"Peki hemen herkes hemencecik nasıl grafiker oldu?" sorusunun cevaplarını toparlayacak olursak:
1- Temel tasarım prensiplerinin, dikkatle çözülmesi gereken detayların çok iyi bilinmesi gerektiğinin bile bilinmemesi (katmerli cehalet):
(7:16)
http://vimeo.com/46477516
Tasarım mezunları, ‘tarihin yazıldığı yazı’ ile doğru bir şekilde ilişki kuramazken, kendi dillerine de yabancılaşmaktalar. Ajans çalışanları müşterinin gözüne girmek, müşteriyi elinden kaçırmamak için ya da bilgi eksikliği başta olmak üzere çeşitli nedenlerle temel tipografik hatalar yapmaktalar. Büyük harf (majüskül) “İ” karakterini, küçük harf (minüskül) ”i” ile yazmak, Türkçe desteği olmayan yazıtiplerine uyumlama ve boyut kuralları gözetilerek eklemeler yapmak bunlardan bazıları. Böylece, endüstrideki birçok tasarımcı; hatalı tipografik tasarımlarla toplumda yanlış bir kullanımı yaygınlaştırıyorlar. Ajanslara ve endüstri çalışanlarına verilecek eğitim seminerleri de bu konuda oldukça yararlı olabilir.
http://www.turkcetipografitoplulugu.org/yazilar/memleketin-tipografisi/
“İlk iş bence, iyi temel metin dizgi kurallarını öğrenmek ve sonra da deneysel işlerle başlamak olmalıdır. Biraz saçma geliyor biliyorum ama, bazı şeyleri değiştirmek için heves ve arzu yanında, karşı gelinecek kurallar hakkında da bilgi sahibi olunması gerekir.
İlk aşamada harf formlarının yapıları hakkında bilgi gerekir. İnsanlar en azından yazı karakterlerinin mödülerliğiyle ya da onları filtrelerden geçirmekle uğraşmaktansa, tırnaklı harf tasarımının çeşitliliğini ve zorluklarını anlasalar, benzer yazı karakterlerinin birçoğu zaten yok olur.
Eleştirel farkındalık kadar önemli olan bir diğer unsur, kişinin kendi disiplininin ve tarihin içerisinde nerede bulunduğunun bilincidir. Bu üç şey, en azından tipografinin karmaşıklığını anlamak ve yenilikçi olabilecek işler için gerekli olan parametreleri sağlayacaktır.
Sanki problemin bir bölümü, artık üniversitelerin tipografinin temellerini öğretmeyi unutmuş olmasından kaynaklanıyor. Eğitmenler mi korkuyor, yoksa öğrenciler mi öğrenemeyecek kadar tembel bilmiyorum. Gösterişli tipografiler yapmış ama yanındaki açıklama yazısının dizgisiyle uğraşmamış birçok insanın portfolyosunu gördüm. Bu benim için, bütün işin anlamını yitirmesine sebep oluyor.”
Jonathan Barnbrook (Grafik tasarımcı - Font tasarımcısı)
http://www.virusfonts.com/
6. İletişimi elbette hedef kitlenize uygun kodlamalısınız, ama bu kıldan tüyden işler için, ürettiğiniz enstrüman filmse en iyi yönetmen, grafikse en iyi grafiker, metinse edebiyat ve gramer uzmanları, resimse ressamlar ve resim öğretmenleri, müzikse en iyi müzisyenler, fotoğrafsa en iyi fotoğraf sanatçıları gölgeniz, hatta korkulu rüyanız olmalıdır. Ben en üst makamları saydım, ama nicel açıdan daha da önemlisi, oradan sizin hedef kitlenize inene kadar çeşitli kabiliyet ve kapasitelerde milyonlarca göz ve kulağın (makam) olmasıdır.
Kıldan tüyler işler için kanaat önderlerini kızdırıp kendinizi ateşe atmayın, yoksa meşruiyet çizgisini [II] zor atlarsınız!
http://selimtuncer.blogspot.com/2006/09/kldan-tyden-iler-iin-kendinizi-atee.html
"Her şeyden önce bir uzmanlık konusunu herkesin katıldığı ve uzman olmayanların değerlendirdiği bir yarışmaya dönüştürmek son derece yanlıştı. Daha önce benzer yarışmalarda hasbelkader jüri üyeliği yaptığım için biliyorum, beş bin başvuru arasından beş tane düzgün iş bulabilirseniz şanslısınız demektir. Bu da önemli değil, o beş tane işin yukarıda sözünü ettiğim kriterlere uygun olma ihtimali ise sıfırdır."
http://selimtuncer.blogspot.com/2012/05/bana-bunun-franklin-gothicini-yapabilir.html
"Örnek vermeden de geçmeyelim; aşağıdaki logo için tasarımcının aldığı yüksek bedelin içinde, Ş harfinin "zavallı ve önemsiz çengeli"ni çözmek için ayrıca harcadığı emeğin de bulunduğunun kendini grafiker zanneden sözde uyanıklar farkında mıdır acaba? Yani oraya cahil bir operatör kel alâkâ bir cedilla "monte etse" nasıl görünürdü acaba?"
http://www.emresenan.com/wp-content/gallery/identities/kimlikler_0003_layer-56.jpg
Eskiz yapabilmek ise meselenin sadece bir boyutudur. Grafik tasarım, illüstrasyon sanatını da tabiatı gereği kuşatır. Bir grafiker uzman/spesifik illüstratör olmayabilir (olsa daha da güzel olur), hadi bir kapak tasarımı yaparken de kendi illüstrasyonlarını kullanmadı diyelim ama "illüstrasyon sanatının asgari becerilerine", illüstratif/kaligrafik logo tasarımıyla uğraşırken bile mecburen ihtiyaç duyacaktır... Mesela grafikerin stilize hayvan figürlü bir logo tasarımı yapması gerektiğinde fellik fellik başka bir illüstratör araması abes olmaz mı:
http://www.vonglitschka.com/category/logo-identity/
2- Çalıp çırpılarak kolayca edinilebilen tasarım araçları/malzemeleri:
"Araçlarının daha kolay ulaşılabilir olması ve sanki daha kolay tasarlanıyormuş gibi algılanması nedeniyle, grafik tasarım üretme merakı, diğer meraklardan daha baskındır."
http://selimtuncer.blogspot.com/2009/02/tasarm-el-birligiyle-yuceltilebilir.html
"Bu konuya bir de şu açıdan bakalım.
Helvetica, Futura vs sebil font değil ki.
Kaçınız yaptığı işlerde kullandığı font için para ödedi?
Kullandığınız Helvetica'yı nereden buldunuz? Sadece Helvetica'nın tüm familyasına sahip olmanın bedelinin binlerce dolar olduğundan kaç kişinin haberi var.
Eminim büyük çoğunluk "aaa, fontlar parayla mı satılıyor?" şaşkınlığı geçiriyor.
https://www.grafikerler.org/grafikerlerin-yasadiklari-sorunlar/19364-turkcelestirilmis-fontlar-hakkinda.html
3- Bilinçli bir şekilde bilinçlendirilmediği için çok düşük beğeni/algı seviyelerini bir türlü aşamayan gayet dikkatsiz ve adeta "bakarkör" müşteri kitlesi/avam:
Sektördeki denetimsizlik ve başıboşluğu bulunmaz bir fırsat bilerek piyasayı tam anlamıyla istila eden eğitimsiz/sahte tasarımcı ve operatörlerin; grafik tasarım sanatı adına kabullenilmeyecek her ne saçmalık ve çirkinlik varsa hepsini adeta “norm haline” getirmeleri yüzünden,
https://www.grafikerler.org/tipografi/45994-turkiye-deki-yazi-ve-tipografi-problemlerine-dair.html
https://www.grafikerler.org/grafik-tasarimlari/10115-benzer-ya-da-kopya-tasarimlar-5.html
halkın gözünde grafikerliğin tümden yanlış konumlanması, güya gayet basit ve keyfekeder bir iş olarak algılanması.
Netice:
Bir paradoks:
"Grafikerlikte iyi ve kolay para var abi, hem o biçim yetenekliyim bilion mu!.." diyen bir sürü cahil cühela PClerine Photosop ve "Corel"leri indirdi değil mi, indirdi... Lakin hemen herkesin kısa sürede kapabildiği ucuz bir meslek haline getirilen grafikerliğin bir itibarı kaldı mı? Yani hem gayet kolay hem de değerli olan ne var ki, yani bu zavallılardan hangisi zengin oldu hangisi?
Aynen devam etsinler, kaçırmasınlar işleri, belki birgün parayı bulurlar:
oyun grafik çizimi için grafiker aranıyor
1- Temel tasarım prensiplerinin, dikkatle çözülmesi gereken detayların çok iyi bilinmesi gerektiğinin bile bilinmemesi (katmerli cehalet):
(7:16)
http://vimeo.com/46477516
Tasarım mezunları, ‘tarihin yazıldığı yazı’ ile doğru bir şekilde ilişki kuramazken, kendi dillerine de yabancılaşmaktalar. Ajans çalışanları müşterinin gözüne girmek, müşteriyi elinden kaçırmamak için ya da bilgi eksikliği başta olmak üzere çeşitli nedenlerle temel tipografik hatalar yapmaktalar. Büyük harf (majüskül) “İ” karakterini, küçük harf (minüskül) ”i” ile yazmak, Türkçe desteği olmayan yazıtiplerine uyumlama ve boyut kuralları gözetilerek eklemeler yapmak bunlardan bazıları. Böylece, endüstrideki birçok tasarımcı; hatalı tipografik tasarımlarla toplumda yanlış bir kullanımı yaygınlaştırıyorlar. Ajanslara ve endüstri çalışanlarına verilecek eğitim seminerleri de bu konuda oldukça yararlı olabilir.
http://www.turkcetipografitoplulugu.org/yazilar/memleketin-tipografisi/
“İlk iş bence, iyi temel metin dizgi kurallarını öğrenmek ve sonra da deneysel işlerle başlamak olmalıdır. Biraz saçma geliyor biliyorum ama, bazı şeyleri değiştirmek için heves ve arzu yanında, karşı gelinecek kurallar hakkında da bilgi sahibi olunması gerekir.
İlk aşamada harf formlarının yapıları hakkında bilgi gerekir. İnsanlar en azından yazı karakterlerinin mödülerliğiyle ya da onları filtrelerden geçirmekle uğraşmaktansa, tırnaklı harf tasarımının çeşitliliğini ve zorluklarını anlasalar, benzer yazı karakterlerinin birçoğu zaten yok olur.
Eleştirel farkındalık kadar önemli olan bir diğer unsur, kişinin kendi disiplininin ve tarihin içerisinde nerede bulunduğunun bilincidir. Bu üç şey, en azından tipografinin karmaşıklığını anlamak ve yenilikçi olabilecek işler için gerekli olan parametreleri sağlayacaktır.
Sanki problemin bir bölümü, artık üniversitelerin tipografinin temellerini öğretmeyi unutmuş olmasından kaynaklanıyor. Eğitmenler mi korkuyor, yoksa öğrenciler mi öğrenemeyecek kadar tembel bilmiyorum. Gösterişli tipografiler yapmış ama yanındaki açıklama yazısının dizgisiyle uğraşmamış birçok insanın portfolyosunu gördüm. Bu benim için, bütün işin anlamını yitirmesine sebep oluyor.”
Jonathan Barnbrook (Grafik tasarımcı - Font tasarımcısı)
http://www.virusfonts.com/
6. İletişimi elbette hedef kitlenize uygun kodlamalısınız, ama bu kıldan tüyden işler için, ürettiğiniz enstrüman filmse en iyi yönetmen, grafikse en iyi grafiker, metinse edebiyat ve gramer uzmanları, resimse ressamlar ve resim öğretmenleri, müzikse en iyi müzisyenler, fotoğrafsa en iyi fotoğraf sanatçıları gölgeniz, hatta korkulu rüyanız olmalıdır. Ben en üst makamları saydım, ama nicel açıdan daha da önemlisi, oradan sizin hedef kitlenize inene kadar çeşitli kabiliyet ve kapasitelerde milyonlarca göz ve kulağın (makam) olmasıdır.
Kıldan tüyler işler için kanaat önderlerini kızdırıp kendinizi ateşe atmayın, yoksa meşruiyet çizgisini [II] zor atlarsınız!
http://selimtuncer.blogspot.com/2006/09/kldan-tyden-iler-iin-kendinizi-atee.html
"Her şeyden önce bir uzmanlık konusunu herkesin katıldığı ve uzman olmayanların değerlendirdiği bir yarışmaya dönüştürmek son derece yanlıştı. Daha önce benzer yarışmalarda hasbelkader jüri üyeliği yaptığım için biliyorum, beş bin başvuru arasından beş tane düzgün iş bulabilirseniz şanslısınız demektir. Bu da önemli değil, o beş tane işin yukarıda sözünü ettiğim kriterlere uygun olma ihtimali ise sıfırdır."
http://selimtuncer.blogspot.com/2012/05/bana-bunun-franklin-gothicini-yapabilir.html
"Örnek vermeden de geçmeyelim; aşağıdaki logo için tasarımcının aldığı yüksek bedelin içinde, Ş harfinin "zavallı ve önemsiz çengeli"ni çözmek için ayrıca harcadığı emeğin de bulunduğunun kendini grafiker zanneden sözde uyanıklar farkında mıdır acaba? Yani oraya cahil bir operatör kel alâkâ bir cedilla "monte etse" nasıl görünürdü acaba?"
http://www.emresenan.com/wp-content/gallery/identities/kimlikler_0003_layer-56.jpg
Eskiz yapabilmek ise meselenin sadece bir boyutudur. Grafik tasarım, illüstrasyon sanatını da tabiatı gereği kuşatır. Bir grafiker uzman/spesifik illüstratör olmayabilir (olsa daha da güzel olur), hadi bir kapak tasarımı yaparken de kendi illüstrasyonlarını kullanmadı diyelim ama "illüstrasyon sanatının asgari becerilerine", illüstratif/kaligrafik logo tasarımıyla uğraşırken bile mecburen ihtiyaç duyacaktır... Mesela grafikerin stilize hayvan figürlü bir logo tasarımı yapması gerektiğinde fellik fellik başka bir illüstratör araması abes olmaz mı:
http://www.vonglitschka.com/category/logo-identity/
2- Çalıp çırpılarak kolayca edinilebilen tasarım araçları/malzemeleri:
"Araçlarının daha kolay ulaşılabilir olması ve sanki daha kolay tasarlanıyormuş gibi algılanması nedeniyle, grafik tasarım üretme merakı, diğer meraklardan daha baskındır."
http://selimtuncer.blogspot.com/2009/02/tasarm-el-birligiyle-yuceltilebilir.html
"Bu konuya bir de şu açıdan bakalım.
Helvetica, Futura vs sebil font değil ki.
Kaçınız yaptığı işlerde kullandığı font için para ödedi?
Kullandığınız Helvetica'yı nereden buldunuz? Sadece Helvetica'nın tüm familyasına sahip olmanın bedelinin binlerce dolar olduğundan kaç kişinin haberi var.
Eminim büyük çoğunluk "aaa, fontlar parayla mı satılıyor?" şaşkınlığı geçiriyor.
https://www.grafikerler.org/grafikerlerin-yasadiklari-sorunlar/19364-turkcelestirilmis-fontlar-hakkinda.html
3- Bilinçli bir şekilde bilinçlendirilmediği için çok düşük beğeni/algı seviyelerini bir türlü aşamayan gayet dikkatsiz ve adeta "bakarkör" müşteri kitlesi/avam:
Sektördeki denetimsizlik ve başıboşluğu bulunmaz bir fırsat bilerek piyasayı tam anlamıyla istila eden eğitimsiz/sahte tasarımcı ve operatörlerin; grafik tasarım sanatı adına kabullenilmeyecek her ne saçmalık ve çirkinlik varsa hepsini adeta “norm haline” getirmeleri yüzünden,
https://www.grafikerler.org/tipografi/45994-turkiye-deki-yazi-ve-tipografi-problemlerine-dair.html
https://www.grafikerler.org/grafik-tasarimlari/10115-benzer-ya-da-kopya-tasarimlar-5.html
halkın gözünde grafikerliğin tümden yanlış konumlanması, güya gayet basit ve keyfekeder bir iş olarak algılanması.
Netice:
Bir paradoks:
"Grafikerlikte iyi ve kolay para var abi, hem o biçim yetenekliyim bilion mu!.." diyen bir sürü cahil cühela PClerine Photosop ve "Corel"leri indirdi değil mi, indirdi... Lakin hemen herkesin kısa sürede kapabildiği ucuz bir meslek haline getirilen grafikerliğin bir itibarı kaldı mı? Yani hem gayet kolay hem de değerli olan ne var ki, yani bu zavallılardan hangisi zengin oldu hangisi?
Aynen devam etsinler, kaçırmasınlar işleri, belki birgün parayı bulurlar:
oyun grafik çizimi için grafiker aranıyor