok başarılı, renginin gri olması çok itici...Başağın kıvrımı el ile uyumlu değil, tam tersi eğim verilmeliydi ( FH de mirror komutu ile denenmeliydi) Ekmek yazısı çok küçük kalmış, filin hortumuna kelebek konmuş gibi. Al pay yazısındaki gri de itici,
No 3; Müthiş bir soyutlama ancak bu kadar berbat edilebilir. Kahverengi ve kirli sarı çok uyumlu hele beyaz boşluklar müthiş bir soyutlama... Hele Beyaz ekmeğin ortasındaki kahverengi yelpaze hem dilimi hem başağı veriyor. Ekmeğin kendisi de başaktan türeyen ve üreyen bir ekmek gibi hem başak hem ekmek... Buraya kadar mükemmel... Fakaat; ekmeğin
kahverengi yelpazesinin üstünde kalan beyaz parçasını niçin sola kaydırmış bu tasarımcı kardeşimiz, niçin? O parça aşağıdaki beyaz parçaya sağdan hizalı olacaktı ve tek parça bütün bir ekmek olacaktı...Sola kayınca logonun da şakülü kaymış...Zarf, k.vizt, antetli, başarılı ve iddialı, avangart (öncü) cesurca...Logodaki hataya rağmen
17-goldaxs24 :Beni etkilemedi, ustalık göremedim....
18-educa :Her iki çalışmada ekmeğe dair bir şey yok, briefe uygun değil.
19-colorica :
No 1; Bol bol süsleme var, grafik sanatlar değil süsleme sanatı gibi...Başak bolluğu var...Tarımcılar sertifikasının mührü gibi logo.
No 2; Yine süsleme; Ferforje demir imalatçılarındaki demir dekorasyon işleri gibi. Tasarımcının rumuzu da colorica, yani renklenmiş... Bu çalışmadaki kuş ve buğday da çok renkli, logo değil illüstrasyon bunlar.
No3; Kurumsal kimlik değil, göz boyama çalışmaları bunlar,
20-karabiberim : Fikir güzel, uygulama zayıf. Ekmek bildiğimiz uzun ekmek olsaydı, mesaj daha kolay anlaşılırdı. Kalp tam anlamıyla kalp olmamalı, kalbi çağrıştırmalıydı. BU logonun figüratif çalışması çok etüd edilip en mükemmeli ifade eden netice elde edilmeden yarışmaya konmamalıydı. Sadece fikir güzel
21-betula25 : Tost ekmeği dilimi üzerine kalp şeklinde sürülen tereyağ ve siyah bıçak... Bıçak çok hatalı, sadece kontür olmalıydı, kapkara bir bıçak, giderek rengi açılıyor, güya yağlanmış da ondan... Bunlar çok zorlama şeyler. Büyük ustalık isteyen uygulamalar bunlar.
22-quinnglom :
No 1; Yine bir sürü ekmek figürünün vektörel clipartından oluşan resim gibi bir logo…Ama tipografi namına hiçbir şey yok.Hele kartvizitteki solda silmeye çıkan dikey ekmek yine tuz biber ekmiş. Madem o ekmeği orada kullandın, niye antetlide yok, zarfta yok? Böyle kurumsal mı olur, birinde var diğerlerinde yok… Demek ki yine süslemiş bu kardeşimiz… Süslemeci değil, grafiker olmalıyız.
No 2; Yine aynı ekmek vektörellerinin bu kez değişik bir clip art içinde bir araya getirilmiş hali… O kadar ekmek çeşidini koyup bir de altına ekmek yazmış. Ekmek ifadesi de o kadar açıkta ve yalnız duruyor ki, amblemden daha çok dikkat çekiyor. Bizim tasarımcılarımız gözün nereye bakacağını veya izleyicinin gözünü nereye baktıracağını bilmiyor. Karman çorman şeyler yaparak tasarım yaptım sanıyorlar. Şimdi şu iki adet biri kapkara diğeri koyu kahve elipse bakar mısınız? Tüm dikkatleri onlar çekmiyor mu. ? Onları o kadar baskın yapmanın ne alemi var? Font nerede, tipografik başarı nerede?..Al klip art koy, kurumsal bu mu? Amblem, illüstrasyon demek değildir. Arçelik logoda bulaşık, çamaşır makineleri ve buzdolaplarının hepsinin grup halindeki illüstrasyonunu mu koymuş?
23-didosh : NO 1 ve NO 2 nin ikisi de başarısız. Afrikadaki aç zenci çocukların ekmek isteyen eli gibi bir el, kuşun neresinden çıkmış? Güya pay ve paylaşmayı simgeliyor. Bir de tipografi üzerinde PAY kelimesini içinde başaklar. Çok zorlama… Hiç yaratıcılık yok, çok amatör.
25-kerem23 : Çok sade bir çalışma, hiç abartmaya kaçmamış, ama zayıf bir çalışma. İki tane başak koymakla ve hiçbir yaratıcı deformasyon ve müdahale yapmadan fontu olduğu gibi koymakla tasarım yapılmıyor. K.vizitteki sarı bantlar logoyu ezmiş.
26-boro: Her 3 çalışma da amatör. Kurumsal kimlik konusundaki amatörlüğünü photoshopta temsili bir çalışma yaparak kapatacağını düşünen tasarımcının photoshop çalışması da başarılı değil. Logolar da çok bildik ve alışıldık logolar.
27-mybulls : No 1: Cesaretini tebrik ediyorum, herkesin 3 program bilirken üzerine dördüncü programı öğrenme çabasına girdiği ve hiç tasarım bilmeden sadece program bilerek tasarımcı olunduğa inanılan bir ortamda, karakalem ile kurumsal çalışma yapma cüretini gösterip yarışmaya girdiğin için tebrik ediyorum. Ama fikir olarak da lay-out olarak da başarısız bir çalışma. Başarısız bir art direktörlük denemesi.
No 2; Bu çalışma ilkinden çok daha başarılı, ama yetersiz.
28-amonyum_nitrat : NO 1; Başaklar çok sert olmuş ve renkleri gri kırmızı ağırlıklı. Hele kenara gelen başaklar iyice PTT mektup zarfı havası vermiş. Ekmek fabrikası değil postane logosu gibi, bana UÇAK İLE POSTA (by AIR MAIL) imajını çağrıştırdı. Altına ekmek yazmakla ekmek logosu olmuyor işte…
NO 2; Gri renk yine gereksiz… Uçan kuşun hareket çizgisiyle P harfi yaratılacağını düşünen tasarımcı bunda başarılı olamamış, hatta ilk tasarımında postane tasarımı yapmasına ilave olrak bu tasarımında da HAVAYOLLARI tasarımı yapmış gibi olmuş. Eğer Havayolu logosu yaparsa bir gün, onu da ekmeğe benzetmesinden korkarım.
29-Meantim : Alpay logosu tipografik olarak çok başarılı. Ama üzerinde ekmeği çağrıştırdığı sanılan ve MSN in kelebeğini andıran figürler başarısız. Çiçek gibi de duruyor. Ama ekmek gibi değil…Bir de zemindeki ahşap kaplamanın manda gözü gibi budağı çok göz alıyor, neredeyse kurumsal kimliğin bir parçası haline gelmiş.
30-cenkalp : Siyah beyaz veya grayscala bir çalışma. Mürekkep firmasına çok yakışırdı, veya ısıtma firmasına, veya kimya firmasına… ekmek firmasıyla ve briefle ilgisi yok… Ya brief hiç okunmamış ya da juriyle dalga geçiliyor.
31-Seyit Ali Başer : Tebrik ederim. Buğdayın içinden ekmek çıkarmak için, ekmek ve başak bir ANANASA’a bu kadar benzetilirdi. Dışındaki mısır kabuğu da cabası.
32-hasan güner :
NO 1; Okun dibindeki tüyler gibi buğday başağı yapmak nerede görülmüş? Stilizasyon yaparken eşyanın aslından uzaklaşmayacaksınız. İşte, okullardaki temel sanat eğitimi derslerinde bunlar öğretiliyor. Bu derslerde başarılı olanlar bu hataları yapmaz.Alpay derken L harfinin tepesine ok dibindeki tüyler gibi başak soyutlaması oturtmak kurumsal çalışma için yetmemiş.
NO 2; Bu çalışmada da yine buğday başağı iyice okun arkasındaki tüyler gibi olmuş. Güvercinin kanatının omuzu çok kalın, güvercin kendisine saplanmış oku çıkartır gibi… Uçan süpürgeye binmiş cadı gibi… Zaten füme zemin bu cadı imajını daha da pekiştiriyor. Expression denilen İFADECİLİK sanatını bilmeyen tasarımcılar, neyi nerede ve nasıl abartıp öne çıkaracaklarını bilemezler. Böylece soyutlama denilen şey aksar. Biz, illa da eğitim diyoruz, bunun için.Füme zemin çok karartmış…
NO 3; Yine aynı hata, sert eşkenar dörtgenleri üst üste koyunca başak mı oluyor? Üstelik birisi siyaha yakın…Siyah olan bu da senin PAY’ın demek mi oluyor? Hele hele 3 tane kare de neyin nesi. İnşaat malzemesi fayans mı satıyor ALPAY?
32-bilgebonzai : NO 1; Herkes Başaktan ekmek çıkartmaya çalışırken bu kardeşimiz de ekmekten başak çıkarmaya çalışmış… 4 adet ekmeği dip dibe ve alt alta koyarak amblem yapmaya uğraşmış ama başaramamış.
NO 2; Logodaki yazı; AL EKMEK GELENEKSEL PAYDAMIZ şeklinde destan gibi uzun olmuş. Logo kurallarına tamamen aykırı. Ayrıca dekoratif ve handwriting yazıların majüskül yazılması da grafik tasarım ve tipografi kurallarına tümüyle aykırıdır. İki kez kural ihlali yapılmıştır.
33-feylesoft : Yine griden vaz geçememiş bu tasarımcı kardeşimiz. Aslında tek takdir ettiğim sağ tarafta yukarıya doğru açık olan ALAN EL. Veren El ise onun tersi. İşin kolayına kaçılmış, Veren El ayrıca çalışılmalıydı. Üstteki El alttakine LOGOYU veriyor, bu yanlış… Eller arasında Ekmeği sembolize eden bir figür olsaydı , LOGO zaten oluşmuş olurdu. Eller arasındaki kurdelalı bulut gibi logo gözü yoruyor ve aynı bulut figürünün elleri birbirine bağlaması güzel fikir. Ama içerdeki tekrarlanan bulut ve kurdela işi berbat etmiş. Logo karışık, en büyük PAY sizin yazısı çok zorlama…
34-ekinoks76 : Her 3 çalışma da beni etkilemedi. Hiçbir tasarım kuralına uygun değil.
35-Kerim öksüz :
NO 1; Kartal ciğer mi götürüyor?
NO 2; Şimdiye kadar gördüğüm en iyi ekmek soyutlamalarından veya piktogramlarından biri. Yalnız bu kardeşimiz iki rengi bir arada kullanamıyor. Color Harmony (renk uyumu) bilgisi zayıf. Bu konudaki yayınları takip etmeli, hangi renkle hangisi uyuşur, hangisi zıttır, bunları bilmeli. Renk bilgisi dersleri almalı. Zeytin yeşili rengi olmamış. Turuncu ve kızıl kahve daha iyi giderdi. Diğer evrakların tasarımı iyi değil, logonun dışındaki yamuk elips detayı iyi değil, lakin o elips parçası içine net, kesin ve yalın ekmek piktogramını past inside yaptığı için
36-Rockman : NO1; Siyah A olmamış. A nın üzerinde içi boş Başaklar geyik boynuzu gibi durmuş hiç olmamış. Çok amatör;
NO 2; Kırlangıç yavrusu buğday başağı taşıyor. Zarfta ise yukarıda gri bant kesime (pilyaja) gidiyor, gider mi? Baskı kurallarına uygun mu, yoksa özel zarf mı yapılsın?
37-TARIK : NO 1; Bu kez yukarıdaki kırlangıcın güvercin versiyonu. Israrla tekrar ettiğim DFSP nin zeytin dalı yerine buğday başağı taşıyan versiyonu.
NO 2; Ne diyeyim? Al fotoğrafı, radiuslu kareye past inside yap, olsun sana logo…
38-Sinan ışık : NO 1; Aşçı şapkası genellikle patates gibi yuvarlak formların üzerinde güzel duruyor. Ekmek gibi uzun formlar üzerinde gerçekçi durmuyor, çünkü insan yüzü ekmek gibi uzun değil. Buluş güzel ama uzun ekmek uygun değil. Gri yazı da ayrı bir felaket.
NO 2; Yine başak taşıyan güvercin, değişen bir şey yok. Grafikerleri lüzumsuzca şartlamışlar, böyle şartname olmaz.
39-Darkness : Y nin yataya kıvrılan ucundan başak oluşturma fikrini L nin dikey ucundan da yaptılar. Harf ile figür iyi birleştirmeli, estetik durmalı, kazık gibi eklenmemeli…
40-semira : Çok amatör geldi bana, tasarım kuralları bilinmeden el yordamı ile yapılmış.
41-erkan nehir :
NO 1 , Başak mı, çam ağacı mı?
NO 2; Başak mı, çam kozalağı mı?
42-nitrogliserin : Diskalifiye edilmiş.
43-babubana : NO 1; Yine L harfinden başarısız bir başak çıkartma girişimi… Her şey gri…
NO 2; Ekmeğin altındaki figür tepsi midir nedir?.
NO 3; Gördüğüm en iyi harf figür ilişkisi… Ama eksik… Ekmeği sembolize eden bir piktogram veya stroke içinde yer alsaydı 10 numara verirdim. Griye muhalefetim var.
44-halim742 : No 1; Dijital font karakteri ekmeğe uygun değil. Renkler uygun değil. Tasarım kurallarına uyulmamış. Zarfta antetlide baskı ve kesim kurallarına uyulmamış. Çok amatör.
No 2; İyi niyetli tasarım çabaları var…Ama iyi niyet yetmiyor, bilgi, eğitim ve tecrübe gerekiyor.
No 3; Renk ve istif çok zayıf.
45-ndr : Kızılderili ok arkası gibi tüyleri anımsatan şeyler olmasaydı ve sadece ekmek olsaydı çok daha beğenecektim. Bir de boşluk doldurmak için renkli bantlar ve elipsler çok kaba durmuş, çok gereksiz. Tasarımdaki zayıflığı kapatmak için başvurulmuş hatalı bir yol.
46-KaRDiYaK_BoY : Her iki çalışma da bir birinin türevi. Biri sucuklu öteki peynirli yumurta gibi… İlkinde renkler çok hatalı.
47-büşra giritoğlu : Yine kuşa şartlanmanın tipik örneği. Grafiker kendine şunu sormalı; Bu yaptığım başkalarının da aklına gelebilir mi? Gelirse öyleyse daha değişik ne yapmalıyım?
Bu soru sorulmamış.
48-Greg : Çok sade, çok yalın.Fakat ; Ekmek değil un fabrikası logosu için daha uygun… Antetlidekive zarftaki fligran başak 180 derece dönmeli. Karttaki gibi olmalı.
49-swatgirl : Her 3 çalışmada tramlı elipsler yerine ekmeği sembolize eden stroke konsaydı muhteşem olurdu. Üçüncü çalışma içlerinde en başarısız olanı, hepsinde de grafik istif ve leke dengesi çok başarısız.
50-kahramanozkan : On numara vermeyi çok istediğim bir çalışma. Eğer ekmeği sembolize eden şekil flip hozantal veya mirror yapılsaydı, şimdi e harfini anımsatıyorken o zaman Alpay’ın “a” sını anımsatacaktı, mükemmel olacaktı. Ayrıca…. Altındaki gölge de kesinlikle üste çıkıp açık renkli yarım üst parça atılmalı ve bütün parça açık renk olmalıydı, o zaman benden 10 alırdı.
51-kamber34 : Diskalifiye edilmiş.
52-uslanmazserkan : Her iki çalışma beni etkilermedi, vektörel ve tipografik olarak ustalık yok, istif, kompozisyon başarılı değil, renk ve şekil bilgisi grafik tasarım kurallarının amatörlük çizgisinde…Anlamsız dekoratif şekiller kullanılmış.
53-egross : Küçük yuvarlak a nın sivri köşesine başak oturtarak ve bunu çeşitli renkteki zeminlerde sunarak kurumsal çalışma olmuyor. Yaratılık yok, buluş yok. Ekmek yok… Harflerin dikey kuyruklarının ekmeğe katkısı ne ki öyle uzatılmış???? Grafik tasarım, kuralsız OYUN değildir…
54-feritsolak : İnanmayacaksınız ama müthiş bir tasarım olabilecekken bunu kaçırmış bu arkadaş. Ne olmalıydı: Sadece Alpay yazısının bulunduğu radiuslu dikdörtgen uzun ekmek formunda ve renginde olmalıydı. Böylece benden 10 numarayı alırdı.
55-erasear : Belli ki herkes kurdelalı başak klipartını çokça beğenmiş ve kullanmış.Elipsin içindeki Alpay yazısı çok küçük…Kısaca çok aceleye gelmiş bir logo çalışması. Arkadaşlarımızı bir klipart bulup yanına yazıyı koymakla kurumsal yapılmayacağını artık bilmelidirler.
56-sabahattin özlü : En iyisi kırmızı –sarı olan logo, diğerleri tek renk…Zor okunan karışık bir font ve figürler yumağı olmuş. Banttaki ALPAY Ekmek yazısı olmasa ne olduğu belli olmayacak,
ZORUNLU AÇIKLAMA;
Logo ve kurumsal kimlik grafikerin mihenk taşıdır, iyi grafiker logo ve kurumsal çalışmalarından belli olur. Grafikerim diyen herkes broşür yaparken resmin yanına yazıyı döşüyor ama logo ve kurumsal kimlik öyle kolay iş değil. Büyük ustalık gerektiriyor.
Briefi ve şartnameyi okuduğumda ise şok oldum. Şartnameden çok sipariş formu gibi yazılmış. Biz kuş istiyoruz, pay istiyoruz ama yine de sen kafana göre takıl denilmiş ve katılımcı şartlanmış. Katılımcıyı bu kadar şartlayan başka bir şartname görmedim, bu; şartname değil, siparişname olmuş.
Yarışma da sipariş olmuş ama sipariş için kaç para ödenecek?
Katılımcılar sipariş için yaptıklarının karşılığında ne alacaklar? 600 lira birincilik ödülü ! Bu paraya ilave olarak ikinci ve üçüncüye logo yaptıran firmaya ait tesislerde birkaç günlük tatil imkanı ödül olarak verilecekmiş. Bu yarışmanın maliyeti firmaya topu topu 1000 lira ile 1500 lira arasında.
Peki bu paraya yarışma olur mu?
Ankara Reklamcılar Derneği’nin fiyat listesine göre;
Kurumsal kimlik ve logo fiyatları aynen şöyle;
Kurumsal kimlik / Marka kimliği Oluşturma 24.000.- TL
Logotype (amblem , logo) 9.200.- TL
İnanmayan şu linkten bakabilir; http://www.ard.org.tr/ard.php?syf=7&g=7
Haydi bu fiyatların yarı fiyatı olsun, 12 milyar veya 4,600 eder, hadi dörtte bir fiyatı olsun kurumsal kimlik 6 milyar veya sadece logo 2,300 eder… Peki bu 600 liraya birincilik ödülü vermek gıda üretiminde bulunan otel sahibi koskoca firmaya yakışır mı?
Kimine göre yakışmaz, kimine göre yakışır.
Mesela asgari ücretin net 600 lira olduğu bir ülkede kendisine grafiker deyip 600 liraya 30 gün bir matbaada geceli gündüzlü çalışan bir grafik işçisi için 1 hafta emek verip 600 liralık birincilik ödülü almak hem önemli bir kazançtır hem de çalışma hayatında önemli bir kariyerdir.
Topkapı 2. Matbaacılar sitesinde 50 liraya bile amblem logo yapıldığını, 10 liraya 1000 tane kartvizit basıldığını, kartvizit yapılırken de bedavadan logo yapıldığını biliyoruz.
O halde bu mantığa göre 600 liralık birincilik ödülü hem veren için hem alan için önemli bir rakam sayılabilir.
Ama piyasa koşullarına göre, genel grafik sanatı fiyat eğilimleri (teamülleri) ne göre bu fiyatlar çok düşüktür.
Buna otelcilikten örnek verirsek; oteller yıldızlarına göre sınıf sınıftır. 5 yıldızlı bir otelin ücretleri çok yüksektir, aynı Ankara Reklamcılar Derneğinin fiyat listesi de öyledir.
Ama Burhaniye-Sarımsaklı plajındaki bütün otellerin bir günlüğü 80 lira ile 50 lira arasında değişmekte olduğunu var sayarsak, orada gecesi 10 liradan otel aradığınızda bulamazsınız.
Eğer siz, 600 liraya logo yaptırmak isterseniz ve bunu da yaptırırsanız; gecesi 5 liradan otel bulmuş olursunuz ki, bu gerçekten mevsim normallerinin çok altında çok kelepir bir fiyattır.
O fiyata otel arayıp da bulanın değil, o fiyata razı olan otelcinin durumu dikkat çekicidir.
Kısaca; grafikerler de oteller gibi yıldızlar yoluyla derecelendirilmedikçe, bu dereceler diploma ve sertifikalarla belgelendirilmedikçe, bunların altında devletin veya meslek teşkilatlarının mührü bulunmadıkça 60 liraya logo yapan da, 600 liraya logo yapan da, 6,000 liraya logo yapan da olacaktır ve serbest piyasa gereği bu da normal sayılacaktır. Ama anormal olan TEK ŞEY ŞUDUR; 600 liralık logodan 6,000 liralık kalite beklemek, anormaldir.
Neyin normal, neyin anormal olduğunun belirlenmesi için grafikerlere iş verenlerin ve grafik işini yapanların BİLİNÇLİ olması gerekmektedir.
Bu bilincin yerleşmesi için grafikerlerin mesleklerine ve mesleki haklarına sahip çıkmaları gerekmektedir.
Grafikerlerin dayanışmasını savunan ve grafiker yetiştiren bir hoca olarak ben bu yarışma şartnamesinde gördüm ki;
Alpay Ekmek firmasının neler istediği çok ayrıntılı açıklanmış ama bu yarışmaya katılacak ve dereceye girecek yarışmacıların haklarından hiç bahsedilmemiş. Şartname adeta zafer kazanmış bir ordunun mağlup ettiği karşı orduya kabul ettirdiği galibiyet anlaşmaları kadar ezici bir üstünlük havasında yazılmış.
Fikir ve Sanat Eseri Kanunu sadece grafikere iş ısmarlayan tarafın menfaatlerini gözetir şekilde ele alınıp yorumlanmış.
Oysa; birinci gelen eserin sahibi bu logoyu sadece ALPAY EKMEK için yapmıştır, ALPAY EKMEK firması başka bir ALPAY GIDA firması kursa, ALPAY UNLU MAMÜLLER kursa bu logoyu orada kullanamaz. ALPAY OTELLER ZİNCİRİ KURSA o logodan alıntıları kullanamaz. Ben parasını verdim istediğim yerde kullanırım diyemez. Eserin manevi sahiplik hakkı o eseri oluşturanındır, firma sadece belirli kıstaslar dahilinde kullanım hakkına sahiptir.
Bunun gibi haklar grafiker tarafından da işveren tarafından da bilinmemektedir.
İnşallah, grafiker haklarının bilineceği ve kullanılacağı günler gelecektir, yakındır.
Bu ve buna benzer Grafiker Hakları konusunda hassas olduğumu ifade ediyor, şunları da ekliyorum:
1-Ödül tutarları ne kadar düşük de olsa, önceki düzenlenen bedava yarışmalara göre bu yarışmayı olumlu buluyor ve hiç olmazsa para ve tatil ödülü verilmiş olmasından teselli buluyorum. Bu yarışmayı grafikerler.org’un ilk profesyonel yarışması olduğu için önemsiyorum.
2-Şartnamede bir takım eleştirilecek noktalar olmasına karşın; paralı yarışma düzenleme fikrine saygı duyup bunu uygulayan ve az da olsa karınca kararınca para ve tatil ödülü verip, juri oluşumuna saygı duyup, juri kararlarına değer veren ALPAY firması yetkililerini tebrik ediyorum. Bu tavrın; “para veriyorsam her şeyi ben bilirim” diyen firmalara örnek olmasını temenni ediyorum.
3-Gelecekte maddi tutarı daha yüksek ödüllü ve daha yüksek sayıda katılımcının katıldığı, eser kalitesinin daha yüksek olduğu yarışmalarda buluşmak dileğiyle, başta ALPAY firması yöneticileri, Grafikerler.org yönetimi, değerli katılımcı grafiker kardeşlerim ve jurideki değerli meslektaş dostlarıma çok teşekkür ediyor, başarılarının devamını diliyorum.
Saygılarımla.
Faruk Çağla.
- Faruk ÇAĞLA (Kavram meslek yüksek okulları grafik tasarım eğitim görevlisi ) Özgeçmiş için http://www.farukcagla.com/ozgecmis.html adresini tıklatın.
- Ali Tekin ÇAM (Grafik Tasarımcı) Özgeçmiş için http://www.alitekincam.com/sanatci_index.html adresini tıklayın.
- Serhat Selçuk ÇETİN (Grafik tasarımcı) Özgeçmiş aşağıda verilecektir.
- Günel AYVACI (Resim Öğretmeni) Özgeçmiş aşağıda verilecektir.
- Şuayip GÜNDÜZ (Grafik Tasarımcı & Artdirektör)
Serhat Selçuk ÇETİN kimdir;
29.10.1969 İstanbul doğumlu. Eğitimini İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesinde tamamladı. Gazetecilik hevesiyle girdiği üniversitenin ilk yılında LIGHT Reklam Ajansı bünyesindeki Bilardo Dergisinde çalışmaya başladı.
Sırasıyla
1989 -1993 L.IG.H.T Reklam (Bilardo Dergisi)
1993 - 1994 İstanbul Ajans (Oto Center Dergisi)
1994 - 1998 Elcompany Reklam Ajansı
1998-1999 Askerlik
1999-2000 Maksimum Reklam
2000-2007 Elcompany Reklam Ajansı
2007- .... Yeni Genç Creative.
1989 yılından beri müşterilerine tam hizmet veren, çok geniş ve farklı sektörlerdeki müşteri yelpazesine sahip reklam ajanslarında, tasarım aşamasından baskıya kadar
iş takibini üstlenerek çalışmaktadır. Katalogdan logoya ambalaj tasarımından dergi tasarımına, kurumsal kimlikten basın ilanlarına ve kampanyalara kadar bir reklam ajansının üretebileceği tüm çalışmalarda görev aldı. Özellikle başta grafik tasarım programları olmak üzere; web tasarım programları, film - video programları, bilgisayar teknik donanım ve sistem bilgisi olarak da uzman seviyesindedir. Türk Grafik Tasarımcıları LOGO 1 kitabında çalışmaları bulunmaktadır.
Halen 2007 yılında çalışmaya başladığı YeniGenç Creative (YGR Reklam) Reklam Ajansında (2009 yılı itibariyle Türkiye'nin en iyi 41 nci Reklam Ajansı. Kaynak:MediaCat Dergisi 2010 Ocak Sayısı) Art Director olarak çalışmaktadır.
Mesleki olarak tüm gelişim ve birikimini Ahmet Çağıldak, Şuayip Gündüz ve Faruk Çağla gibi ustalarla çalışma şansına eriştiği için sahip oldu.
Günel AYVACI kimdir;
D.Tarihi - 19/03/1944 İZMİR
Eğitim - Mimar Sinan Ün. Resim Blm. (Devlet Güzel Sanatlar Akademisi) 1963-1968
Çalıştığı kurumlar – İst.Özel Kadıköy Kız Koleji, İst. Özel Eyüboğlu Koleji, İst. Özel Yüzyıl Işıl Koleji. (Resim Öğretmenliği.)
2007 yılında başladığı 3D Max , Photoshop, Freehand, Corel Draw programları ile profesyonel olarak- (freelance)- çalışmaktadır.
_____________________________________________________________________
Ali Tekin ÇAM'ın Değerlendirmesi.
Değerlendirmemi yaparken, Kullanılacak Logonun :
Sade olmasini,
Estetik olmasini,
Baskı konusunda her türlü Üretim tekniklerine uygunlugunu,
Büyütülüp, küçültüldüğünde değer kaybına uğramamasını
Rahat okunmasıni, (Bazıları ne yazik ki okunmuyordu!)
Renk ve biçim olarak Amaca, Ürüne, sektore uygunlugunu
göz onünde bulundurdum
Kolay gelsin
Sevgilerimle
Ali Tekin Çam
_____________________________________________
FARUK ÇAĞLA’NIN GEREKÇELİ DEĞERLENDİRMESİ
01-psycholord : Buğday şekli L harfini tam olarak oluşturmamış.ALPAY olarak değil,
A Pay olarak okunuyor.
02-Meleğin Avukatı : Diskalifiye edilmiş.
03-Ahmet altun :
1 nolu çalışma; Al ve Pay kelimeleri dolu-boş (negatif-pozitif) kontrastlığı ile iyi paylaştırılmış. Fakat Ekmek Rugby topu gibi olmuş, ekmeği andırmıyor.Ayrıca logodaki gri yazı ekmek rengine uygun değil,
2 Nolu çalışma; Renkler ekmeğe uygun fakat ekmeği sembolize eden, paylaşmayı ifade eden hiç bir şey yok,
3 nolu çalışma; Güneşin içine ekmek formu veya silueti veya kontürü ilave edilseydi çok güzel olurdu. Logodaki yazıya yükseklik farkı verilerek al ve pay ikiye ayrılmış, fakat yazı çok beyaz kalmış, hiç olmazsa ekmek yazısı turuncu olabilirdi. Hep bir şeyler eksik bırakılmış,
04-bilalercek :
1 Nolu çalışma;Gri renk kullanılmasına karşıyım, ekmek gibi bir temada olmaz. Köşeleri radiuslu özel bıçak kartvizit iyi fikir, logodaki yuvarlaklara uygun.Logodaki dikey buğdayın sapı buğdaya oranla çok kalın. O kalın sapa ve Y nin kuyruğuna uygun olan buğday taneleri daha büyük olsaydı daha cesur olurdu.
Henüz olgunlaşmamış ve çok statik bir tasarım:
2 nolu çalışma; Briefteki kuş ifadelerinin katılımcıları yanlış şartlaması sonucu posta güvercini gibi bir kuş, hilal şeklindeki gri bir elipsin ucunda
bulunan çok minik bir başağı A harfinin içinden dolaştırarak uçuruyor... Bu figürler yumağı en az 5-6 kere değişik şekillerde denenmeli ve en iyisi logoya konulmalıydı. Yine Gri renk kullanılmış.Hatadır.Yine başak çok küçük... Logo yamalı bohça gibi.. Paylaştırma ifadesini yazıdaki sarı-gri kontrastı vermemiş. Paylaşma hiç olmamış.
05-nuriQocca : Yuvarlak küçük a'nın içindeki beyaz figür civciv midir nedir anlayamadım.a'nın içinden yukarı kılıç gibi çıkan keskin şey nedir?
06-veliguzeldere :
NO 1; Tipografinin ana kuralı;el yazısı fontları asla Majüskül (B.harf) yazılmaz. İlk başta tipografiden kaybetti;
No 2; Tasarımın ana kuralı kurumsal kimlik tasarımında kullanılacak renkler ürünün veya hizmetin niteliğine uygun olmalı. Burada kullanılan renk mor, sanki parfümeri ürünü satılıyor. İlk başta buradan kaybetti;
07-xeadesign :.
No 1; Buluş yok. DSP nin güvercini zeytin dalı yerine buğday başağı taşıyor. Ekmek nerede, paylaşım nerede?..
No 2: APAY olmuş, L güme gitmiş. Başak koymakla tasarım tasarım olmuyor, logo da logo olmuyor.
No 3;İçlerinde en iyisi bu. Başak yarım elipsin içinde, LOGO radiuslu karenin içinde, güzel bir harmoni verilmiş. Yukarıdaki alana yani karenin üst kısmına aşağıdaki elipsin simetriği konup içine de ekmek piktogramı konsaydı tadından yenmezdi.Sarı ve kırmızı bantlar zarfta çok kaba, adresin yerleşimi iyi değil.
08-aktas.i : Bu kardeşimiz sanırım ki, kesinlikle web tasarımda çok başarılıdır veya katalog tasarımları çok iyidir. Alan değerlendirmesini çok iyi biliyor. Fakat logo ve kurumsalı çok zayıf. Gri-füme buğday başağı olmaz. Buğday tanesinin Üzerinde a harfi neyin nesi?
Aşağıda kullandığı başak demetlerini logoda kullansaydı daha başarılı olurdu.
09-Fairytale : Logo olarak çok başarılı. Kuşun başı gövdeye oranla çok büyük, sanki yavru kuş olmuş. Taşıdığı başağın ucundaki en küçük buğday tanesinden itibaren uzayıp giden yazının devamından çıkıp sol tarafa doğru kıvrılıp oradan yukarıya çıkan ve kuşun kanatlarının arkasında son bulacak olan bir turuncu oval çizgi nefis bir ekmek figürü oluşturabilirdi. Böylece logo kendiliğinden elips şeklinde bir zemine otururdu.ALPAY yazısı ise bu haliyle işler acısı, ekmeğe hiç uygun değil.
10-havvabyrm : Sadece 2 adet logo çalışılmış, diğer kurumsal uygulamalar yok.Logo ise olağan bir çalışma.
11-aspirin_00 :
No 1; A PAY olmuş, L güme gitmiş. Çok dağınık istif ve kompozisyon var.
No 2;Şimdiye kadar bu yarışmada gördüğüm en iyi ekmek ve başak stilizasyonu... Ama Kuş işi berbat etmiş. Kuş, Y nin içindeki üçgen dilimi alıyor vs. Bu çalışma logo değil , hikaye anlatımına dönmüş. İşte bu da BRİEFTE KUŞ YAPIN, PAYLAŞTIRIN diye yazılıp, sonra da kafanıza göre yapın denilerek, tasarımcıların aklını karıştırmanın sonucudur.
Tüm bunlara rağmen usta bir tasarımcı, başakları solda, kuşu sağda konumlandırmaz, tüm figüratif öğeleri bir tarafa toplar ve hikaye anlatacaksa bile tek bir alanda gözü bir sola bir sağa bakmaya zorlamadan tek bir odakta mesajını verirdi.Yine FÜME renk karşı çıktığım önemli bir hata.
No 3; Amblemdeki dolu boş ilişkisi çok başarılı, ekmeğin stilizasyonu ve soyutlaması müthiş başarılı, lakin; başaklar yerine tek ve daha büyük bir başak olmalıydı.O zaman ekmeğin haşmetine uyum sağlardı bu bir. İkinci vahim hata;
Ekmeğin altında bulunan ve bir önceki çalışmaya ait olan ALPAY yazısı... BU çok kolaya kaçmak olmuş, tasarımcı o yazıyı alıp buraya aynen koymuş ve uyar mı uymaz mı dememiş. İşte UYMAMIŞ.Burada EKMEĞİN ALTINA SADECE KIZIL KAHVE BİR YAZI müthiş olurdu, hem de Y nin içinde üçgen PAY DİLİMİ olmadan... Bu kardeşimiz iyi bir illüstratör ama tipografi zayıf.
12-quinnglom : Logoda figürtif ve sembolik çalışma büyük ustalık ister. İllüstrasyonu ve soyutlamayı çok iyi bilmek lazımdır ve 3 ayrı stildeki clip artı bir araya getirmek aşure yapmak gibi sonuç verebilir. Burada eller ayrı, başaklar ayrı, ekmek ayrı stilde çalışılmış, aralarında homojen bir uyum değil, heterojen bir yapı oluşmuş. Ayrıca çok masalcı ve anlatımcı...
Uyumsuz bileşimin en basit örneği; eller ve başaklar dev gibi ekmek ise sandviç gibi kalmış. Başaklar ile el arasında kalan şekilsiz beyaz boşluklar hiç hoş değil.İşte iyi bir tasarımcı bunlara dikkat ederdi. Masalcı anlatım yetmemiş bir de aşçı kılıklı ekmek ilave edilmiş ki, üzerine tuz biber ekmiş.
13-polatery :
Sunum 1; Yine DSP'nin güvercini, yine zeytin dalı yerine buğday başağı, yine brief verilirken gereksiz şartlamalar.Not ; 5
Sunum 2; Aynı konsept ve logonun değişik versiyonu, yeni bir şey yok,
Sunum 3; Bu kez, güvercinden bıkan tasarımcı sadece FONT'a dayanan bir logo denemesinde bulunmuş, bu kez ekmek yok, buğday yok, kuş yok, bu tasarımda da beni etkileyen bir şey yok,
14-kimlik :
No 1; Ekmek stilizasyonu başarılı, tipografi ile uyumu iyi yalnız çok temel bir hata var; PAY YAZISI EKMEK renginde olunca AL yazısı güme gitmiş, tersi olacaktı: Kahverengi ekmeğin içinde sarı PAY yazısı daha kolay okunurdu ve paylaşım daha kolay algılanırdı.. Kart ve zarf çalışması ise etkileyici değil.
No 2;Ekmek uçan daire gibi, A harfi ile uyumsuz, çok başarısız buldum,
No 3 ;Sepette bir tek ekmek ve güneş. Hazır klip art mıdır, yoksa tasarımcı mı çizmiş? Nasıl olursa olsun, o ekmek kullanılarak daha harika şeyler yapılabilirdi
15-grafiker_sin :
No 1; İki sıra başak çok fazla, ortadaki kompozisyonun küçülmesine neden olmuş. Bu kez kuş dama konmuş, dam üstünde saksağan...İşte kuş istiyoruz derseniz, kuşu dama da kondururlar cama da... Kuş bacadan içeri ekmek dilimleri mi atıyor, Noel baba gibi...? Renkler uyumlu, Font ve tipografi iyi. Şu adreslerin önündeki başak da neyin nesi?
No 2; Ta başından beri kırılmış, bölünmüş dilimlenmiş ekmek niye yapmaz bu tasarımcı kardeşlerim diyordum ki, ucundan koparılmış ekmek nihayet çıktı meydana... Çıktı da koparılmış ucu yenmiş midir nedir? Ortada yok. Oysa kopan ucu PAY niyetine orada duracaktı ve tipografide de PAY yazısı ayrı bir tintde olacaktı, o zaman paylaşma olurdu, öyle olsaydı müthiş olurdu...
16-pasija :
No 1; Balinanın sırtına kuş kanadı takarsan güvercin olmuyor, kuyruğuna da başak koyarsan acayip bir şey oluyor. Hiç bir kuşun ensesi ve boynu öyle dümdüz değildir. Tasarımda kural; Piktogram veya figürleri stilize ederken yanlış bir varlığa benzetmeyeceksin, canlıyı iyice etüd edeceksin. BU bakımdan,
No 2; Burada elin stilizasyonu çok başarılı, renginin gri olması çok itici...Başağın kıvrımı el ile uyumlu değil, tam tersi eğim verilmeliydi ( FH de mirror komutu ile denenmeliydi) Ekmek yazısı çok küçük kalmış, filin hortumuna kelebek konmuş gibi. Al pay yazısındaki gri de itici,
No 3; Müthiş bir soyutlama ancak bu kadar berbat edilebilir. Kahverengi ve kirli sarı çok uyumlu hele beyaz boşluklar müthiş bir soyutlama... Hele Beyaz ekmeğin ortasındaki kahverengi yelpaze hem dilimi hem başağı veriyor. Ekmeğin kendisi de başaktan türeyen ve üreyen bir ekmek gibi hem başak hem ekmek... Buraya kadar mükemmel... Fakaat; ekmeğin
kahverengi yelpazesinin üstünde kalan beyaz parçasını niçin sola kaydırmış bu tasarımcı kardeşimiz, niçin? O parça aşağıdaki beyaz parçaya sağdan hizalı olacaktı ve tek parça bütün bir ekmek olacaktı...Sola kayınca logonun da şakülü kaymış...Zarf, k.vizt, antetli, başarılı ve iddialı, avangart (öncü) cesurca...Logodaki hataya rağmen
17-goldaxs24 :Beni etkilemedi, ustalık göremedim....
18-educa :Her iki çalışmada ekmeğe dair bir şey yok, briefe uygun değil.
19-colorica :
No 1; Bol bol süsleme var, grafik sanatlar değil süsleme sanatı gibi...Başak bolluğu var...Tarımcılar sertifikasının mührü gibi logo.
No 2; Yine süsleme; Ferforje demir imalatçılarındaki demir dekorasyon işleri gibi. Tasarımcının rumuzu da colorica, yani renklenmiş... Bu çalışmadaki kuş ve buğday da çok renkli, logo değil illüstrasyon bunlar.
No3; Kurumsal kimlik değil, göz boyama çalışmaları bunlar,
20-karabiberim : Fikir güzel, uygulama zayıf. Ekmek bildiğimiz uzun ekmek olsaydı, mesaj daha kolay anlaşılırdı. Kalp tam anlamıyla kalp olmamalı, kalbi çağrıştırmalıydı. BU logonun figüratif çalışması çok etüd edilip en mükemmeli ifade eden netice elde edilmeden yarışmaya konmamalıydı. Sadece fikir güzel
21-betula25 : Tost ekmeği dilimi üzerine kalp şeklinde sürülen tereyağ ve siyah bıçak... Bıçak çok hatalı, sadece kontür olmalıydı, kapkara bir bıçak, giderek rengi açılıyor, güya yağlanmış da ondan... Bunlar çok zorlama şeyler. Büyük ustalık isteyen uygulamalar bunlar.
22-quinnglom :
No 1; Yine bir sürü ekmek figürünün vektörel clipartından oluşan resim gibi bir logo…Ama tipografi namına hiçbir şey yok.Hele kartvizitteki solda silmeye çıkan dikey ekmek yine tuz biber ekmiş. Madem o ekmeği orada kullandın, niye antetlide yok, zarfta yok? Böyle kurumsal mı olur, birinde var diğerlerinde yok… Demek ki yine süslemiş bu kardeşimiz… Süslemeci değil, grafiker olmalıyız.
No 2; Yine aynı ekmek vektörellerinin bu kez değişik bir clip art içinde bir araya getirilmiş hali… O kadar ekmek çeşidini koyup bir de altına ekmek yazmış. Ekmek ifadesi de o kadar açıkta ve yalnız duruyor ki, amblemden daha çok dikkat çekiyor. Bizim tasarımcılarımız gözün nereye bakacağını veya izleyicinin gözünü nereye baktıracağını bilmiyor. Karman çorman şeyler yaparak tasarım yaptım sanıyorlar. Şimdi şu iki adet biri kapkara diğeri koyu kahve elipse bakar mısınız? Tüm dikkatleri onlar çekmiyor mu. ? Onları o kadar baskın yapmanın ne alemi var? Font nerede, tipografik başarı nerede?..Al klip art koy, kurumsal bu mu? Amblem, illüstrasyon demek değildir. Arçelik logoda bulaşık, çamaşır makineleri ve buzdolaplarının hepsinin grup halindeki illüstrasyonunu mu koymuş?
23-didosh : NO 1 ve NO 2 nin ikisi de başarısız. Afrikadaki aç zenci çocukların ekmek isteyen eli gibi bir el, kuşun neresinden çıkmış? Güya pay ve paylaşmayı simgeliyor. Bir de tipografi üzerinde PAY kelimesini içinde başaklar. Çok zorlama… Hiç yaratıcılık yok, çok amatör.
25-kerem23 : Çok sade bir çalışma, hiç abartmaya kaçmamış, ama zayıf bir çalışma. İki tane başak koymakla ve hiçbir yaratıcı deformasyon ve müdahale yapmadan fontu olduğu gibi koymakla tasarım yapılmıyor. K.vizitteki sarı bantlar logoyu ezmiş.
26-boro: Her 3 çalışma da amatör. Kurumsal kimlik konusundaki amatörlüğünü photoshopta temsili bir çalışma yaparak kapatacağını düşünen tasarımcının photoshop çalışması da başarılı değil. Logolar da çok bildik ve alışıldık logolar.
27-mybulls : No 1: Cesaretini tebrik ediyorum, herkesin 3 program bilirken üzerine dördüncü programı öğrenme çabasına girdiği ve hiç tasarım bilmeden sadece program bilerek tasarımcı olunduğa inanılan bir ortamda, karakalem ile kurumsal çalışma yapma cüretini gösterip yarışmaya girdiğin için tebrik ediyorum. Ama fikir olarak da lay-out olarak da başarısız bir çalışma. Başarısız bir art direktörlük denemesi.
No 2; Bu çalışma ilkinden çok daha başarılı, ama yetersiz.
28-amonyum_nitrat : NO 1; Başaklar çok sert olmuş ve renkleri gri kırmızı ağırlıklı. Hele kenara gelen başaklar iyice PTT mektup zarfı havası vermiş. Ekmek fabrikası değil postane logosu gibi, bana UÇAK İLE POSTA (by AIR MAIL) imajını çağrıştırdı. Altına ekmek yazmakla ekmek logosu olmuyor işte…
NO 2; Gri renk yine gereksiz… Uçan kuşun hareket çizgisiyle P harfi yaratılacağını düşünen tasarımcı bunda başarılı olamamış, hatta ilk tasarımında postane tasarımı yapmasına ilave olrak bu tasarımında da HAVAYOLLARI tasarımı yapmış gibi olmuş. Eğer Havayolu logosu yaparsa bir gün, onu da ekmeğe benzetmesinden korkarım.
29-Meantim : Alpay logosu tipografik olarak çok başarılı. Ama üzerinde ekmeği çağrıştırdığı sanılan ve MSN in kelebeğini andıran figürler başarısız. Çiçek gibi de duruyor. Ama ekmek gibi değil…Bir de zemindeki ahşap kaplamanın manda gözü gibi budağı çok göz alıyor, neredeyse kurumsal kimliğin bir parçası haline gelmiş.
30-cenkalp : Siyah beyaz veya grayscala bir çalışma. Mürekkep firmasına çok yakışırdı, veya ısıtma firmasına, veya kimya firmasına… ekmek firmasıyla ve briefle ilgisi yok… Ya brief hiç okunmamış ya da juriyle dalga geçiliyor.
31-Seyit Ali Başer : Tebrik ederim. Buğdayın içinden ekmek çıkarmak için, ekmek ve başak bir ANANASA’a bu kadar benzetilirdi. Dışındaki mısır kabuğu da cabası.
32-hasan güner :
NO 1; Okun dibindeki tüyler gibi buğday başağı yapmak nerede görülmüş? Stilizasyon yaparken eşyanın aslından uzaklaşmayacaksınız. İşte, okullardaki temel sanat eğitimi derslerinde bunlar öğretiliyor. Bu derslerde başarılı olanlar bu hataları yapmaz.Alpay derken L harfinin tepesine ok dibindeki tüyler gibi başak soyutlaması oturtmak kurumsal çalışma için yetmemiş.
NO 2; Bu çalışmada da yine buğday başağı iyice okun arkasındaki tüyler gibi olmuş. Güvercinin kanatının omuzu çok kalın, güvercin kendisine saplanmış oku çıkartır gibi… Uçan süpürgeye binmiş cadı gibi… Zaten füme zemin bu cadı imajını daha da pekiştiriyor. Expression denilen İFADECİLİK sanatını bilmeyen tasarımcılar, neyi nerede ve nasıl abartıp öne çıkaracaklarını bilemezler. Böylece soyutlama denilen şey aksar. Biz, illa da eğitim diyoruz, bunun için.Füme zemin çok karartmış…
NO 3; Yine aynı hata, sert eşkenar dörtgenleri üst üste koyunca başak mı oluyor? Üstelik birisi siyaha yakın…Siyah olan bu da senin PAY’ın demek mi oluyor? Hele hele 3 tane kare de neyin nesi. İnşaat malzemesi fayans mı satıyor ALPAY?
32-bilgebonzai : NO 1; Herkes Başaktan ekmek çıkartmaya çalışırken bu kardeşimiz de ekmekten başak çıkarmaya çalışmış… 4 adet ekmeği dip dibe ve alt alta koyarak amblem yapmaya uğraşmış ama başaramamış.
NO 2; Logodaki yazı; AL EKMEK GELENEKSEL PAYDAMIZ şeklinde destan gibi uzun olmuş. Logo kurallarına tamamen aykırı. Ayrıca dekoratif ve handwriting yazıların majüskül yazılması da grafik tasarım ve tipografi kurallarına tümüyle aykırıdır. İki kez kural ihlali yapılmıştır.
33-feylesoft : Yine griden vaz geçememiş bu tasarımcı kardeşimiz. Aslında tek takdir ettiğim sağ tarafta yukarıya doğru açık olan ALAN EL. Veren El ise onun tersi. İşin kolayına kaçılmış, Veren El ayrıca çalışılmalıydı. Üstteki El alttakine LOGOYU veriyor, bu yanlış… Eller arasında Ekmeği sembolize eden bir figür olsaydı , LOGO zaten oluşmuş olurdu. Eller arasındaki kurdelalı bulut gibi logo gözü yoruyor ve aynı bulut figürünün elleri birbirine bağlaması güzel fikir. Ama içerdeki tekrarlanan bulut ve kurdela işi berbat etmiş. Logo karışık, en büyük PAY sizin yazısı çok zorlama…
34-ekinoks76 : Her 3 çalışma da beni etkilemedi. Hiçbir tasarım kuralına uygun değil.
35-Kerim öksüz :
NO 1; Kartal ciğer mi götürüyor?
NO 2; Şimdiye kadar gördüğüm en iyi ekmek soyutlamalarından veya piktogramlarından biri. Yalnız bu kardeşimiz iki rengi bir arada kullanamıyor. Color Harmony (renk uyumu) bilgisi zayıf. Bu konudaki yayınları takip etmeli, hangi renkle hangisi uyuşur, hangisi zıttır, bunları bilmeli. Renk bilgisi dersleri almalı. Zeytin yeşili rengi olmamış. Turuncu ve kızıl kahve daha iyi giderdi. Diğer evrakların tasarımı iyi değil, logonun dışındaki yamuk elips detayı iyi değil, lakin o elips parçası içine net, kesin ve yalın ekmek piktogramını past inside yaptığı için
36-Rockman : NO1; Siyah A olmamış. A nın üzerinde içi boş Başaklar geyik boynuzu gibi durmuş hiç olmamış. Çok amatör;
NO 2; Kırlangıç yavrusu buğday başağı taşıyor. Zarfta ise yukarıda gri bant kesime (pilyaja) gidiyor, gider mi? Baskı kurallarına uygun mu, yoksa özel zarf mı yapılsın?
37-TARIK : NO 1; Bu kez yukarıdaki kırlangıcın güvercin versiyonu. Israrla tekrar ettiğim DFSP nin zeytin dalı yerine buğday başağı taşıyan versiyonu.
NO 2; Ne diyeyim? Al fotoğrafı, radiuslu kareye past inside yap, olsun sana logo…
38-Sinan ışık : NO 1; Aşçı şapkası genellikle patates gibi yuvarlak formların üzerinde güzel duruyor. Ekmek gibi uzun formlar üzerinde gerçekçi durmuyor, çünkü insan yüzü ekmek gibi uzun değil. Buluş güzel ama uzun ekmek uygun değil. Gri yazı da ayrı bir felaket.
NO 2; Yine başak taşıyan güvercin, değişen bir şey yok. Grafikerleri lüzumsuzca şartlamışlar, böyle şartname olmaz.
39-Darkness : Y nin yataya kıvrılan ucundan başak oluşturma fikrini L nin dikey ucundan da yaptılar. Harf ile figür iyi birleştirmeli, estetik durmalı, kazık gibi eklenmemeli…
40-semira : Çok amatör geldi bana, tasarım kuralları bilinmeden el yordamı ile yapılmış.
41-erkan nehir :
NO 1 , Başak mı, çam ağacı mı?
NO 2; Başak mı, çam kozalağı mı?
42-nitrogliserin : Diskalifiye edilmiş.
43-babubana : NO 1; Yine L harfinden başarısız bir başak çıkartma girişimi… Her şey gri…
NO 2; Ekmeğin altındaki figür tepsi midir nedir?.
NO 3; Gördüğüm en iyi harf figür ilişkisi… Ama eksik… Ekmeği sembolize eden bir piktogram veya stroke içinde yer alsaydı 10 numara verirdim. Griye muhalefetim var.
44-halim742 : No 1; Dijital font karakteri ekmeğe uygun değil. Renkler uygun değil. Tasarım kurallarına uyulmamış. Zarfta antetlide baskı ve kesim kurallarına uyulmamış. Çok amatör.
No 2; İyi niyetli tasarım çabaları var…Ama iyi niyet yetmiyor, bilgi, eğitim ve tecrübe gerekiyor.
No 3; Renk ve istif çok zayıf.
45-ndr : Kızılderili ok arkası gibi tüyleri anımsatan şeyler olmasaydı ve sadece ekmek olsaydı çok daha beğenecektim. Bir de boşluk doldurmak için renkli bantlar ve elipsler çok kaba durmuş, çok gereksiz. Tasarımdaki zayıflığı kapatmak için başvurulmuş hatalı bir yol.
46-KaRDiYaK_BoY : Her iki çalışma da bir birinin türevi. Biri sucuklu öteki peynirli yumurta gibi… İlkinde renkler çok hatalı.
47-büşra giritoğlu : Yine kuşa şartlanmanın tipik örneği. Grafiker kendine şunu sormalı; Bu yaptığım başkalarının da aklına gelebilir mi? Gelirse öyleyse daha değişik ne yapmalıyım?
Bu soru sorulmamış.
48-Greg : Çok sade, çok yalın.Fakat ; Ekmek değil un fabrikası logosu için daha uygun… Antetlidekive zarftaki fligran başak 180 derece dönmeli. Karttaki gibi olmalı.
49-swatgirl : Her 3 çalışmada tramlı elipsler yerine ekmeği sembolize eden stroke konsaydı muhteşem olurdu. Üçüncü çalışma içlerinde en başarısız olanı, hepsinde de grafik istif ve leke dengesi çok başarısız.
50-kahramanozkan : On numara vermeyi çok istediğim bir çalışma. Eğer ekmeği sembolize eden şekil flip hozantal veya mirror yapılsaydı, şimdi e harfini anımsatıyorken o zaman Alpay’ın “a” sını anımsatacaktı, mükemmel olacaktı. Ayrıca…. Altındaki gölge de kesinlikle üste çıkıp açık renkli yarım üst parça atılmalı ve bütün parça açık renk olmalıydı, o zaman benden 10 alırdı.
51-kamber34 : Diskalifiye edilmiş.
52-uslanmazserkan : Her iki çalışma beni etkilermedi, vektörel ve tipografik olarak ustalık yok, istif, kompozisyon başarılı değil, renk ve şekil bilgisi grafik tasarım kurallarının amatörlük çizgisinde…Anlamsız dekoratif şekiller kullanılmış.
53-egross : Küçük yuvarlak a nın sivri köşesine başak oturtarak ve bunu çeşitli renkteki zeminlerde sunarak kurumsal çalışma olmuyor. Yaratılık yok, buluş yok. Ekmek yok… Harflerin dikey kuyruklarının ekmeğe katkısı ne ki öyle uzatılmış???? Grafik tasarım, kuralsız OYUN değildir…
54-feritsolak : İnanmayacaksınız ama müthiş bir tasarım olabilecekken bunu kaçırmış bu arkadaş. Ne olmalıydı: Sadece Alpay yazısının bulunduğu radiuslu dikdörtgen uzun ekmek formunda ve renginde olmalıydı. Böylece benden 10 numarayı alırdı.
55-erasear : Belli ki herkes kurdelalı başak klipartını çokça beğenmiş ve kullanmış.Elipsin içindeki Alpay yazısı çok küçük…Kısaca çok aceleye gelmiş bir logo çalışması. Arkadaşlarımızı bir klipart bulup yanına yazıyı koymakla kurumsal yapılmayacağını artık bilmelidirler.
56-sabahattin özlü : En iyisi kırmızı –sarı olan logo, diğerleri tek renk…Zor okunan karışık bir font ve figürler yumağı olmuş. Banttaki ALPAY Ekmek yazısı olmasa ne olduğu belli olmayacak,
ZORUNLU AÇIKLAMA;
Logo ve kurumsal kimlik grafikerin mihenk taşıdır, iyi grafiker logo ve kurumsal çalışmalarından belli olur. Grafikerim diyen herkes broşür yaparken resmin yanına yazıyı döşüyor ama logo ve kurumsal kimlik öyle kolay iş değil. Büyük ustalık gerektiriyor.
Briefi ve şartnameyi okuduğumda ise şok oldum. Şartnameden çok sipariş formu gibi yazılmış. Biz kuş istiyoruz, pay istiyoruz ama yine de sen kafana göre takıl denilmiş ve katılımcı şartlanmış. Katılımcıyı bu kadar şartlayan başka bir şartname görmedim, bu; şartname değil, siparişname olmuş.
Yarışma da sipariş olmuş ama sipariş için kaç para ödenecek?
Katılımcılar sipariş için yaptıklarının karşılığında ne alacaklar? 600 lira birincilik ödülü ! Bu paraya ilave olarak ikinci ve üçüncüye logo yaptıran firmaya ait tesislerde birkaç günlük tatil imkanı ödül olarak verilecekmiş. Bu yarışmanın maliyeti firmaya topu topu 1000 lira ile 1500 lira arasında.
Peki bu paraya yarışma olur mu?
Ankara Reklamcılar Derneği’nin fiyat listesine göre;
Kurumsal kimlik ve logo fiyatları aynen şöyle;
Kurumsal kimlik / Marka kimliği Oluşturma 24.000.- TL
Logotype (amblem , logo) 9.200.- TL
İnanmayan şu linkten bakabilir; http://www.ard.org.tr/ard.php?syf=7&g=7
Haydi bu fiyatların yarı fiyatı olsun, 12 milyar veya 4,600 eder, hadi dörtte bir fiyatı olsun kurumsal kimlik 6 milyar veya sadece logo 2,300 eder… Peki bu 600 liraya birincilik ödülü vermek gıda üretiminde bulunan otel sahibi koskoca firmaya yakışır mı?
Kimine göre yakışmaz, kimine göre yakışır.
Mesela asgari ücretin net 600 lira olduğu bir ülkede kendisine grafiker deyip 600 liraya 30 gün bir matbaada geceli gündüzlü çalışan bir grafik işçisi için 1 hafta emek verip 600 liralık birincilik ödülü almak hem önemli bir kazançtır hem de çalışma hayatında önemli bir kariyerdir.
Topkapı 2. Matbaacılar sitesinde 50 liraya bile amblem logo yapıldığını, 10 liraya 1000 tane kartvizit basıldığını, kartvizit yapılırken de bedavadan logo yapıldığını biliyoruz.
O halde bu mantığa göre 600 liralık birincilik ödülü hem veren için hem alan için önemli bir rakam sayılabilir.
Ama piyasa koşullarına göre, genel grafik sanatı fiyat eğilimleri (teamülleri) ne göre bu fiyatlar çok düşüktür.
Buna otelcilikten örnek verirsek; oteller yıldızlarına göre sınıf sınıftır. 5 yıldızlı bir otelin ücretleri çok yüksektir, aynı Ankara Reklamcılar Derneğinin fiyat listesi de öyledir.
Ama Burhaniye-Sarımsaklı plajındaki bütün otellerin bir günlüğü 80 lira ile 50 lira arasında değişmekte olduğunu var sayarsak, orada gecesi 10 liradan otel aradığınızda bulamazsınız.
Eğer siz, 600 liraya logo yaptırmak isterseniz ve bunu da yaptırırsanız; gecesi 5 liradan otel bulmuş olursunuz ki, bu gerçekten mevsim normallerinin çok altında çok kelepir bir fiyattır.
O fiyata otel arayıp da bulanın değil, o fiyata razı olan otelcinin durumu dikkat çekicidir.
Kısaca; grafikerler de oteller gibi yıldızlar yoluyla derecelendirilmedikçe, bu dereceler diploma ve sertifikalarla belgelendirilmedikçe, bunların altında devletin veya meslek teşkilatlarının mührü bulunmadıkça 60 liraya logo yapan da, 600 liraya logo yapan da, 6,000 liraya logo yapan da olacaktır ve serbest piyasa gereği bu da normal sayılacaktır. Ama anormal olan TEK ŞEY ŞUDUR; 600 liralık logodan 6,000 liralık kalite beklemek, anormaldir.
Neyin normal, neyin anormal olduğunun belirlenmesi için grafikerlere iş verenlerin ve grafik işini yapanların BİLİNÇLİ olması gerekmektedir.
Bu bilincin yerleşmesi için grafikerlerin mesleklerine ve mesleki haklarına sahip çıkmaları gerekmektedir.
Grafikerlerin dayanışmasını savunan ve grafiker yetiştiren bir hoca olarak ben bu yarışma şartnamesinde gördüm ki;
Alpay Ekmek firmasının neler istediği çok ayrıntılı açıklanmış ama bu yarışmaya katılacak ve dereceye girecek yarışmacıların haklarından hiç bahsedilmemiş. Şartname adeta zafer kazanmış bir ordunun mağlup ettiği karşı orduya kabul ettirdiği galibiyet anlaşmaları kadar ezici bir üstünlük havasında yazılmış.
Fikir ve Sanat Eseri Kanunu sadece grafikere iş ısmarlayan tarafın menfaatlerini gözetir şekilde ele alınıp yorumlanmış.
Oysa; birinci gelen eserin sahibi bu logoyu sadece ALPAY EKMEK için yapmıştır, ALPAY EKMEK firması başka bir ALPAY GIDA firması kursa, ALPAY UNLU MAMÜLLER kursa bu logoyu orada kullanamaz. ALPAY OTELLER ZİNCİRİ KURSA o logodan alıntıları kullanamaz. Ben parasını verdim istediğim yerde kullanırım diyemez. Eserin manevi sahiplik hakkı o eseri oluşturanındır, firma sadece belirli kıstaslar dahilinde kullanım hakkına sahiptir.
Bunun gibi haklar grafiker tarafından da işveren tarafından da bilinmemektedir.
İnşallah, grafiker haklarının bilineceği ve kullanılacağı günler gelecektir, yakındır.
Bu ve buna benzer Grafiker Hakları konusunda hassas olduğumu ifade ediyor, şunları da ekliyorum:
1-Ödül tutarları ne kadar düşük de olsa, önceki düzenlenen bedava yarışmalara göre bu yarışmayı olumlu buluyor ve hiç olmazsa para ve tatil ödülü verilmiş olmasından teselli buluyorum. Bu yarışmayı grafikerler.org’un ilk profesyonel yarışması olduğu için önemsiyorum.
2-Şartnamede bir takım eleştirilecek noktalar olmasına karşın; paralı yarışma düzenleme fikrine saygı duyup bunu uygulayan ve az da olsa karınca kararınca para ve tatil ödülü verip, juri oluşumuna saygı duyup, juri kararlarına değer veren ALPAY firması yetkililerini tebrik ediyorum. Bu tavrın; “para veriyorsam her şeyi ben bilirim” diyen firmalara örnek olmasını temenni ediyorum.
3-Gelecekte maddi tutarı daha yüksek ödüllü ve daha yüksek sayıda katılımcının katıldığı, eser kalitesinin daha yüksek olduğu yarışmalarda buluşmak dileğiyle, başta ALPAY firması yöneticileri, Grafikerler.org yönetimi, değerli katılımcı grafiker kardeşlerim ve jurideki değerli meslektaş dostlarıma çok teşekkür ediyor, başarılarının devamını diliyorum.
Saygılarımla.
Faruk Çağla.